• 1
  • 2
2004-09-13, 14:07
Medlem
Har hittat en massa olika recept nån med bara majonäs o vitlök i och en med ca 10 olika grejor i som dijon senap och andra dyra och jobbiga grejor.
men vilket är bäst och enklast att göra?
Citera
2004-09-13, 14:51
Medlem
Hönapönas avatar
Majonäs och vitlök är väl originalet, allt annat är finlir och överkurs.

Fast vill man ha den lite gulare kan man alltid tillsätta lite gurkmeja.
Citera
2004-09-13, 17:37
Medlem
ssXs avatar
Enklast är väll att göra med bara majonäs och vitlök, om du nu inte vill va riktigt lat å köpa färdig

Annars så kan lite salt å peppar göra susen
Citera
2004-09-13, 19:13
Medlem
hagge3s avatar
Som sagt majonäs och vitlök. Sedan kan man ju krydda med diverse kryddor efter egen smak.
Annars kan jag rekommendera ICAs egna aiolo, fruktansvärt god!
Citera
2004-09-13, 23:45
Medlem
Svalbards avatar
I "Det goda franska köket" (Beck, Bertholle, Child) beskrivs en aïoli som görs
ungefär som majonäs, men utan senap och med vitt bröd, olivolja ist.f.
vanlig olja med neutral smak, samt en smula kokande vatten eller fiskbuljong.

Om man bara pressar ned ett par vitlöksklyftor i sin Findus tror jag inte att
det är riktigt rätt att kalla det aïoli. En provençalsk kock jag pratade med
beskrev det som vanlig (hemgjord/bortgjord, men riktig) majonäs utan eller
med mycket lite senap. Jag misstänker att man har i brödet för att binda
oljan och göra majonäsen fluffig och fin utan att använda senap.
Citera
2007-02-27, 23:55
Medlem
Snövits avatar
Ja den här tråden var inte ny men ack alltid så aktuell.

Jag brukar göra min aioli genom att vispa äggulor och olja och i det ha vitlök och lite fransk senap. Den aiolin är jättegod att ha i fikssoppa och till en del andra saker. Den blir rätt gul, tjock och nästan lite oljig ja som majonäs.

Men på tex saluhallen eller andra ställen där man köper färska skaldjur brukar de ha en helt annan aioli. Denna aioli är mer som en sås och inte lika oljig. Är det någon som vet hur den tillagas? Kan den ens egentligen kallas aioli den verkar inte innehålla majonäs på det sättet jag trodde aioli skulle. God är den i alla fall och jag skulle vilja kunna göra den själv.
Citera
2007-02-28, 01:00
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ja den här tråden var inte ny men ack alltid så aktuell.

Jag brukar göra min aioli genom att vispa äggulor och olja och i det ha vitlök och lite fransk senap. Den aiolin är jättegod att ha i fikssoppa och till en del andra saker. Den blir rätt gul, tjock och nästan lite oljig ja som majonäs.

Men på tex saluhallen eller andra ställen där man köper färska skaldjur brukar de ha en helt annan aioli. Denna aioli är mer som en sås och inte lika oljig. Är det någon som vet hur den tillagas? Kan den ens egentligen kallas aioli den verkar inte innehålla majonäs på det sättet jag trodde aioli skulle. God är den i alla fall och jag skulle vilja kunna göra den själv.
Vill inte vara taskig men det är ju majonäs du gör Skillnaden är att du har dijon istället för vinäger. Jag förstår att din blir bättre än köpevarianten som verkar innehålla nån sort syntetisk smörja.
Citera
2007-02-28, 01:27
Medlem
Några stänk citron är gott att ha i
Citera
2007-02-28, 12:43
Medlem
jugges avatar
Aioli
1 st ägg
5 st vitlöksklyftor
1 krm salt
1 dl olivolja
½ tsk citron

Olja & ägget måste vara rumstempererat vid tillagning. Skulle oljan & äggulan inte blanda sig så kan man vispa ner ännu en äggula. Vispa äggulan tillsammans med salt & vitlöksklyftorna i en matberedare. Häll sakta ner oljan i en smal stråle under ständig omrörning. Rör tills det blir en tjock, blank majonäs. Droppa ner citronsaften & blanda väl. Låt stå kallt minst 20 min.
Citera
2007-02-28, 13:22
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Vill inte vara taskig men det är ju majonäs du gör Skillnaden är att du har dijon istället för vinäger. Jag förstår att din blir bättre än köpevarianten som verkar innehålla nån sort syntetisk smörja.

Jo visst är det majonäs jag gör

Men poängen är att den som finns i saluhallen är inte syntetisk den ska i alla fall vara färsk hemlagad och mycket god. Den är inte lika flottig som vanlig majonäs/aioli utan mer som slät gräddfil. Den heter i alla fall aioli där men jag skulle inte kalla den aioli finns ofta med chilismak också.
Citera
2007-02-28, 20:18
Medlem
Köpt majonäs är SÖT, fy fan det smakar pekka.
Gör själv, och använd som bas. Har man en elektrisk köksvisp går det som en dans. 1 kokt äggula, 1 rå äggula, mosa ihop, det ska vara rumsvarmt. Vispa med några droppar rumstempererad olja. Tillsätt oljan FÖRSIKTIGT under ständig vispning, upp till 4-5 dl. Ta i saften av 1/2 citron samt salt på slutet. Äggula funkar som emulgeringsmedel, så citronsaften blandar sig med oljan.

Smaksätt med vitlök och saffran så blir det aïoli.

Eh, jugge, du har lärt dig samma knep som jag ser jag - alla ingredienser ska vara rumstempererade. Morsan sa att om man tar en kokt och en rå äggula så skär den sig inte, men jag tror det är skitsnack, fast jag kör med det knepet ändå.
Citera
2007-06-04, 13:25
Medlem
Käkade parmesanaioli i helgen. Shit pommes frites vad gott det var. Supersmaskens på lite gott bröd. Ska försöka framställa något liknande hemma!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in