• 3
  • 4
2011-02-25, 07:30
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, nejdå jag är inte den som slaviskt följer diverse recept.

I vissa fall är det förstås nödvändigt. Det vill säga i rätter där själva ingrediensen är den specifika detaljen i hela rätten och som ger den dess karaktär. En sådan rätt är t ex Kung Pao. Har man inte den där riktiga såsen lagad på gula kinesiska bönor så kan man glömma det hela och laga något annat i stället .

~Paul~
Hihihi, så sant så!
Men du som är lite forum-auktoritet i ämnet mat, vad har du att säga om koktider i lergryta? Har man något att vinna på långkok i lergryta eller gottar det ihop sig såpass mycket bättre att poängen med det försvinner?
Vad tror du om Carl-Jans idé att köra på lägre temp längre tid?
Citera
2011-02-25, 10:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Hihihi, så sant så!
Men du som är lite forum-auktoritet i ämnet mat, vad har du att säga om koktider i lergryta? Har man något att vinna på långkok i lergryta eller gottar det ihop sig såpass mycket bättre att poängen med det försvinner?
Vad tror du om Carl-Jans idé att köra på lägre temp längre tid?
Alltså i teorin skall lergryta ge ett saftigare resultat. Om det är så eller inte i praktiken är upp till diskussion. Personligen tror jag att graden av mörhet i t ex kött hänger på en helig trinity; köttets beskaffenhet, tiden i ugnen samt temperaturen. Lyckas man pricka in den perfekta kombinationen så har jag svårt att tänka mig att någon kan skilja på köttet tillagat i ugn, Römertopf, ångkokare eller tryckkokare.

En långsammare kokning ger större slarvmarginal och därmed säkrare tillagning. Så Carl-Jans idé som egentligen är en vedertagen metod, funkar säkert jättebra.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 13:22
Medlem
arnold123s avatar
Fyndade en lergryta på loppis igår, är mycket nöjd Dock så behövs den rengöras lite. Diskar man helt vanligt med diskborste och vatten? Eller behöver en lergryta diskas på nåt speciellt sätt!?

/A
Citera
2011-05-15, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Om grytan har fläckar så får du aldrig bort dem. Du kan dock få bort lukter och aromer genom att använda ättika eller citronsaft.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 14:02
Medlem
arnold123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om grytan har fläckar så får du aldrig bort dem. Du kan dock få bort lukter och aromer genom att använda ättika eller citronsaft.

~Paul~

Hmm, ok tack.

varmt vatten+ättika och låta det stå en stund och sen skölja ur?
Citera
2011-05-15, 15:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold123
Hmm, ok tack.

varmt vatten+ättika och låta det stå en stund och sen skölja ur?
Ja, typ. Eller låt ättikan verka så länge som möjligt. Grytan tar ingen skada av det.

~Paul~
Citera
2011-05-15, 16:22
Medlem
Jag brukar också göra kyckling i min lergryta. Som kryddning gör jag en pasta av mycket curry, färsk ingefära, färsk chili, vitlök, citronsaft, salt och peppar. Denna geggar jag in kycklingen i och sedan får den stå och gona sig i ugnen. Efter ungefär halva tiden fyller jag på med skalad och skivad potatis runtom kycklingen i grytan, och strilar över smält smör på potatisen.

Detta blir mkt gott, speciellt potatisen vilken tar smak av den goda buljongen som rinner av kycklingen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in