• 1
  • 2
2011-03-18, 00:03
Medlem
eduaxels avatar
Hejsan!

Jag kommer få ett arv på ca 500 000kr i mitten av maj. Detta är pengar som jag kommer använda till en utbildning under en period på ca 2 år. Jag har en fast inkomst som tar hand om min vanliga ekonomi. Jag kommer behöva ha tillgång till pengarna hela tiden(inte låsa med andra ord) och kan inte ta några risker.

Nu till det jag undrar över.

Vart ska jag placera pengarna? Vem erbjuder bäst ränta? Jag använder Swedbank för tillfället och ett e-sparkonto där ger ca 1,40% ränta vilket jag antar är väldigt dåligt.

Mvh
Citera
2011-03-18, 00:05
Medlem
Mjofts avatar
De som har haft bäst ränta i många år är Ica Banken. Vet dock inte hur det ser ut idag. Senast jag hörde det var 2009 =/
Citera
2011-03-18, 00:06
Medlem
skolmatsals avatar
www.compricer.se är en bra början. Kolla hoist och marginalen bland annat. Akelius har bra ränta men saknar insättningsgaranti.
Citera
2011-03-18, 00:09
Medlem
Carpedijems avatar
SEB 3.17% ränta.
Citera
2011-03-18, 00:45
Medlem
eduaxels avatar
Tack! Får nog boka ett möte på SEB då. Andra förslag?
Citera
2011-03-18, 07:05
Medlem
sphinxen_111s avatar
Ringa runt och fråga vad de kan erbjuda dig? Boka dock inga personliga möten utan hör på telefon först och boka därefter med de som är mest intressanta.
Citera
2011-03-18, 14:11
Medlem
romanov01s avatar
Om man binder pengarna så kort tid som tre månader på ett fasträntekonto så får man betydligt bättre ränta. Du kan ju exempelvis binda hälften av pengarna tre månader i taget och ha resten på ett konto med fria uttag.
Citera
2011-03-18, 18:42
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
Tack! Får nog boka ett möte på SEB då. Andra förslag?

För Guds skull! Boka inget möte med banken! De kommer bara att försöka få dig att placera pengarna i deras dyra räntefonder med medioker avkastning..

Mitt råd är att du kollar upp mindre aktörer, exempelvis Bluestep och Hoist. De brukar erbjude betydligt bättre ränta än de flesta storbanker. Se bara till att kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin.
Senast redigerad av Messerschmitt 2011-03-18 kl. 18:44.
Citera
2011-03-18, 18:59
Medlem
Har du någonsin funderat på aktier?
Citera
2011-03-18, 19:02
Bannlyst
FOREX Bank ger dig 2,55% ränta. Ingen bindningstid lokalkontor öppna kvällar och lördagar,

Hur smidigt som helst.

mvh
HNTR
Citera
2011-03-18, 19:35
Medlem
eduaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Har du någonsin funderat på aktier?

Eftersom jag saknar kunskap om aktier och inte vågar riskera pengarna så har jag valt att inte placera i aktier. Att låsa upp hälften av pengarna i tre månader kan vara ett alternativ.
Citera
2011-03-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eduaxel
Eftersom jag saknar kunskap om aktier och inte vågar riskera pengarna så har jag valt att inte placera i aktier. Att låsa upp hälften av pengarna i tre månader kan vara ett alternativ.

Min poäng är att det kanske är dags att skaffa sig lite kunskaper om aktier då direktavkastningen i regel klår de flesta räntekonton med råge. Törs trots allt garantera dig att dina pengar kommer ha ökat med minst 15% de närmsta 2månaderna om du satsade dom i Investor. Det är en ganska stor skillnad mot en årsränta på 2%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in