• 1
  • 2
2011-03-18, 18:14
Medlem
Puttgardens avatar
Blir det ngot av detta tror ni? Pratades ju om att digitalisera radion redan nr det var dags (innan?) fr tv-ntet.

Googlade lite och hittade detta http://www.regeringen.se/sb/d/12626/a/154666 ...
Citera
2011-03-18, 18:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Vad innebr detta? Att man inte kan lyssna p radio utan att abonnera p ett programkort frn comhem eller ngot annat fretag?
Citera
2011-03-18, 19:29
Medlem
Tihihis avatar
Sveriges Radio snder flera DAB-kanaler sedan lnge i stora delar av landet.

Men du kanske undrar ver DAB med tillget plus? Pluset sger bara att det dom anvnder HE-AAC istllet fr MPEG audio layer II.
Citera
2011-03-19, 10:38
Medlem
Timjan256s avatar
Tekniken r dyr och det krvs en speciell radioapparat som kostar mycket. Lyckligtvis s la sossarna projektet p is nr de hade makten. Internetradio har samma egenskaper men kostar mindre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/DAB
Citera
2011-03-20, 02:39
Medlem
Puttgardens avatar
Jo, jag vet att SR snder i de tre stora stderna. Tnkte mer om det var pgng att bredda kanalutbudet och sndningsomrdet.
Citera
2011-03-20, 09:01
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttgarden
Jo, jag vet att SR snder i de tre stora stderna. Tnkte mer om det var pgng att bredda kanalutbudet och sndningsomrdet.

Om du lser p Wiki-lnken ovan s str det...
"Den 28 oktober 2010 meddelande dvarande kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth via ett pressmeddelande att regeringen ger sndningsutrymme till upp till 30 kanaler i digitalradion. Dessa kommer lysas ut under 2011."
Det nmns till viss del i den lnken du sjlv postade.

Hos Teracom hittar du ocks lite information. T.ex det hr http://www.teracom.se/Documents/Radi...%20Project.pdf

Ring Teracom och frga mer, det r dom som skter utsndningarna.

.
Senast redigerad av Tihihi 2011-03-20 kl. 09:13.
Citera
2011-03-20, 20:04
Medlem
Puttgardens avatar
Jo, jag r lskunnig! Tnkte om ngon satt p lite inside-information som s brukar p Flashback!
Citera
2011-03-20, 20:32
Medlem
Pre 1914s avatar
r det ngon som anvnt DAB-radio och vill bertta om sina erfarenheter?
Hur fungerar det nr signalen inte r perfekt och svag? Med Am och FM kan man ju st ut med lite brus om viljan finns, men skulle en sdan dlig signal bli oemottaglig fr en DAB-radio?

Var sjlv vldigt emot idn med DAB 2005 nr Peter rhn drev stenhrd kampanj fr att DAB-tekniken skulle ta ver FM-radions roll och frekvenser. ger skert 10-15 radioapparater som alla skulle bli odugliga, och nya skulle finnas till en brjan i vldigt f modeller till hga priser.
Citera
2011-11-15, 02:20
Medlem
Folkskyggs avatar
Jag frstr inte att det fortfarande r bara FM-nt i Sverige, med olika kanaler hr och dr. Istllet fr att varje radiokanal ska g att n ver hela Sverige, p samma "frekvens".

Jag hoppas att det snart blir verklighet i Sverige. Nya bilar sljs vl redan idag med DAB-radio?

Skulle vara s gott och slippa att radiokanalen man vill lyssna p frsvinner, fr den inte finns i det lnet/kommunen.
Citera
2011-11-15, 07:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Nej, nya bilar har inte dab-radio om du inte specifikt bestllt sdan. Och nej, finns ingen garanti fr att "din" station finns uppe i Hlsingland bara fr att systemet hetat Dab. Och en av pongerna med Dab var ju att snda p en mycket lgre effekt och lta felkorrigering bttra p signalen. Frgan r hur bra det fungerar i allmnhet, och i synnerhet i bilradion ngonstans i Sverige?
Citera
2012-04-22, 19:49
Medlem
Anon2s avatar
Sverige mste spika fast ett slckningsdatum fr den analoga radion.
Det r 2012, det r dags att brja g ver till digital radio.
Bttre ljudkvalit tycker jag r den strsta frdelen. Andra stora frdelar r att varje radiostation blir tillgngligt i hela Sverige, man kan se vilken lt som spelas, inget brus, etc.

Det r ckligt med analog "teknik", vem skulle vilja ha analog TV idag?
Det r ingen tvekan om att DAB+ r framtiden, och det r dags att stta igng nu.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/...arna-i-centrum

Konsumenterna, VI, mste brja hja rsten fr digitalradio.
Senast redigerad av Anon2 2012-04-22 kl. 19:58.
Citera
2012-04-22, 20:39
Medlem
Anon2s avatar
Frresten, varfr i helsike ligger inte denna trd i "Radio och Podcast" avdelningen? Kan ngon moderator flytta den dit?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in