2011-03-19, 20:48
Medlem
pingpings avatar
Hej.

Jag har haft två olika jobb under det senaste året utan ngt avbrott.
Nu är det arbetsbrist så jag kommer att få sluta. Med andra ord så kommer jag få leva på A-kassa..
Jag vet fan inte hur det ska gå ihop. Jag har räkningar på 8000kr varje månad.
Januari till Sep 2010 fick jag ut ca 14k i månaden Okt-31mars ca 20k.

Hur vet man hur mycket man kommer få ut från akassan?
Jag är skit nervös.. Vet även ngn hur lång tid det tar innan man får några pengar från dem?
Citera
2011-03-19, 20:57
Medlem
Fris avatar
Max 11 000 kr per månad efter skatt. Men inte mer än 80% av lönen före skatt (och hur det beräknas över vilken period vet jag inte, men 20k borde kvalificera dig till max a-kassa).

Dock betalas det ut var 14:e dag så det blir max knappt 5000 kr per gång två gånger i månaden, utom nån gång om året då datumena sammanfaller så att det blir tre utbetalningar under samma månad. Dessutom gäller en karenstid på 20 vardagar då du inte får någon a-kassa alls. Räkna med ytterligare ett par veckors handläggningstid innan första utbetalning. Så om du inte har torrt på fötterna under den första månaden, så har du verkligen problem!

Har du innestående semesterlön att få ut av din arbetsgivare?
Senast redigerad av Fri 2011-03-19 kl. 21:00.
Citera
2011-03-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Dessutom gäller en karenstid på 20 vardagar då du inte får någon a-kassa alls.
Karenstiden är väl 7 dagar och inte 20?
Citera
2011-03-19, 21:55
Medlem
perfas avatar
Har du fått ut ~14k med räkningar på ~8k så har du kunnat spara 1-4k per månad utan problem.
Skall inte vara några problem överhuvudtaget för dig att överleva tills du får ett nytt jobb.

Skulle det dock vara ett problem, så har du bara dig själv att skylla.
Citera
2011-03-19, 22:08
Medlem
pingpings avatar
Söker självklart jobb. Jag känner mig vädelös utan ett jobb.. Har jobbat hela tiden sen jag slutade skolan. Den tiden jag fick 14k i månaden så hade jag en sambo som också jobbade.
Jag kommer att få ut semesterlön som jag kan klara mig på. Men inte om akassan ska dra ut på det alldeles för mycket.
Citera
2011-03-19, 22:14
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivisionByZero
Karenstiden är väl 7 dagar och inte 20?
Ja, det varierar nog mellan olika a-kassor. Med "dag" avses i vilket fall arbetsdag och inte kalenderdag i dessa sammanhang. De flesta har nog bara 7 dagars karens, jo mycket riktigt. Det är nog min tilläggsinkomstförsäkring som har 20 dagars karens.
Citera
2011-03-19, 23:01
Medlem
pingpings avatar
hur länge har man dessa ca 11k innan det sjunker? Och hur mycket mindre blir det varje gång/månad?
Citera
2011-03-20, 02:32
Medlem
toby79s avatar
Det här är ett bra tillfälle att göra upp med din privatekonomi. Se över alla kostnader och säg upp abonnemang du inte behöver. Se till att inte slösa bort pengar i onödan nu innan du fått ett nytt arbete.
Sök jobb stenhårt och fundera även på om du skulle kunna flytta en bit.

Många ser bara negativt på att bli av med jobbet, men det kan även vara något positivt.

Sen för framtida bruk så ska du se till att alltid lägga undan en slant i buffert så att du har medel att klara dig själv på en tid om det behövs. Ju tryggare arbetssituation, desto mindre behöver du spara varje månad. Till sist kommer du ha din egen a-kassa, eller åtminstone ett väldigt gott komplement till den.
Citera
2011-03-20, 16:29
Medlem
Beroende på vilken A-kassa du tillhör kanske max-beloppet att få ut därifrån är olika, det vet jag inte riktigt. Däremot vet jag att många fackförbund dock även har en inkomstförsäkring som täcker upp till 80 % av lönen utöver A-kassa under vissa förutsättningar. Detta gäller exempelvis Unionen och flera SACO-förbund Så är du med i facket bör du kolla med dem om de har någon extra inkomstförsäkring som du omfattas av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in