2011-03-19, 09:49
Medlem
Jag blev rekommenderad att uppsöka en osteopat (vilket jag aldrig har hört talas om förens jag kollade upp det) och det verkar vara något mellanting mellan naprapat/kiropraktor och massage?

Någon som ingående vet vad dom gör eller har egna erfarenheter?
Citera
2011-03-19, 10:15
Medlem
http://lmgtfy.com/?q=osteopat
Citera
2011-03-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
http://lmgtfy.com/?q=osteopat

Var jag nöjd med mina googleresultat skulle jag inte posta den här tråden.
Citera
2011-03-19, 11:18
Medlem
Heller78s avatar
Jag är också nyfiken på vad svenska osteopater gör. Utbildningen har lite olika standard beroende på var i världen man tittar. I USA kan en osteopat arbeta som läkare på sjukhus medan det inte går i Sverige. Generellt tycks det vara lite enklare att komma in på osteopatutbildning och inom den kåren tycks det förekomma alternativmedicinsk praxis i större utsträckning än bland läkare. Här är det precis som kiropraktor- eller naprapatutbildning, man betalar en massa pengar och utbildningen är väl inte kvalitetssäkrad heller, antagningskraven är minst sagt låga. Samtidigt tycks det som att osteopatutbildningarna faktiskt hyr in kompetenta anatomer (läkare), det garanterar kanske inte att allt är bra skött men lite betryggande känns det allt. En liten grej störde mig dock, tittade på en utbildningssida som ville göra gällande att man kan bota tennisarmbåge med osteopati. Tycker alltid det är tramsigt när självläkande tillstånd listas upp sådär.

Osteopati är väl den alternativmedinska disciplin som ligger närmast ett vetenskapligt baserat synsätt och därmed känns det inte helt fel att hålla ett öppet sinne. Se bara upp för osteopater som vill använda kraniell terapi och homeopati.
Citera
2011-03-20, 00:38
Medlem
Jag tycker inte att naprapater eller kiropraktorer "är läkare" så osteopati (eller vad det heter) är rena rama häxkonsterna för mig.

Men öppet sinne ska man ju ha, jag var riktigt skeptisk mot akupunktur/akupressur.
Hade ont i en axel och hon börja nypa mig på knäet, vilket fick axeln att börja skaka och hoppa till. Sen gjorde det inte ont längre, vad ska man då tro liksom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in