2011-03-18, 19:28
Medlem
zevens avatar
Hej FB!

Jo det är så att jag sitter och försöker förstå mig på mina försäkringsvillkor (har allriskförsäkring) men jag fastnar på en diffus definition som mitt försäkringsbolag använder sig av. Nedan är ett utdrag ur villkoren:

"Föremålet värderas till vad det i allmänna handeln kostar att köpa likvärdig egendom i sådant skick föremålet hade omedelbart före skadetillfället . Finns inte likvärdig egendom att köpa i begagnat skick värderas egendomen till vad den sannolikt skulle ha kostat om den funnits . Samlingar värderas i sin helhet"

Dvs att föremålet, om det t ex är en mobil, värderas till vad det skulle gå att köpa den för på t ex elgiganten, siba m.m? Har sökt runt lite och vissa menar på att blocket, tradera m.m. inte räknas in i allmän handel eftersom att t ex konsumentköplagen inte gäller då det är handel mellan privatpersoner och inte företag. Summan blir ju också märkbart lägre om det är så att försäkringsbolaget räknar blocket som allmän handel.

Någon som vet?

Mvh,
Z
Citera
2011-03-18, 19:33
Medlem
Mitt försäkringsbolag betalar marknadspris "som ny". Det vill säga, om du förlorar din telefon så kan du köpa en ny från carphone warehouse eller något - du borde få tillbaka pengarna på försäkringen.

Skulle vara lite svårt att värdesätta en pryl baserat på blocket till exempel.
Citera
2011-03-18, 23:49
Medlem
toby79s avatar
Från PhoneHouse hemsida:
Citat:
Självrisk mellan 1200-2000 kr beroende på vilket försäkringsbolag kunden har.
Vanligtvis ersätts reparationskostnaden om den inte överstiger nypriset, dvs vad det kostar att köpa en ny likvärdig produkt i allmänna handeln.

Det är vad den skulle kosta från en butik som ny om den fanns. Nu är det väl lite luddigt ändå det där då en mobil idag kan vara i princip gratis om sex månader. Alltså har man egentligen inget för en flådig försäkring.
Citera
2011-03-22, 20:59
Medlem
zevens avatar
Jag tog o mailade mitt försäkringsbolag ang frågan. Detta var vad de svarade,

"Hej ****

Tack för ditt mail!

Begreppet allmän handel syftar till butiker både på nätet och (blocket, tradera osv ) fysiska butiker. Om en vara inte går att köpa i daglig varuhandel men kan köpas på exempelvis på annonsmarknaden räknas det som allmän handel.

--
Med vänliga hälsningar

******"

Grammatiken är ju super, verkligen.. Men alltså så använder de sig av blocket & tradera i beräkningen av något som ska ersättas? Helt uppåt väggarna tycker jag..

Mvh,
Z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in