2004-09-14, 10:03
Medlem
GrisGugges avatar
Det är möjligt att det redan finns en tråd om det här, men vafan...

Det händer ibland när man just har skapat en ny tråd att någon direkt slänger in kommentaren: "en sån här tråd finns redan". Min fråga är: skulle man inte kunna ha den stora vänligheten att bifoga en länk till den redan existerande tråden?
Citera
2004-09-14, 10:28
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Det är möjligt att det redan finns en tråd om det här, men vafan...

Det händer ibland när man just har skapat en ny tråd att någon direkt slänger in kommentaren: "en sån här tråd finns redan". Min fråga är: skulle man inte kunna ha den stora vänligheten att bifoga en länk till den redan existerande tråden?

Håller med dig. Brukar själv göra det om jag skriver en sådan kommentar.

Fast ibland kan det komma upp en tråd om nåt som diskuterats i oräkneliga trådar innan, då blir man bara så trött...
Citera
2004-09-14, 10:31
Medlem
Viktorias avatar
Hej GrisGugge.
Även jag brukar göra det - när det är en tråd jag skrivit i eller vet på rak arm vart den ligger. I din tråd idag länkade jag inte, utan upplyste med en glad smilie efter för att det inte skulle uppfattas surt, av den enkla anledningen att jag inte minns vart tråden i fråga låg. Som du påpekade i din tråd var ämnet lite svårplacerat.
Citera
2004-09-14, 11:04
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
I din tråd idag länkade jag inte, utan upplyste med en glad smilie efter för att det inte skulle uppfattas surt, av den enkla anledningen att jag inte minns vart tråden i fråga låg. Som du påpekade i din tråd var ämnet lite svårplacerat.
Ah, jag blev inte sur på dig!
Jag tänkte mer på en annan gång för några veckor sedan då jag postade en lika svårplacerad tråd och någon snabbt kontrade med ett bryskt "det finns redan en tråd om det här" utan att hänvisa (och utan smilie! ), varpå min stackars tråd snabbt urartade till en enda lång förvirrad debatt om var den andra tråden fanns och om den verkligen handlade om samma ämne som min.
Citera
2004-09-14, 21:33
Medlem
miklons avatar
Jag håller med om att man gott kan ta sig tiden att leta fram den redan existerande tråden, om man nu ska svara. Undantagsfallet är väl om det gäller en fråga som har varit uppe massor med gånger tidigare.
Citera
2004-09-14, 21:49
Bannlyst
De här som alltid ska in och poängtera hur värdelös en tråd är för "en sån här tråd finns redan" har jag alltid irriterat mig på , tycker de är en plåga. Kanske de som inte fick vara "ordningsvakt" när de gick i småskolan?

Slappna av och överlåt till de som modererar att avgöra när en "tillrättavisning" är nödvändig istället för att vaka över varandra som hökar.. Och vill ni hänvisa till en annan tråd, så ser för guds skull till att dessutom skriva nånting i inlägget och bidra till diskussionen, förutom att bara posta en länk till en gammal tråd..
Citera
2004-09-14, 22:05
Medlem
RoppTorskMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
De här som alltid ska in och poängtera hur värdelös en tråd är för "en sån här tråd finns redan" har jag alltid irriterat mig på , tycker de är en plåga. Kanske de som inte fick vara "ordningsvakt" när de gick i småskolan?

Slappna av och överlåt till de som modererar att avgöra när en "tillrättavisning" är nödvändig istället för att vaka över varandra som hökar.. Och vill ni hänvisa till en annan tråd, så ser för guds skull till att dessutom skriva nånting i inlägget och bidra till diskussionen, förutom att bara posta en länk till en gammal tråd..

Amen.
Citera
2004-09-14, 22:20
Medlem
Hispers avatar
Varför kan man inte skriva "Det finns redan en tråd om detta" utan att samtidigt ange en länk till densamma?

Många gånger, dock inte alltid, så startas det nya trådar i gamla/nygamla ämnen pga att trådstartaren inte hänger så mycket på FB och därför kanske inte har den bästa koll på vad som diskuteras eller så är trådstartaren för lat för att söka.

Om jag nu som svarande VET att det finns info redan, men i övrigt relativt ointresserad av ämnet, så tycker jag att det är tillräckligt att meddela att info i ämnet finns redan att hämta utan att för den skull peka ut den. Jag tycker det är mycket begärt att jag som svarande förväntas att söka rätt på en tråd eller inlägg, som jag i sak tom kanske är ointresserad av, klistra in den i mitt svar bara för att någon annan inte ids.

Visst är det trevligt att länka till densamma men att bli sur för att det inte görs tycker jag är att överreagera. Alla kan inte få allt serverat på fat jämt.

Och till tim så vill jag säga att det ur mitt sätt att se det inte är fråga om tillrättavisningar i meningen att slå folk på näsan. Jag ser det helt och hållet som ett tips om att "söken ock I skolen finna". Att tillrättavisa är något jag överlåter till moderatorerna, något som även tim vill förbehålla dem. Jag ser det dock som en hjälp som ev. tom kan avlasta moderatorerna men det är kanske inte av intresse.
Citera
2004-09-14, 22:21
Medlem
Auditors avatar
Citat:

väl talat.
Citera
2004-09-14, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper

Och till tim så vill jag säga att det ur mitt sätt att se det inte är fråga om tillrättavisningar i meningen att slå folk på näsan. Jag ser det helt och hållet som ett tips om att "söken ock I skolen finna".

Man kan ju ge ett vänligt tips på en tråd i samma ämne, men om någon besvarar ett inlägg genom att utan kommentarer posta en länk till en annan tråd, uppfattar jag det som en "tillrättavisning". Har man inget annat att tillföra en fråga än att med en länk poängtera att ämet redan finns på forumet, så tycker jag att man kanske ska fundera lite innan man postar den

ps. det här är mina personliga åsikter, inget som bygger på nån sorts moderator-policy eller liknande..
Citera
2004-09-14, 23:00
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Man kan ju ge ett vänligt tips på en tråd i samma ämne, men om någon besvarar ett inlägg genom att utan kommentarer posta en länk till en annan tråd, uppfattar jag det som en "tillrättavisning". Har man inget annat att tillföra en fråga än att med en länk poängtera att ämet redan finns på forumet, så tycker jag att man kanske ska fundera lite innan man postar den

ps. det här är mina personliga åsikter, inget som bygger på nån sorts moderator-policy eller liknande..

Visst kan man ge vänliga tips men att bli sur för att man inte får en länk presenterad fix och färdig tycker jag är att ta i lite. Men vi har olika åsikter i ämnet och så kommer det nog att förbli.

Att låta bli att skriva något överhuvudtaget kan ju vara något som bromsar frågeställaren att hitta informationen. Antag att jag efter 1 minut svarar att infon finns, ytterligare 1 minut senare så läser frågeställaren detta och gör en sökning för att efter 0.34 s hitta det efterfrågade. Om jag, otrevlige latmask till tillrättavisare, inte svarar kanske det dröjer 1 timma innan någon vänligare själ ger ett svar som också innehåller en länk till aktuell post. Personligen vet jag vilket av dessa båda scenarion jag föredrar.

Jag tror nog att det är fråga om olika mentalitet hos oss användare också. Om någon säger åt mig att leta efter info så gör jag det gärna för jag vet att på vägen fram till målet så lär man sig alltid något nytt.

Till Grisgugge vill jag bara säga att om jag råkar svara dig "Ämnet finns redan" så får du inte ta det personligt, det är jag som är för lat att leta reda på svaret just då.
Citera
2004-09-15, 07:42
Medlem
GrisGugges avatar
Jag vill bara för tydlighetens skull poängtera att jag alltid söker bland befintliga trådar innan jag postar en ny tråd. Uppenbarligen har jag sökt efter fel nyckelord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in