Citat:
Ursprungligen postat av nullnullnullnull
Varfr har s liten vikt lagts vid knslor? Vad bestr statusen kring logik jmfrt med etik?
Det kan man verkligen undra. Logik ses vl som mer stramt, frklarbart, "manligt", gr att teoritisera kring, gr att sga s r det, logiskt sett, eller s r det inte, ocks enligt logiken. Logik har status. Etik r ocks viktigt, som jag uppfattar det nr jag lser filosofi. Men logik kanske str hgre n etik, verkar nstan s. Men emotioner d? Varfr har emotionell filosofi och knslor s lg status i filosofins vrld? Det frstr jag inte.
Knslor r ju oerhrt viktiga fr oss mnniskor. De kan var starka, svaga, omstrtande, ndra vr uppfattning och sjlvbild. Knslor r liv, och ett liv utan emotioner vore bra tomt, det skulle frlora mycket av sitt innehll och sina frger. Med tanke p vilken roll knslorna spelar i vra liv, r det hgst mrkligt att inte strre vikt lagts vid knslor inom filosofin.
Borde finnas en hel rad tunga filosofiska verk som avhandlar knslornas betydelse, verkan, mening, logik, budskap, hur man br handla i enligt sina knslor - eller om man inte br det och isfall varfr.
Hoppas framtida filosofer tar upp det, detta frbisedda men viktiga kapitel i filosofins och mnniskans historia och tankevrld.