2004-09-13, 12:37
Medlem
Pojkvaskers avatar
Jag har skaffat mig radiobredband hemma och är faktiskt ganska nöjd med detta!! Har en mottagarantenn på taket med tillhörande antennkabel (15 m) rakt in i ett PCI-kort på en av mina stationära datorer. Då jag har ytterligare en stationär samt en bärbar dator hemma vill jag ju givetvis fixa till ett litet hemmanätverk, så jag har även skaffat mig en Dell TrueMobile router samt en Linksys WET11 brygga. Tanken är att plugga in antennkabeln i Linksysen och sedan koppla Linksysen till WAN-porten på Dell-router och vips så kan jag koppla ihop alla mina datorer.

Då min ISP "egentligen" endast tillåter mig att koppla upp från en dator, kan jag inte vända mig till dem för hjälp, så jag tänkte direkt på er här på FB!! (smöra smöra... ).

Problemet är att min Linksys inte hittar något trådlöst nätverk när jag kopplar in antennen. Jag får IP osv automatiskt från min ISP. Det går att ställa in ny MAC-adress i både Linksysen och Dellen, men frågan är vilken av dem som jag ska göra denna inställning i???. Kanske är det något annat än bara MAC-adressen som kan tänkas hindra att jag inte får någon signal???

Tacksam för alla tips!!
Citera
2004-09-16, 22:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkvasker
Jag har skaffat mig radiobredband hemma och är faktiskt ganska nöjd med detta!! Har en mottagarantenn på taket med tillhörande antennkabel (15 m) rakt in i ett PCI-kort på en av mina stationära datorer. Då jag har ytterligare en stationär samt en bärbar dator hemma vill jag ju givetvis fixa till ett litet hemmanätverk, så jag har även skaffat mig en Dell TrueMobile router samt en Linksys WET11 brygga. Tanken är att plugga in antennkabeln i Linksysen och sedan koppla Linksysen till WAN-porten på Dell-router och vips så kan jag koppla ihop alla mina datorer.

Då min ISP "egentligen" endast tillåter mig att koppla upp från en dator, kan jag inte vända mig till dem för hjälp, så jag tänkte direkt på er här på FB!! (smöra smöra... ).

Problemet är att min Linksys inte hittar något trådlöst nätverk när jag kopplar in antennen. Jag får IP osv automatiskt från min ISP. Det går att ställa in ny MAC-adress i både Linksysen och Dellen, men frågan är vilken av dem som jag ska göra denna inställning i???. Kanske är det något annat än bara MAC-adressen som kan tänkas hindra att jag inte får någon signal???

Tacksam för alla tips!!

Används någon form av authentisering? Du kanske inte har konfigurerat detta i Linksysen, alternativt DELLen Körs PPPoE?

Kontrollera också att inte både Dellen och Linksysen kör NAT och DHCP för då kan det lätt bli lite kaka på kaka om bägge utrustningarna använder samma IP-nummer (ganska många miniroutrar klarar inte att samma IP-segment finns både på in och utsidan om man har NAT aktiverat). Om man absolut måste köra DHCP i två led så bör man se till att olika IP-adressområden används. Jag hade precis detta problem med min svärfars nät eftersom han har ett ADSL-modem med inbyggt DHCP/NAT/switch och till den en radiolan-gateway som även den också har DHCP/NAT. Authentiseringen (konto/lösen) skulle ske via ADSL-modemet och inte radiolan-gatewayen som jag råkade konfigurera först (och som inte fungerade..)

MAC-adressen skall inte ha någon större betydelse, men det kan ta 5-10 minuter innan det fungerar om man byter utrustning (dvs MAC-adress) eftersom ISPns utrustning har en stunds timeout för den gamla MAC-adressen.
Citera
2004-09-17, 10:06
Medlem
esses avatar
Vem är det som är operatör?
Citera
2004-09-17, 16:27
Medlem
Pojkvaskers avatar
Hej och tack för svar!

Megaforce tips kommer troligen att göra susen! Har inte hunnit testa "på allvar" ännu, gör nog ett nytt försök i helgen. Återkommer med resultat då!

Min leverantör heter #*@£${[]\*#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in