Citat:
Ursprungligen postat av nullnullnullnull
Varför har så liten vikt lagts vid känslor? Vad består statusen kring logik jämfört med etik?
Det kan man verkligen undra. Logik ses väl som mer stramt, förklarbart, "manligt", går att teoritisera kring, går att säga så är det, logiskt sett, eller så är det inte, också enligt logiken. Logik har status. Etik är också viktigt, som jag uppfattar det när jag läser filosofi. Men logik kanske står högre än etik, verkar nästan så. Men emotioner då? Varför har emotionell filosofi och känslor så låg status i filosofins värld? Det förstår jag inte.
Känslor är ju oerhört viktiga för oss människor. De kan var starka, svaga, omstörtande, ändra vår uppfattning och självbild. Känslor är liv, och ett liv utan emotioner vore bra tomt, det skulle förlora mycket av sitt innehåll och sina färger. Med tanke på vilken roll känslorna spelar i våra liv, är det högst märkligt att inte större vikt lagts vid känslor inom filosofin.
Borde finnas en hel rad tunga filosofiska verk som avhandlar känslornas betydelse, verkan, mening, logik, budskap, hur man bör handla i enligt sina känslor - eller om man inte bör det och isåfall varför.
Hoppas framtida filosofer tar upp det, detta förbisedda men viktiga kapitel i filosofins och människans historia och tankevärld.