2011-03-19, 10:37
Medlem
Hejsan!

Imorse när jag skulle starta min dator fungerade allt tills jag kom till "Windows startar" delen. Där stod den bara och tuggade och inget hände. Jag stängde av datorn och försökte igen, men inget resultat. Jag gick in på startup meny genom att trycka på escape när första hp bilden visade sig. Jag prövade att starta datorn i "network boot" men den stod bara och tuggade här också. Tillslut gjorde jag en start-up test och då fick jag felresultatet "Error: read failure Error: read failure".
Jag har många viktiga saker på datorn som inte får gå förlorade och jag behöver använda datorn snarast möjligt. Finns det någon som har stött på samma problem och vet hur man löser det eller finns det någon som har något råd.

Mycket tacksam för svar.
Citera
2011-03-19, 10:41
Bannlyst
Jag hade startat datorn i linux(ubuntu livecd)

Därifrån kan du mounta dina partitioner så du kan spara all viktig information på en extern HDD, du kan bara klicka på "places" så ska de finnas där i en drop-down menu.

Sedan får du installera om windows och lägga tillbaka allt.

Detta är den drastiska metoden som är om du tänker 'ge upp'.

Hoppas det hjälper till något iaf..
Citera
2011-03-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k1mpman
Jag hade startat datorn i linux(ubuntu livecd)

Därifrån kan du mounta dina partitioner så du kan spara all viktig information på en extern HDD, du kan bara klicka på "places" så ska de finnas där i en drop-down menu.

Sedan får du installera om windows och lägga tillbaka allt.

Detta är den drastiska metoden som är om du tänker 'ge upp'.

Hoppas det hjälper till något iaf..

Saken är den att det är en dator man fått låna av skolan, då är det kanske inte det bästa alternativet att instalera om windows till linux och sen tillbaks. Tack för att du svarade iaf :S
Citera
2011-03-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpmannen
Saken är den att det är en dator man fått låna av skolan, då är det kanske inte det bästa alternativet att instalera om windows till linux och sen tillbaks. Tack för att du svarade iaf :S
Om det är en skoldator så kan du ju med fördel lämna in den till skolans IT-support som fixar det åt dig, gratis dessutom.
Citera
2011-05-15, 23:27
Medlem
Krabbs avatar
Help... finns 200 trådar i ämnet hittar omöjligt exakt rätt tråd.

Windows försöker ladda ett tag sen står det:

Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på en ändring i program- eller maskinvara.

bla bla bla

bla bla bla

Sen får jag fem startalternativ. Inget av dem fungerar. Kommer tillbaka till felmeddelandet.

Felsäkert läge
Felsäkert läge med kommandotolk
Felsäkert läge med nätverk
Senast fungerande konfiguration (de senaste inställningarna som fungerade)
Starta windows normalt

Har Windows XP på en snart 2 år gammal mini pc. Den började så här i helgen efter att den dog av strömförlust.
Citera
2011-05-16, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jpmannen
fyfan... får man datorer från skolan nuförtiden. jag fick bara pennor, suddgummin och block, så du borde inte klaga så mycket.

anyway, du behöver inte installera linux om du kör en linux live CD, för att den körs i ram-minnet, och installeras inte i hårddisken.

"A quick demo of Ubuntu. Try Ubuntu without any changes to your machine! Windows or whatever you use normally is unaffected after trying this and then rebooting (in 99.999% of cases)."

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

men du borde nog lämna den till IT gubbarna i skolan så fixar dom den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in