2011-03-20, 23:15
Medlem
CAXAPs avatar
Hej, har en abonnemang ifrån Telia och har cirkus 20 månader kvar på min iPhone. Har även avbetalning på den där jag betalar 150 kr i månaden. Har plusförsäkring.

Nu undrar jag vad som händer om någon stjäl den? Vad händer med abonnemanget? Vad händer med avbetalningen? Och vad kan telia göra för att tjuven inte ska kunna använda den? Dvs om jag inte själv låser den med mobileme.
Citera
2011-03-20, 23:34
Medlem
WCranes avatar
En vän till mig fick sin iPhone stulen ute på krogen och följderna för hans del blev följande;
Även han hade den försäkrad så efter han hade polisanmält och frekvent mailat med sin operatör, tre, så fick han några tusenlappar (iPhone telefonens värde minus självrisken) insatt på sitt konto.
Själva abonemanget han hade var han bunden till så han var fortfarande tvungen att betala hela beloppet där bla fri surf ingick även fast han tekniskt sett inte hade någon telefon men självklart så spärrade de nummret, eller låste, så att det den som stal iPhonen inte kunde använda det
Något mer än så tror jag inte att någon operatör kan göra för att skydda den info du har på din telefon.
Citera
2011-03-20, 23:44
Medlem
CAXAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WCrane
En vän till mig fick sin iPhone stulen ute på krogen och följderna för hans del blev följande;
Även han hade den försäkrad så efter han hade polisanmält och frekvent mailat med sin operatör, tre, så fick han några tusenlappar (iPhone telefonens värde minus självrisken) insatt på sitt konto.
Själva abonemanget han hade var han bunden till så han var fortfarande tvungen att betala hela beloppet där bla fri surf ingick även fast han tekniskt sett inte hade någon telefon men självklart så spärrade de nummret, eller låste, så att det den som stal iPhonen inte kunde använda det
Något mer än så tror jag inte att någon operatör kan göra för att skydda den info du har på din telefon.

Men vänta nu.. Vad är meningen att få pengarna ifrån 3 som han måste betala tillbaka till 3? Sen hur kan operatören låsa telefonen förstår jag inte heller?
Citera
2011-03-21, 00:54
Medlem
WCranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAXAP
Men vänta nu.. Vad är meningen att få pengarna ifrån 3 som han måste betala tillbaka till 3? Sen hur kan operatören låsa telefonen förstår jag inte heller?

Man får pengarna för att kunna köpa en ny iPhone. Det är därför man har en försäkring, så ifall något händer med telefonen så får man pengar till att fixa en ny alt. laga problemet.

Det han fort. var tvungen att betala var själva abonemanget ifrån 3. Dvs det du betalar i månaden för att kunna ringa, sms och använda internet. För om du har ett abonemang som du är bunden till i, låt säga 24månader, så struntar operatören i om du använder dig av deras tjänster under den tiden eller inte, de kommer ju ändå kräva att du betalar den kostnad som du valt att betala. Även om din telefon blir stulen eller inte.

I ditt fall har du ett köpt din telefon för några tusen men betalar av den summan i månaden och i fall din telefon blir stulen innan du har betalat in alla delbetalningar på ditt köp så spelar det ingen roll. Du måste ju självklart betala för det du köper så att säga. Does this make more sense?

Jag var kanske inte så tydlig, är lite trött, men peratören spärrar helt enkelt simkortet inte telefonen.
Citera
2011-03-23, 20:22
Medlem
Man har ju hört om jailbreakade telefoner som Apple spärrat, går det inte att kontakta dom så själva telefonen blir spärrad?
Citera
2011-03-23, 22:24
Medlem
stelexs avatar
Telefonen blir såklart IMEI-spärrad.
Citera
2011-03-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Telefonen blir såklart IMEI-spärrad.

Okej, tack!