• 1
  • 2
2011-03-18, 00:03
Medlem
eduaxels avatar
Hejsan!

Jag kommer f ett arv p ca 500 000kr i mitten av maj. Detta r pengar som jag kommer anvnda till en utbildning under en period p ca 2 r. Jag har en fast inkomst som tar hand om min vanliga ekonomi. Jag kommer behva ha tillgng till pengarna hela tiden(inte lsa med andra ord) och kan inte ta ngra risker.

Nu till det jag undrar ver.

Vart ska jag placera pengarna? Vem erbjuder bst rnta? Jag anvnder Swedbank fr tillfllet och ett e-sparkonto dr ger ca 1,40% rnta vilket jag antar r vldigt dligt.

Mvh
Citera
2011-03-18, 00:05
Medlem
Mjofts avatar
De som har haft bst rnta i mnga r r Ica Banken. Vet dock inte hur det ser ut idag. Senast jag hrde det var 2009 =/
Citera
2011-03-18, 00:06
Medlem
skolmatsals avatar
www.compricer.se r en bra brjan. Kolla hoist och marginalen bland annat. Akelius har bra rnta men saknar insttningsgaranti.
Citera
2011-03-18, 00:09
Medlem
Carpedijems avatar
SEB 3.17% rnta.
Citera
2011-03-18, 00:45
Medlem
eduaxels avatar
Tack! Fr nog boka ett mte p SEB d. Andra frslag?
Citera
2011-03-18, 07:05
Medlem
sphinxen_111s avatar
Ringa runt och frga vad de kan erbjuda dig? Boka dock inga personliga mten utan hr p telefon frst och boka drefter med de som r mest intressanta.
Citera
2011-03-18, 14:11
Medlem
romanov01s avatar
Om man binder pengarna s kort tid som tre mnader p ett fastrntekonto s fr man betydligt bttre rnta. Du kan ju exempelvis binda hlften av pengarna tre mnader i taget och ha resten p ett konto med fria uttag.
Citera
2011-03-18, 18:42
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
Tack! Fr nog boka ett mte p SEB d. Andra frslag?

Fr Guds skull! Boka inget mte med banken! De kommer bara att frska f dig att placera pengarna i deras dyra rntefonder med medioker avkastning..

Mitt rd r att du kollar upp mindre aktrer, exempelvis Bluestep och Hoist. De brukar erbjude betydligt bttre rnta n de flesta storbanker. Se bara till att kontot omfattas av den statliga insttningsgarantin.
Senast redigerad av Messerschmitt 2011-03-18 kl. 18:44.
Citera
2011-03-18, 18:59
Medlem
Har du ngonsin funderat p aktier?
Citera
2011-03-18, 19:02
Bannlyst
FOREX Bank ger dig 2,55% rnta. Ingen bindningstid lokalkontor ppna kvllar och lrdagar,

Hur smidigt som helst.

mvh
HNTR
Citera
2011-03-18, 19:35
Medlem
eduaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Har du ngonsin funderat p aktier?

Eftersom jag saknar kunskap om aktier och inte vgar riskera pengarna s har jag valt att inte placera i aktier. Att lsa upp hlften av pengarna i tre mnader kan vara ett alternativ.
Citera
2011-03-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
Eftersom jag saknar kunskap om aktier och inte vgar riskera pengarna s har jag valt att inte placera i aktier. Att lsa upp hlften av pengarna i tre mnader kan vara ett alternativ.

Min pong r att det kanske r dags att skaffa sig lite kunskaper om aktier d direktavkastningen i regel klr de flesta rntekonton med rge. Trs trots allt garantera dig att dina pengar kommer ha kat med minst 15% de nrmsta 2mnaderna om du satsade dom i Investor. Det r en ganska stor skillnad mot en rsrnta p 2%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in