2011-03-21, 02:02
Bannlyst
Skellefteå verkar vara en allmänt trevlig stad.
Anderstorp är ett område med varierad bebyggelse , finns även en del bostadsrätter i områden.

Sjungande Dalen har lite tråkig arkitektur.
Finns det några Skellefte bor som har en uppfattning om dessa områden?
Är det mycket stök? Invandrare?
Tacksam för svar
Citera
2011-03-21, 04:09
Medlem
EvilTouchs avatar
Anderstorp är väl tillsammans med Skelleftehamn de invandrartätaste områdena om jag inte har fått allt om bakfoten. När jag för några år sedan skulle studera i Skellefteå blev jag avrådd från att söka lägenhet på Anderstorp för att det skulle vara ett stökigt område. Huruvida det stämmer vet jag inte då jag knappt satt min fot där.

På Morö backe bor många barnfamiljer iaf, så det lär ju vara ett lugnare område.
Citera
2011-03-21, 14:51
Medlem
NorthSNKRs avatar
Bor i stan och är uppväxt strax utanför.
Vissa områden inom de stadsdelar du tar upp kan lugnt sägas tillhöra de adresser i stan där det bitvis kan vara en del stök. Dock så har det lugnats en del på senaste åren och Skellefteå i sig är en väldigt trygg stad.

A-torp (Ej Tuböle): Innehåller både billiga hyres och rätt så dyra bostadsrättsradhus.
Skiftesgatan har emellanåt aspirerat på titeln som Skellefteås stökigaste/otryggaste gata, men det har dock bättrats på senare år. Inga problem att vistas där numera, dock får man väl räkna med lite udda typer här och där samt lite liv på helgar o kvällar.
Desto längre bort man kommer från Anderstorp Centrum-huset desto lugnare/dyrare blir det

http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=64...166.12,,0,3.26

Sjungande dalen: Liknar A-torp i stort på många punkter men har skog och natur lite närmare in på knuten. Här finns även dyrare villakvarter.
Orkestervägen är väl den gata som med högst sannolikhet skulle bjuda på bråk o stök om det nu skulle vara nåt nån gång.

http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=64...22.46,,0,-0.12

Skulle jag välja själv så skulle det bli Sjungande dalen, A-torp känns lite för... deprimerande på nåt sätt.

A-torp
+ Billigt
+ Lite närmare centrum
- Fula hus
- Deprimerande känsla

Sjungande
+ Närmare natur o fina strövområden
+ Lite trevligare..
- Ligger en liten bit längre bort från centrum o affärer

En snabbt ihopslafsad bedömning från min sida, och som sagt: Skellefteå är en lugn stad så även om dessa områden är lite mindre status helt enkelt så behöver man aldrig känna sig särskilt otrygg om man bosätter sig där.
Citera
2011-03-21, 15:42
Medlem
RagGAnoFs avatar
Är nästan aldrig i skeå längre, men när jag växte upp där var atorp det sämsta området, särsligt skiftes som det skrivs ovanför.
Bodde även där själv i nått år och det är inte så himmla farligt,och mycke roliga historier om mer ellr mindre knäppa personer..
Mycke fester som lever om, polisen är där varje helg och kör ut folk. Så det är ganska hög tolerans för stök vilket kan va bra om du är ung och gillar att festa.

men har hört av vänner att man har börjat flytta soc fallen och de mindre bra gästerna till sjungande.
Senast redigerad av RagGAnoF 2011-03-21 kl. 15:44.
Citera
2011-06-07, 23:35
Medlem
ja som tjej vill man inte gå ensam på atorp på kvällen, iaf där vid skiftesg. och frögatan. Där står gäng med invandrare och busvisslar och ignorerar man dem så skriker de hora och annat efter en.

Annars är Atorp lugnt, men mycket av de "coola" som pundar bor där också. (de som tror det är häftigt att punda).

Sjungande var väll ganska risigt förr. De äldre verkar ha den uppfattningen fortfarande, men det är jättelugnt. Lite fula lägenhetshus. Men mer och mer småbarnsfamiljer och ungdomar flyttar hit. Trevligt och lugnt ställe faktiskt där man känner sig trygg.

(har bott på båda ställena)
Citera
2011-06-28, 22:32
Medlem
bakjs avatar
jag bor på atorp det är grejhujta. ju längre bort från atorp centrum desto snällare grannar får du =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in