2011-03-17, 21:56
Bannlyst
Hejsan. Fick precis en helt okej laptop av far min. En lite nyare HP, det visar sig dock att det redan fanns XP på den då den egentligen skall ha W7. Jag kommer inte heller in i bios då det är lösenspärrat.
Den kan heller inte läsa min skiva direkt, och kan inte ändra de eftersom jag inte kommer in i bios.

Min fråga är då, med tanke på att jag inte kan göra mycket nu. Det skall väl inte vara några problem att köpa ny HDD att bara smälla och och formatera och installera W7?

*OBS* JAG VILL ALLTSÅ VETA -->OM<-- PROBLEMET LÖSER SIG OM JAG BYTER TILL EN NY HÅRDDISK! ADMIN TA INTE BORT ELLER FLYTTA MIN TRÅD! HAR INGET MED KÖPRÅD ATT GÖRA!*

TACK!
Citera
2011-03-17, 22:00
Medlem
JagSkrevs avatar
Du kommer inte att komma in i bios efter du har bytt hårddisk eftersom att bios tillhör moderkortet. Men testa med att ta ur batteriet ur moderkort några sekunder så ska lösenordet försvinna.
Citera
2011-03-17, 22:30
Medlem
Byt portar på kablarna och pröva komma in i Bios. fungerar ibland faktist,
Citera
2011-03-17, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkrev
Du kommer inte att komma in i bios efter du har bytt hårddisk eftersom att bios tillhör moderkortet. Men testa med att ta ur batteriet ur moderkort några sekunder så ska lösenordet försvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av jimmielarsson

Jag är sjukt dålig på laptops, jag kan byta minnen och HDD. Resten är ganska överkurs. Dyrt att lämna in med :/
Citera
2011-03-18, 03:32
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmielarsson
?
Citat:
Ursprungligen postat av flichenstein
Jag är sjukt dålig på laptops, jag kan byta minnen och HDD. Resten är ganska överkurs. Dyrt att lämna in med :/
Om du inte har lösenordet så är den enda lösningen att ta ur batteriet så att cmos blir nollställt. Det kommer helt säkert kräva att du skruvar isär hela maskinen, annars kommer du inte komma åt det. Googla "laptop modellnummer service manual" så att du kan ta reda på hur man tar isär den på rätt sätt utan att ha sönder något.
Citera
2011-03-18, 07:23
Medlem
roleones avatar
Ofta finns det ju en switch någonstans i datorn som du kan toggla för att flusha CMOS. I annat fall blir det klurigt. Någon ny hårddisk gör tyvärr varken till eller från i detta fallet.
Citera
2011-03-18, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
?

Om du inte har lösenordet så är den enda lösningen att ta ur batteriet så att cmos blir nollställt. Det kommer helt säkert kräva att du skruvar isär hela maskinen, annars kommer du inte komma åt det. Googla "laptop modellnummer service manual" så att du kan ta reda på hur man tar isär den på rätt sätt utan att ha sönder något.

Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Ofta finns det ju en switch någonstans i datorn som du kan toggla för att flusha CMOS. I annat fall blir det klurigt. Någon ny hårddisk gör tyvärr varken till eller från i detta fallet.

Ska testa skruva upp den tack
Citera
2011-03-18, 14:26
Medlem
Annars får ni helt enkelt fråga vad bios lösenordet är för något. Ännu bättre att din pappa tar med sig datorn och ber dom ta bort lösenordet ifall de inte vill avslöja lösenordet och det går snabbare då.

Antar att din pappa köpt loss en gammal jobb dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in