• 1
  • 2
2011-03-19, 12:12
Medlem
Jag har en extern hårddisk, Iomega Home Media Network 1 TB. Den "står" upp med hjälp utav en hållare. De interna hårddiskarna i datorn ligger ju alltid ned. Min fråga är vilket som är bäst, eller om det inte spelar någon större roll vare sig hårddisken "står" eller ligger ner?
Citera
2011-03-19, 12:16
Bannlyst
spelar nog bara en minimal roll
Citera
2011-03-19, 12:16
Medlem
DiscoShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cai
Jag har en extern hårddisk, Iomega Home Media Network 1 TB. Den "står" upp med hjälp utav en hållare. De interna hårddiskarna i datorn ligger ju alltid ned. Min fråga är vilket som är bäst, eller om det inte spelar någon större roll vare sig hårddisken "står" eller ligger ner?

Det spelar ingen roll om den står upp eller ligger ner.
Citera
2011-03-19, 12:18
Bannlyst
Det spelar knappt någon roll. Jag föredrar liggande fast igentligen funkar det hur som helst
Citera
2011-03-19, 12:22
Medlem
Sålänge det är helt jämnt, det vill säga 0 eller 90 grader så spelar det ingen roll
Citera
2011-03-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrMedic
Det spelar knappt någon roll. Jag föredrar liggande fast igentligen funkar det hur som helst

Av någon anledning gör jag det med, problemet är att sladden blir lite sträckt om jag har den liggande. Men är det ingen skillnad; så får den stå. =))

Tack så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av VinceDaMoFo
spelar nog bara en minimal roll

Av ren nyfikenhet: vadå?
Citera
2011-03-19, 12:26
Medlem
Om du har den stående får du bättre kylning också iom att större yta exponeras mot luft, så nog är det bättre att den står upp =)
Citera
2011-03-19, 12:51
Medlem
SuperTimors avatar
Däremot ska man akta sig för att vrida och vända på en hårddisk som snurrar.
Citera
2011-03-19, 14:17
Medlem
Nackdelen med att låta den stå upp är att du kan välta den. Att välta en aktiv hårddisk är som att välta en 250 kgs tant...she aint comming back up...
Citera
2015-06-05, 05:52
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har hört att det är bäst för disken om den ligger ner.
har en extern wd my book och den står upp, nu är den paj, vet inte hur mycket eller om det har något alls att göra med att den står men det skulle vara intressant att höra lite om andras externa diskar, om det är fler som har fått problem när dom står upp
Citera
2015-06-05, 18:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag har hört att det är bäst för disken om den ligger ner.
har en extern wd my book och den står upp, nu är den paj, vet inte hur mycket eller om det har något alls att göra med att den står men det skulle vara intressant att höra lite om andras externa diskar, om det är fler som har fått problem när dom står upp

Har flertal externa HDD och av märket W & D. Dessa har stått upp ett antal år och med utan problem.
Citera
2015-06-05, 18:58
Medlem
Spelar ingen roll. Vill minnas att jag sett servrar där diskarna suttit på rad stående. Dock bör man inte välta en disk som är igång...Och helst inte välta öht.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in