• 1
  • 2
2011-03-17, 23:07
Bannlyst
Vad tycker ni?

Själv tycker jag att det är 80% skillz och sen ska man ha den där lilla turen fast jag hatar ordet tur då jag anser att det bara är bs. Så...

För att ge några exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=G1aWk9Y9cMA
http://www.youtube.com/watch?v=ufscYVbYLQQ
Citera
2011-03-17, 23:13
Medlem
Skulle snarare vända på det, de gångerna man gör hole in one har man ställt in sikte, sving etc perfekt. Alla andra gånger når man inte upp till 100%. Det som gör att begreppet tur är högst relevant är att det är så många yttre omständigheter som påverkar bollens bana, vinden gör det garanterat och det finns nog ingen som kan veta hur vinden ligger 30 meter upp eller hur högt det nu är bollen går. Sedan påverkar säkert andra saker som luftfuktighet, gravitation etc som rimligen ingen människa kan styra och tolka i den omfattningen på den korta tiden. Det är småsaker men kan mycket väl vara den där 0,1% som gör att bollen rullar precis bredvid hålet.
Citera
2011-03-17, 23:14
Medlem
Kan väldigt lite om golf, men är den första verkligen hole-in-one? Bollen ligger ju redan på gräset...

Nog är det väl absolut störst del tur alltid! Visst att det krävs en viss nivå av skicklighet, men resten är upp till Fru Fortuna.
Citera
2011-03-17, 23:17
Medlem
beror väl på vem som gör den enligt mig. Om jag, som aldrig spelat golf seriöst så är det ju bara tur. När Tiger gör en ligger det förmodligen mycket
Citera
2011-03-17, 23:18
Medlem
TrumanBurbanks avatar
En gång är ingen gång skulle jag vilja säga (med det menar jag inte att du är skillad bara för du gjort två hole in one.)

Det handlar helt enkelt om att spela bra över en längre tid, svårare än så är det inte.

Men skulle väl säga att ju bättre du är ju mer handlar det om skills.

Vi säger att Tiger sätter en hole in one så är det 90% skills och resten flyt.
När en amatör sätter en hole in one så är det 50% skills och resten flyt.

Nu är siffrorna tagna hux flux, men tror du förstår vad jag menar.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2011-03-17 kl. 23:20.
Citera
2011-03-17, 23:28
Medlem
Tur är också en del skicklighet!
Citera
2011-03-17, 23:39
Medlem
prOGramrebells avatar
Ju fler gånger du slår desto fler chanser på hole in one. Till slut sitter den där.

Du skjuter ju själv, vilket betyder att bollen landar exakt där du skjuter den, sedan om du siktade dit eller inte spelar nog ingen roll.

Beror på hur man vill definera tur.
Citera
2011-03-17, 23:39
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Skulle också säga runt 80% skicklighet, för man måste ju kunna slå rätt längd och ha koll på banans svängar osv sen 20% tur med bollens rullning
Citera
2011-03-18, 00:14
Medlem
Det handlar om tur till en viss del. Om ett par-3hål är tex 180 meter är du riktigt duktig om du slår bollen inom radien 2 meter från hålet ca. 10 gånger i rad. Får du bollen närmre hålet några gånger, visst du hade tur. Får du bollen i hål har du riktigt tur. Om golfbollen hamnar 1 dm från hålet finns det hur många möjligheter som helst, förutom att bollen hamnar i hålet. Det finns alltså orimligt många möjligheter att bollen inte ska hamna i hålet. Så, det handlar om skicklighet på det sättet att du ska placera bollen nära hålet men när det kommer till att bollen ska i hålet handlar det om tur. Tiger Woods chans att slå en Hole in one ökar eftersom han är en professionell golfspelare och kan slå bollen nära hål.
Citera
2011-03-18, 00:44
Medlem
Anderrssss avatar
Både och.. Ju mer skills ju större chans, skillsen räknas ju in.. Skills + tur= chans på HIO..
Citera
2011-03-18, 02:28
Medlem
MegaHeads avatar
Det är nog mer tur än skicklighet. Med tanke på hur oerhört många golfslag det är per år jämfört med HIOs. Procenten av bollar som hittar hål måste vara 0.0 nånting%. Var skicklighet med i bilden borde världens bästa spelare ha en högre % på HIO än vad dom har. Finns det någon pro som har över 1% HIOs?
Citera
2011-03-18, 11:20
Medlem
Anderrssss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaHead
Det är nog mer tur än skicklighet. Med tanke på hur oerhört många golfslag det är per år jämfört med HIOs. Procenten av bollar som hittar hål måste vara 0.0 nånting%. Var skicklighet med i bilden borde världens bästa spelare ha en högre % på HIO än vad dom har. Finns det någon pro som har över 1% HIOs?

Du kan ju aldrig jämföra PRO's med vanliga spelare. Herregud sätter jag ett HIO gör jag det på 400m. Gör Tiger Woods det så gör han det på sjuka avstånd.. Klart som fan skills spelar en stor roll men klart man ska ha tur. Ingen kan besitta skillsen och säga "Nu slår jag en HIO.. BAM" och sätta den två gånger i rad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in