2011-03-20, 11:45
Bannlyst
Hej!

Min vän är beroende av poker. Han har spelat på nätet i flera år och ligger tusentals kronor back. Mönstret för hans spelande brukar se ut så här: Han sätter in några tusen på en pokerklient, spelar väldigt mycket under några veckor och går några tusen plus. Sen förlorar han allt på några dagar, vilket leder till att han sätter in ytterligare pengar och förlorar även dessa pengarna på några få dagar. Självklart är det otur när han förlorar och skicklighet när han vinner... Han inser inte själv att han inte är så duktig på poker. Varje månad säger han något i stil med "Nu fattar jag varför jag förlorade förut! Jag har ju gjort fel när det gäller X! Nu ska jag in och spela!" och mönstret jag beskrev tidigare upprepar sig. Detta händer varje månad.

När jag tar upp det med honom blir han skitsur. Han säger att det är mitt fel att han förlorar pengar för att jag "retar upp honom". Han säger ytterst sällan att han förlorade för att han spelade dåligt. Det är alltid otur ("jag möter fiskar som lottar hela tiden!!!) eller någon som stör honom. Det är aldrig han själv som gör fel, utan han möter alltid dåliga motspelare med enorm tur... Ja, ni förstår säkert.

Så här sa han nyss på msn:

X says:

försöker hjälpa dig att förstå
men tack i alla fall
för att du gjorde så jag blev arg när jag spela så jag ionte kunde fokusera för du skrev saker som jag var tvungen att svara på
tack
en riktig vän
gör sånt varje dag
verkligen
Y (jag) says:

är det mitt fel att du förlorar?
X says:
ja

Han är övertygad om att han kommer att bli vinnande bara han spelar lite till. När som helst kommer det vända och då blir han miljonär.

Han har inte slösat bort så mycket pengar än, men enligt mig tyder alla tecken på att han håller på att gå ner sig i ett djupt spelberoende.

Vad ska jag göra för att hjälpa honom?
Citera
2011-03-20, 13:19
Medlem
ccsnoks avatar
Alltid klurigt. Börja med att läsa på http://www.gx4.com/ och fortsätt därifrån. Så ska du se att det fins hjälp att få.
Citera
2011-03-20, 14:32
Medlem
Någonting jag tror på är att helt enkelt försöka få honom att hitta någonting annat att lägga ner stor tid och energi på. Det gäller nog alla sorts beroende... att hitta någon tillfällig ersättning för att sedan succesivt lugna ner sig och komma i harmoni...
Försök komma med förslag på saker att göra... Något som skulle locka bort personen från spelandet.
Men först och främst handlar det om att personen själv i fråga inser situationen och vill förändra den... Men då gäller det att hjälpa personen till den insikten... Och att få personen engagerad i någon annan aktivitet som personen verkligen gillar är ett grymt bra sätt!
Att säga att till en person att den är spelberoende hjälper sällan när man är mitt uppe i det. Nästan tvärtom... Man blir sur och skiter ännu mer i det!!
Jag vet av viss erfarenhet... Man förstår kanske på något plan att man är lite beroende men man ser inte åt det hållet... Man ser istället vad man kan ändra på i sitt spel...
Få personen bort från poker... något annat att ägna tankarna på... för pokern slukar massor av tankeverksamhet... Man hittar jämt situationer man kan länka till poker... om jag skulle höja där istället för att syna... hmmm... OK, då ska jag gå all-in... jäkla turnisse han var då... hela tiden finns tankarna nära...
Jag tror det är bättre att gå tillväga på detta sätt än att direkt gå in på ämnet spelberoende... Jag tror ju att det bästa är att inte behöva nämna "spelberoende" utan att få personen att ställa om själv, (alltså med hjälp av dig då t.ex.) till att ägna tid åt annat...
För om man snackar om spelberoende så kan man nog reagera aggressivt som du beskrev att din vän gjorde... skylla sitt misslyckade spel på dig... det blir kontraproduktivt även om du vill hjälpa personen... Men då måste personen känna behov av hjälp också... Gör man inte det blir det bara negativt för er båda.

Det var några tips jag kom på nu. Hoppas du finner dem användbara!
Citera
2011-04-15, 09:29
Medlem
jerrykodak01s avatar
Låter inte bra alls det där. Jag har själv vart spelberoende. Under många många år. Slutade med kronkalle i hälarna och att jag lämnade min egen familj. Nu har jag vart spelfri i 1.5 år. Vet inte vart ni bor, men min räddning var spelberoende förening i stockholm. Finns i flera andra städer i sverige. Men i sthlm är arne ordförande och han är fantastisk. Det är iaf gruppmöten varje onsdag. Dom kallar det hjälp till självhjälp. Kostar ingenting. Vill man vara medlem kostar det 70 kr om året. Vem som helst får gå dit. Man delas upp i grupper om beroende/anhöriga. Mitt tips till dej är att gå dit själv om inte din vän vill följa med. Där får du alla tips råd och stöd du kan tänka dej. Lycka till.
Citera
2011-04-15, 09:43
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> psykiska problem
/Mod
Citera
2011-04-15, 17:20
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Problemet med ett beroende är att dom själva måste komma till instinkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Y (jag) says:
X says:
ja

Du kanske ska låta honom vara ifred och låta honom begå sina egna misstag? Kanske kommer han till instinkt när han varken har några pengar eller några vänner kvar. Är det fler vänner till honom som har märkt att han har förändrats? Du kanske ska ta ett snack med dom också och tillsammans bemöta honom? Svårt läge faktiskt.

MannenBakomDig
Citera
2018-12-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashguard
Hej!

Min vän är beroende av poker. Han har spelat på nätet i flera år och ligger tusentals kronor back. Mönstret för hans spelande brukar se ut så här: Han sätter in några tusen på en pokerklient, spelar väldigt mycket under några veckor och går några tusen plus. Sen förlorar han allt på några dagar, vilket leder till att han sätter in ytterligare pengar och förlorar även dessa pengarna på några få dagar. Självklart är det otur när han förlorar och skicklighet när han vinner... Han inser inte själv att han inte är så duktig på poker. Varje månad säger han något i stil med "Nu fattar jag varför jag förlorade förut! Jag har ju gjort fel när det gäller X! Nu ska jag in och spela!" och mönstret jag beskrev tidigare upprepar sig. Detta händer varje månad.

När jag tar upp det med honom blir han skitsur. Han säger att det är mitt fel att han förlorar pengar för att jag "retar upp honom". Han säger ytterst sällan att han förlorade för att han spelade dåligt. Det är alltid otur ("jag möter fiskar som lottar hela tiden!!!) eller någon som stör honom. Det är aldrig han själv som gör fel, utan han möter alltid dåliga motspelare med enorm tur... Ja, ni förstår säkert.

Så här sa han nyss på msn:

X says:

försöker hjälpa dig att förstå
men tack i alla fall
för att du gjorde så jag blev arg när jag spela så jag ionte kunde fokusera för du skrev saker som jag var tvungen att svara på
tack
en riktig vän
gör sånt varje dag
verkligen
Y (jag) says:

X says:
ja

Han är övertygad om att han kommer att bli vinnande bara han spelar lite till. När som helst kommer det vända och då blir han miljonär.

Han har inte slösat bort så mycket pengar än, men enligt mig tyder alla tecken på att han håller på att gå ner sig i ett djupt spelberoende.

Vad ska jag göra för att hjälpa honom?

Vet du om din vän är spelfri i dagsläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in