2010-03-08, 21:07
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratex
Ett problem som kan uppstå är att man frågar om ett ämne som man är helt novis inom och således inte vet vad man ska söka på. Något som kanske är helt självklart för den som är insatt i det.

Ofta behöver man bara söka på något av orden TS sätter i topic så hittar man en befintlig tråd.
Det sparar tid för alla om man helt enkelt söker först.
Citera
2010-03-08, 21:23
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7331kcabhsalF
Och vad ville Du säga med detta...?
Att de aktiva i sökakuten sannolikt söker bättre än random användare och att det därför kan vara bra att posta en fråga där om man vill kolla om det redan finns en tråd i ett specifikt ämne.
Citera
2010-03-09, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Att de aktiva i sökakuten sannolikt söker bättre än random användare och att det därför kan vara bra att posta en fråga där om man vill kolla om det redan finns en tråd i ett specifikt ämne.

Tänk om en annan då går och startar en tråd om det ämnet?
Citera
2010-03-12, 08:01
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7331kcabhsalF
Tänk om en annan då går och startar en tråd om det ämnet?
Som sedan blir låst eller papperskorgad?
Citera
2010-03-12, 09:08
Medlem
Arasalls avatar
Ett problem med den här attityden till nya trådar är ju att väldigt många förutsätter att själva "frågan" finns i det FÖRSTA inlägget, och sedan skiter de i resten. Drar man nu upp en rätt så gammal tråd med ganska många befintliga svar ökar naturligtvis sannolikheten för att random läsare bara tittar igenom första inlägget och svarar på det.

Finns det ingen möjlighet att med någon slags färgmarkering framhäva att delar av tråden är rätt antik, och visa precis var det nya börjar någonstans? Då vore det lätt att se att själva ämnet är gammalt men att det finns ny information från och med en viss punkt.

Det här syns ju extra tydligt nu när heta/populära ämnen fått en egen ruta ute i marginalen, jag har aldrig tidigare under alla mina år här sett så många bumpningar av rent uråldriga trådar - folk tittar tydligen inte alls efter hur gamla de är innan de slänger ur sig ett svar på en brådskande akut fråga från 2005.
Citera
2011-05-26, 02:42
Medlem
T39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Ett problem med den här attityden till nya trådar är ju att väldigt många förutsätter att själva "frågan" finns i det FÖRSTA inlägget, och sedan skiter de i resten. Drar man nu upp en rätt så gammal tråd med ganska många befintliga svar ökar naturligtvis sannolikheten för att random läsare bara tittar igenom första inlägget och svarar på det.

Finns det ingen möjlighet att med någon slags färgmarkering framhäva att delar av tråden är rätt antik, och visa precis var det nya börjar någonstans? Då vore det lätt att se att själva ämnet är gammalt men att det finns ny information från och med en viss punkt.

Det här syns ju extra tydligt nu när heta/populära ämnen fått en egen ruta ute i marginalen, jag har aldrig tidigare under alla mina år här sett så många bumpningar av rent uråldriga trådar - folk tittar tydligen inte alls efter hur gamla de är innan de slänger ur sig ett svar på en brådskande akut fråga från 2005.

Vad vill du säga? Finns det en obesvarad fråga någonstans på FB tycker jag att den skall besvaras. Oberoende av om frågan är 7 år eller 7 minuter gammal. Är frågan "PANIK Jag ska knulla ikväll och har inga kondomer, vad ska jag göra" så är inte frågan om den skall besvaras eller inte. Då är frågan varför ingen mod har tagit bort den.

Bumpning är ett påhittat ord av folk som tror att ett forum är som status-uppdateringar på Facebook. Vi ska väl utbyta information och således svara på allt?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in