2011-03-17, 23:21
Medlem
Inte riktigt säker på var jag ska placera den här tråden, men jag har en seriös frågeställning som jag har undrat över en bra tid.

Vad behövs för att bli en sann übermensch och vad betyder egentligen uttrycket för er om vi utgår ifrån mer än Nietzsches version och nazisternas?
Citera
2011-03-17, 23:28
Medlem
SidVenTils avatar
Hur ska du ha det??

Du undrar hur du ska bli....................
Men vet inte vad det är??????????????????
Va dig själv så kanske det funkar.

Mvh och satsa på dig själv.
Citera
2011-03-17, 23:34
Medlem
SpirituzSanctis avatar
För dom som inte vet så betyder det "super-människa".

När man har besegrat alla sina fiender /enligt mig.
Citera
2011-03-17, 23:37
Medlem
För oss som inte är bekanta med uttrycket, kan någon förklara för oss oupplysta?
Citera
2011-03-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLETENHETEN
För oss som inte är bekanta med uttrycket, kan någon förklara för oss oupplysta?

The Übermensch (German; English: Overman, Overhuman, Above-Human, Superman; German pronunciation: [ˈˀyːbɐmɛnʃ])

"Nietzsche posited the Übermensch as a goal for humanity to set for itself in his 1883 book Thus Spoke Zarathustra"
Citera
2011-03-17, 23:41
Medlem
Ingen religion, ingen smärta, ingen rädsla, endast kärlek till logik.
Citera
2011-03-17, 23:42
Medlem
Kort svar till kort fråga: för att bli en övermänniska måste du övervinna dig själv och skapa din alldeles egna väg i livet. Du måste vara herre över ditt eget liv, helt enkelt.
Citera
2011-03-18, 00:14
Medlem
kissflickans avatar
der übermensch är en idealbild som man kan sträva mot om man känner för det. denna idealbild är övermänsklig och alltså inte en karriärväg man kan anträda som människa.

det finns dock en hel del människor som intalar sig att de nått detta mål; de är alltså übermensch och förkroppsligar idealbilden, tror de. man brukar kunna märka det på att de låtsas vara herre över sina tankar och känslor, vilket såklart misslyckas kapitalt förr eller senare.
Citera
2011-03-18, 12:16
Medlem
Man åker till Jupiter and beyond the infinite
Citera
2011-03-18, 18:04
Extremt lätt: Gör som jag och ifrågasätt allt!

MVH / Rebellen
Citera
2011-03-18, 20:51
Medlem
BandieraRossas avatar
Varför vilja bli en övermänniska? Då är du ju inte människa längre; övermänniskan är allt annat än mänsklig, och är rimligen heller inte möjlig att uppnå.
Citera
2011-03-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Varför vilja bli en övermänniska? Då är du ju inte människa längre; övermänniskan är allt annat än mänsklig, och är rimligen heller inte möjlig att uppnå.

Övermänniska är ju mer ett ideal som åsyftar en människa med hög moral (bland annat) och som presterar högt på allting som anses vara önskvärt hos den idealiska människan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in