2011-03-17, 19:01
Medlem
Jag har en ca. 3 år gammal PC. Datorn är köpt i delar och jag har satt ihop the själv. Inte första gången jag gör det. Installerade win7 för en 7-8 månader sen. Till min stora glädje gick den ner i vänteläge av sig själv, och kom igång direkt med ett tryck på tb/mus.

För en månad sen så kom den inte riktigt igång efter vänteläge och gjorde ett klassiskt "fel"ljud. Efter ett par omstarter var den ok igen och allt fungerade. För ett par dagar sen hände samma sak igen och nu är den så gott som död. De första gångerna tog den sig genom "uppstarten" men när den kom till "Windows startas" så slocknar bara skärmen och det står "no signal" för ett ögonblick. Sen händer inget. Nu kan jag inte ens komma åt bios. Den är dessutom okonsekvent. Datorn startar men mkt mer händer inte, och skärmen "aktiveras" inte. Ibland varvar fläkten på grafikkortet igång som fan vid uppstart men det är bara vid var fjärde försök ungefär.

Finns det några förslag på vad det kan vara som jävlas? Inte särskilt lätt att felsöka de olika delarna då jag inte riktigt har några alternativ till dem.

Hjälp!
Citera
2011-03-17, 19:14
Medlem
Det samma hände mig ett par veckor sedan. Tre år gammal intel quad CPU, 4gb RAM och annat standard som kör Windows Vista. Energy saving mode får datorn att somna och när jag startar den igen så kommer datorn igång men inte skärmen.

Fixade genom att stänga av energy saving mode så att den inte somnar. Nu lägger jag den i viloläge manuellt istället. Kanske inte workaroundet som du vill höra, men det funkade för mig.
Citera
2011-03-17, 19:22
Medlem
Harpo.Marxs avatar
>kontrollpanelen>energialternativ>ändra datorinställningarna för skärmläge
där har du alternativ >Aldrig< på bildskärm och strömsparläge ,gå in där..
välj ALDRIG..
Citera
2011-03-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpo.Marx
>kontrollpanelen>energialternativ>ändra datorinställningarna för skärmläge
där har du alternativ >Aldrig< på bildskärm och strömsparläge ,gå in där..
välj ALDRIG..

tackar..

Det stora problemet är väl att få datorn att starta alls nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in