2011-03-20, 01:12
Medlem
Jag har en liten fritös som jag brukar använda till att laga mat. Just nu har jag en liter rapsolja i.
Har hört rykten om att om man lämnar kvar oljan efter att ha använt den ett/ett par tillfällen så bildas det farliga gifter. Att man alltså ska byta olja efter varje tillfälle.

Någon som vet om detta stämmer?
Citera
2011-03-20, 01:16
Bannlyst
Nej det stämmer inte, det kan jag lova.. det är bara att köra med oljan tills den börjar kännas äcklig sen köpa ny bara... den kan stå ganska länge om den står svalt, ett par månader är nog inga problem.
Citera
2011-03-20, 01:23
Medlem
kavlevs avatar
Oljan bör bytas ofta, såklart beroende på hur mycket du använder fritösen.Men absolut varannan vecka.Jag har själv blivit matförgiftad av mat tillagad i en fritös....roligare kan man ju ha...Lycka till!
Citera
2011-03-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavlev
Oljan bör bytas ofta, såklart beroende på hur mycket du använder fritösen.Men absolut varannan vecka.Jag har själv blivit matförgiftad av mat tillagad i en fritös....roligare kan man ju ha...Lycka till!

Vilket skick var oljan i när du blev matförgiftad?
Senast redigerad av fudgethis 2011-03-20 kl. 01:35.
Citera
2011-03-20, 01:50
Medlem
Om oljan påverkar smaken på maten negativt bör den bytas. Då riskerar du inte matförgiftning.
Citera
2011-03-20, 02:02
Medlem
JonDs avatar
Transfetter bildas i oljan efter den hettats upp ett par gånger, dessa transfetter är cancerframkallande och bör därmed ej förtäras.
Men å andra sidan så byter ingen restaurang sin frityrolja så ofta.
Citera
2011-03-20, 02:15
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonD
Transfetter bildas i oljan efter den hettats upp ett par gånger, dessa transfetter är cancerframkallande och bör därmed ej förtäras.
Men å andra sidan så byter ingen restaurang sin frityrolja så ofta.

på de ställen där jag jobbat och jobbar nu byter vi den varannan dag så jag vet inte riktigt var du får dina uppgifter från...

ifall de inte behövdes att byta oljan samma dag.
Citera
2011-03-20, 10:11
Medlem
dePauls avatar
Förutom cancerogena ämnen så finns det en del praktiska nackdelar. Bl a så är det svårare ju flera ggr man har använt oljan att få en krispig yta. Råvarorna ser mer kokta ut än friterade och suger upp mer olja. Pommesarna blir sladdriga och oavsett hur länge man friterar så får man inte till en fin yta. Plötsligt är de brända i stället.

~Paul~
Citera
2011-03-20, 13:01
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
på de ställen där jag jobbat och jobbar nu byter vi den varannan dag så jag vet inte riktigt var du får dina uppgifter från...

ifall de inte behövdes att byta oljan samma dag.

De ställen jag arbetet på byter som oftast en gång i veckan, allt efter behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in