2004-09-15, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
Jag vill bara för tydlighetens skull poängtera att jag alltid söker bland befintliga trådar innan jag postar en ny tråd. Uppenbarligen har jag sökt efter fel nyckelord.
Parabol sökte ja efter i det senaste fallet
Citera
2010-03-07, 15:03
Medlem
MessEffects avatar
"Det finns redan en tråd"

Säg att jag vill starta en tråd. Jag söker snabbt i sökfönstret för att vara säker på att tråden inte redan finns. Hittar inget, så jag startar tråden. Vi säger även att mitt ämne är lite oklart, finns inte riktigt några nyckelord att använda i sökningen.
Tydligen fanns tråden för den bli låst eftersom det redan finns en tråd och man blir uppmanad om att söka nästa gång. Vad gör man då?

Varför inte länka till den tråden då? Jag förstår att vi inte ska bli serverade allt på fat men ifall man är så säker på att tråden redan finns så kanske man kan bevisa det också?

Passande nog till ämnet så "fanns det redan en tråd" om detta:
https://www.flashback.org/t149221

Skapar man en ny tråd eller postar man i en 6 år gammal?
Citera
2010-03-07, 15:06
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MessEffect
Säg att jag vill starta en tråd. Jag söker snabbt i sökfönstret för att vara säker på att tråden inte redan finns. Hittar inget, så jag startar tråden. Vi säger även att mitt ämne är lite oklart, finns inte riktigt några nyckelord att använda i sökningen.
Tydligen fanns tråden för den bli låst eftersom det redan finns en tråd och man blir uppmanad om att söka nästa gång. Vad gör man då?

Varför inte länka till den tråden då? Jag förstår att vi inte ska bli serverade allt på fat men ifall man är så säker på att tråden redan finns så kanske man kan bevisa det också?

Passande nog till ämnet så "fanns det redan en tråd" om detta:
https://www.flashback.org/t149221

Skapar man en ny tråd eller postar man i en 6 år gammal?

Du startar en ny tråd men skickar samtidigt en RP på din egen tråd och förklarar läget för mod.
Det är i alla fall vad jag brukar göra.

Känns precis som du säger inga direkt riktlinjer och därför tycker jag att det är det bästa sättet - better safe than sorry.

Väldigt sällan som jag bumpar en gammal.. det sker bara om frågeställningen är exakt likadan.
Citera
2010-03-07, 15:22
Medlem
TTKs avatar
Sökakuten: https://www.flashback.org/t408481

Eller så borde det inte vara omöjligt att skicka ett pm till låsande moderator och be om hjälp med sökningen.

Visst är det tråkigt i de fall där en person verkligen försökt sitt bästa med sök-funktionen och inte fått napp och sen får sin tråd låst - men det är säkert inte mer än en av tjugo "tråd finns"-låsningar som är sådana, resterande är låsningar där trådstartaren inte ens försökt söka. Och visst är det synd om de som försökt söka och sen får sin tråd låst men som mod så orkar jag inte söka i förskott för alla de tjugo trådlåsninigarna i hopp om att vara till hjälp för den där enda personen som behöver hjälp. Och de nitton lata jävlarna som inte försökt söka får gott klara sig utan min hjälp.
Citera
2010-03-07, 15:51
Medlem
_abous avatar
Jag brukar slänga med en länk, men ibland orkar man ju inte, jag tycker främst att det är TS uppgift att leta rätt på sin egen frågeställning.
Angående bumpar så tycker jag att man får ha lite fingertoppskänsla, om en tråd med liknande frågeställning redan har ett par sidor tjänar det inte så mycket till att uppa med sin egen fråga, då den oftast försvinner bland svar på trådstarten.
Citera
2010-03-07, 19:39
Medlem
MessEffects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK

Utmärkt tråd! Kände inte till denna innan. Tackar
Citera
2010-03-07, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
.

Citera
2010-03-07, 22:13
Medlem
burfogels avatar
Anledningen är att man inte ska bli för bekväm. Det är hur lätt som helst att slänga upp en ny tråd i stil med "Fråga om A-Kassan", "Hur tjänar man pengar snabbt och enkelt?" eller kort och gott "UTORRENT!!!!!!!11!!!!" och om det då ska gullegullas med att en moderator eller användare är snäll nog att att leta upp befintlig tråd och länka till den, då lär man sig ju inte, eller hur? Då lär man sig att det är lättare att slänga upp en ny tråd, finns det redan en med samma ämne blir man ditlänkad lätt som en plätt. Och då bryr man sig inte om att leta nästa gång.
Citera
2010-03-08, 01:25
Medlem
saprofyt.s avatar
Kan en annan användare hitta en tråd åt dig, kan du fan hitta den själv också. Svårare än så är det inte.
Citera
2010-03-08, 08:05
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7331kcabhsalF
Vad vill du säga med detta?
Citera
2010-03-08, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Vad vill du säga med detta?

Jag tror han kan söka..
Citera
2010-03-08, 08:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7331kcabhsalF
Jag tror han kan söka..
Kanske inte lika bra som de aktiva i sökakuten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in