• 1
  • 2
2011-03-18, 16:33
Medlem
barkies avatar
hejsan, jag har en kattunge på ca 17-18 veckor (lite mer än 4 månader gammal) som nu har fått smaka på hur det är att vara ute för första gången. Eller ja, han har varit ute ca 4-5 gånger, men idag fick han vara ute i typ 1 timme på egen hand, och det gick bra, han höll sig i närheten. Han är tuff som fan, men ändå ganska liten. Vi bor på landsbygden, och har en skog och fin natur omkring, fast också en 90väg ca 7-8 meter till höger om huset, och det oroar mig lite. Men han skriker ju som ett jävla cp om jag inte släpper ut han, så det håller ju inte egentligen. Katter har väl en medfödd instinkt om att överleva ute på egen hand också? Det är väl bättre att trigga igång hans instinker nu i ung ålder, än att släppa ut han när han är ett år gammal? Han är givetvis inte kastrerad eller chippad ännu, men det kommer.

Hur ska jag göra?
Citera
2011-03-18, 16:40
Medlem
Necropoliss avatar
att säga att han blir överkörd eller ej är ju omöjligt, Jag tror dock han klarar sig bra ute. Min katt va ute innan den åldern, då brukar dom bara ta en kortare promenad o göra sina behov o busa lite. Jag bodde vid en 90 väg i flera år med 4 katter som va ute hela dagarna, i 12 år sen blev en av dom påkörd. Tror inte det är så mycket o tänka på utan släppa ut han när han vill ut (ev skaffa en kattlucka så han kan bestämma lite själv!)
Citera
2011-03-18, 16:41
Medlem
kissflickans avatar
stå ut med skrikandet och håll honom inne tills du har låtit kastrera honom, så minskar du risken för att han springer bort. den där 90-vägen intill huset låter som en reell fara. en del katter har världens respekt för bilar och går aldrig i närheten av vägen av rädsla för dem. andra lär sig efterhand att man kan gå över vägen ibland och börjar utmana ödet. du borde hålla lite koll på hur din katt förhåller sig till vägen när du väl släppt ut honom.
Citera
2011-03-18, 16:42
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
hejsan, jag har en kattunge på ca 17-18 veckor (lite mer än 4 månader gammal) som nu har fått smaka på hur det är att vara ute för första gången. Eller ja, han har varit ute ca 4-5 gånger, men idag fick han vara ute i typ 1 timme på egen hand, och det gick bra, han höll sig i närheten. Han är tuff som fan, men ändå ganska liten. Vi bor på landsbygden, och har en skog och fin natur omkring, fast också en 90väg ca 7-8 meter till höger om huset, och det oroar mig lite. Men han skriker ju som ett jävla cp om jag inte släpper ut han, så det håller ju inte egentligen. Katter har väl en medfödd instinkt om att överleva ute på egen hand också? Det är väl bättre att trigga igång hans instinker nu i ung ålder, än att släppa ut han när han är ett år gammal? Han är givetvis inte kastrerad eller chippad ännu, men det kommer.

Hur ska jag göra?

Tack vare vägen du berättar om skulle jag nog vänta med att släppa katten vind för våg. Kan ju vara bra att ha koll på hur katten beter sig runt bilar och så också. De är ju lite galna de små.
Citera
2011-03-18, 16:54
Medlem
barkies avatar
men om han nu inte är rädd för vägen betyder det väl inte att han kommer v ara det när han blir äldre heller?

vägen kommer ju alltid finnas där oavsett hur gammal han är, frågan är väl mer om han ärl ite för liten rent fysiskt för att skydda sig mot typ andra katter, rovfåglar osv.

förstår dock att vägen är en fara.
Citera
2011-03-18, 16:57
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
men om han nu inte är rädd för vägen betyder det väl inte att han kommer v ara det när han blir äldre heller?

troligen, men han kan ju även komma att göra erfarenheter framöver som gör honom mer försiktigt inställd gentemot bilar. sånt är svårt att kontrollera. men som sagt, släpp inte ut honom mer förrän han är kastrerad. så fort han blir könsmogen är risken påtaglig att han piper iväg för gott.
Citera
2011-03-18, 16:58
Medlem
Deliras avatar
Citat:

vägen kommer ju alltid finnas där oavsett hur gammal han är, frågan är väl mer om han ärl ite för liten rent fysiskt för att skydda sig mot typ andra katter, rovfåglar osv.

förstår dock att vägen är en fara.

Katten är ju unge fortfarande, precis som våra kids så är de ju extremt lätt distraherade som små. Det räcker ju med en fjäril så drar de all världens väg. Vänta någon månad tycker jag; men det är din katt, klart du kan släppa ut den om du inte orkar lyssna på jamandet.
Citera
2011-03-18, 17:02
Medlem
barkies avatar
jo klart man orkar men länge sen jag hade liten katt så trodde man lät dom börja gå ut när dom var runt ett halvår typ. men han är nog för liten än, även om han så gärna vill leka i snön!
Citera
2011-03-18, 17:04
Medlem
barkies avatar
appropå det där med kastrering, har bara haft honkatter innan och efter sterilisering har dom blivit riktigt riktigt tjocka, brukar samma sak hända hanar?
Citera
2011-03-18, 17:46
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
appropå det där med kastrering, har bara haft honkatter innan och efter sterilisering har dom blivit riktigt riktigt tjocka, brukar samma sak hända hanar?

Vad jag vet så lägger även de flesta hankatter på sig lite efter en kastrering.
Citera
2011-03-18, 18:30
Medlem
Hankatt, kastrera honom så fort du kan då han förmodligen ger sig iväg annars, kastrering kan ske från 12 v,

Dom har lättare gå upp i vikt men kattungar ska ju få äta så mycket dom vill sen vid 1 år försöker man hitta en bra balans på matransonerna.

Katter ÄR korkade så överkörd kan han bli, dessutom har dom en fömåga följa med i div fordon, idag hoppade en fin bland långhårig katt ur en återvinningsburk på soptippen, den kom från ett område i stan, den katten lär dö av svält eller sjukdom innan sommaren.
Om den tjatar så är det bara ignorera men du har ju tydligen bestämt den ska va ute så, överlever den så gör den.
Citera
2011-03-18, 21:17
Bannlyst
statistik visar att de flesta veterinärer rekommenderar att hålla katter inomhus. Innekatter lever ca 3 ggr så länge som utekatter. problemet med bilar är att katter och många andra djur ser bilarna på långt håll men har svårt att fatta att en bil kan röra sig mot dom så fort som dom gör; ena sekunden är bilen långt borta och ingen fara, plötsligt är den framme vid katten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in