Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-17, 16:50
Medlem
Linastinas avatar
Jag bor i en hyreslägenhet där hyresvärdarna idag tagit bort allt gods som förvaras otillåtet i trapphuset enligt Brandskyddsförordningen. De satte upp en lapp om detta för några veckor sen, men jag tog för givet att det bara handlade om cyklar och barnvagnar etc.

Men de tog också min dörrmatta.

Jag är lite nyfiken på om det faktiskt står i Brandskyddsförordningen att dörrmattor inte får förvaras i trapphus, eftersom jag har svårt att se att dessa skulle utgöra någon form av hinder vid en eventuell utrymning, men jag hittar inte denna förordning i lagboken!
Finns den någon annanstans eller har jag inte kollat ordentligt?
Någon som vet?
Citera
2011-03-17, 19:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linastina
Jag bor i en hyreslägenhet där hyresvärdarna idag tagit bort allt gods som förvaras otillåtet i trapphuset enligt Brandskyddsförordningen. De satte upp en lapp om detta för några veckor sen, men jag tog för givet att det bara handlade om cyklar och barnvagnar etc.

Men de tog också min dörrmatta.

Jag är lite nyfiken på om det faktiskt står i Brandskyddsförordningen att dörrmattor inte får förvaras i trapphus, eftersom jag har svårt att se att dessa skulle utgöra någon form av hinder vid en eventuell utrymning, men jag hittar inte denna förordning i lagboken!
Finns den någon annanstans eller har jag inte kollat ordentligt?
Någon som vet?

Dom övergripande reglerna reglerar inte i detalj vad som får finnas i trapphus t ex. Det allmänna rådet är att trapphusen inte blockeras på ett sådant sätt att utrymning förhindras eller att räddningstjänsten inte kan utföra sitt arbete. Varje kommun kan detaljstyra sina egna regler via den lokala och kommunala brandstadgan.

Att man inte tillåter dörrmattor känns onekligen väl ambitiöst.
Citera
2011-03-17, 19:08
Medlem
"Dörrmattor - bara innanför dörren
Som vi skrev redan i Pokalbladet dec 2007 är det
inte tillåtet enligt brandskyddsförordningen att
placera föremål, som exempelvis dörrmattor, i
trappuppgången eftersom de vid en brand utgör
hinder vid räddning och släckning."

Hittade jag i ett nyhetsbrev som HSB har skickat ut.
Citera
2011-03-17, 20:22
Medlem
Vet inte hur brandfarliga dörrmattor är men enligt lagen om skydd mot olyckor har fastighetsägare (och i viss mån nyttjanderättsinnehavare) ett ganska långtgående ansvar för brandskydd. Det innebär att om man förvarar en massa brandbelastare eller brandstiftare i ett trapphus så riskerar fastighetsägare att stå ansvarig om något skulle råka hända. Jag gissar att man har blivit ännu hårdare på detta sedan rinkebybranden.
Citera
2011-03-17, 21:20
Medlem
Linastinas avatar
Tack för snabba svar.

Jag bryr mig såklart inte nämnvärt att de tagit min dörrmatta som jag köpt för en femma på IKEA och accepterar såklart om reglerna säger att jag inte får ha den utanför dörren, men eftersom jag pluggar lite juridik just nu vore det skoj att se hur jag skulle tolka lagtexten.
Ingen som vet var Brandskyddsförordningen finns?
Citera
2011-05-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linastina
Tack för snabba svar.

Jag bryr mig såklart inte nämnvärt att de tagit min dörrmatta som jag köpt för en femma på IKEA och accepterar såklart om reglerna säger att jag inte får ha den utanför dörren, men eftersom jag pluggar lite juridik just nu vore det skoj att se hur jag skulle tolka lagtexten.
Ingen som vet var Brandskyddsförordningen finns?

Det finns inget som heter brandskyddsförordningen. Vad som menas är lagen om skydd mot olyckor 2 kap 2 § som nämndes ovan. Det anses (enligt praxis) skäligt att utrymningsvägar (som trapphus i bostadsfastigheter utgör) ska hållas fria från brännbart material eller föremål som förhindrar utrymning.
Citera
2011-05-30, 23:37
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Varje kommun kan detaljstyra sina egna regler via den lokala och kommunala brandstadgan.
Nej! Malmö brandkår hade upprättat egna PM för hur de detaljtolkade vissa saker angående brandskydd. Dessa PM låg på deras hemsida, men de fick ta bort dem igen. En kommun har inte rätt att sätta egna lagar och regler för brandskydd.

Däremot kan de driva sin tolkning i Länsrätt/Kammarrätt och få medhåll/motgång i en domstol. Detta blir sedan prejuridicerande, och gäller då som rättesnöre i hela landet.

Stockholms brandförsvar drev frågan om brännbara, lösa föremål i trapphus och fick rätt. Det var barnvagnar som specifikt behandlades, men domen är tydlig. Det är inte OK med brännbara, lösa föremål i ett trapphus (som är den viktigaste utrymningsvägen från lägenheterna i bostadshuset).

http://www.storstockholm.brand.se/privat/brandsakerhet_8/forvaring_i_garage_kallare_och_forad
Citera
2011-06-01, 01:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Nej! Malmö brandkår hade upprättat egna PM för hur de detaljtolkade vissa saker angående brandskydd. Dessa PM låg på deras hemsida, men de fick ta bort dem igen. En kommun har inte rätt att sätta egna lagar och regler för brandskydd.

Däremot kan de driva sin tolkning i Länsrätt/Kammarrätt och få medhåll/motgång i en domstol. Detta blir sedan prejuridicerande, och gäller då som rättesnöre i hela landet.

Stockholms brandförsvar drev frågan om brännbara, lösa föremål i trapphus och fick rätt. Det var barnvagnar som specifikt behandlades, men domen är tydlig. Det är inte OK med brännbara, lösa föremål i ett trapphus (som är den viktigaste utrymningsvägen från lägenheterna i bostadshuset).

http://www.storstockholm.brand.se/privat/brandsakerhet_8/forvaring_i_garage_kallare_och_forad

Detaljerna i ditt inlägg känner jag inte till och därför kan jag inte heller kommentera dom.

Generellt har kommuner en viss möjlighet att detaljstyra olika verksamheter. Det är t ex ganska vanligt att kommuner detaljstyr bl a parkerings- och trafikbestämmelser. Även när det gäller brandskyddsfrågor har kommuner rätt att detaljstyra vissa områden under förutsättning att man inte åsidosätter eller bryter mot övergripande regelverk.
Citera
2011-06-01, 09:18
Medlem
UACs avatar
Citat:
Generellt har kommuner en viss möjlighet att detaljstyra olika verksamheter. Det är t ex ganska vanligt att kommuner detaljstyr bl a parkerings- och trafikbestämmelser. Även när det gäller brandskyddsfrågor har kommuner rätt att detaljstyra vissa områden under förutsättning att man inte åsidosätter eller bryter mot övergripande regelverk.
Nej, i Sverige är det Boverket som ställer vilka brandskyddskrav som gäller. MSB, Myndigheten för Samhällskydd och Beredskap har även möjligheter att påverka genom föreskrifter och allmänna råd baserade på LSO, Lagen om skydd mot olyckor.

En enskild kommun har inget lagligt stöd för att driva en hårdare eller slappare linje. Ett exempel på detta är när många kommuner bestämde att alla fastighetsägare skulle installera brandvarnare. Detta överklagades och Länsrätterna rev upp kommunernas beslut. Inte för sakfrågan i sig, utan för att detta krav inte var lagmässigt korrekt. Hände bland annat i Östersund. Länsrätterna slog ner på att en enskild kommun inte hade rätt att ställa egna krav, och dels att kommunerna inte fick ha generella krav i sådant fall. Eftersom brandskyddskravet inte var direkt ställt till respektive fastighetsägare saknade dessa juridisk möjlighet att överklaga beslutet. Alltså revs de kommunala kraven upp.

Korrekt väg angående brandvarnarna är Räddningsverket (nuvarande MSB) gav ut ett allmänt råd som ställde detta krav. Med stöd av den kan en kommun göra tillsyn hos en fastighetsägare och med stöd av den lägga ett föreläggande. Detta är ju enkelt vad gäller kommunala och privata fastighetsbolag och stora bostadsrättsföreningar, men tröstlöst vad gäller enskilda villaägare. Lite småjobbigt att knacka på i alla husen, och sedan lägga föreläggande på respektive Svensson, även om det är fullt möjligt.

Visserligen kan de kommunala tjänstemännen på stadsbyggnadskontoret och räddningstjänsten hålla en hög nivå och driva vissa sakfrågor, och då ställa krav vid bygglov etc. Men dessa beslut kan överklagas till Länsrätten som då kan riva upp dem. Det enda kommunerna kan göra på egen hand är att hålla en egen hög ambitionsnivå vad gäller brandskydd i egna lokaler.
Citera
2011-06-01, 11:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC

En enskild kommun har inget lagligt stöd för att driva en hårdare eller slappare linje. Ett exempel på detta är när många kommuner bestämde att alla fastighetsägare skulle installera brandvarnare. Detta överklagades och Länsrätterna rev upp kommunernas beslut. Inte för sakfrågan i sig, utan för att detta krav inte var lagmässigt korrekt. Hände bland annat i Östersund. Länsrätterna slog ner på att en enskild kommun inte hade rätt att ställa egna krav, och dels att kommunerna inte fick ha generella krav i sådant fall. Eftersom brandskyddskravet inte var direkt ställt till respektive fastighetsägare saknade dessa juridisk möjlighet att överklaga beslutet. Alltså revs de kommunala kraven upp.

Jo, jag känner väl till diskussionerna angående brandvarnare. Trots det har du inte helt rätt. Ett exempel där enskilda kommuner kan ha egna regler och föreskrifter inom brandskyddsområdet är eldningsförbud.

Eldningsförbud bygger på förordning (2003:789) om skydd mot olyckor, 2 kap 7 §:

En länsstyrelse och en kommun får meddela föreskrifter om förbud helt eller delvis mot eldning utomhus samt om liknande förebyggande åtgärder mot brand.
Citera
2011-06-01, 16:20
Medlem
UACs avatar
Citat:
Eldningsförbud bygger på förordning (2003:789) om skydd mot olyckor, 2 kap 7 §:

En länsstyrelse och en kommun får meddela föreskrifter om förbud helt eller delvis mot eldning utomhus samt om liknande förebyggande åtgärder mot brand.
Det ger jag dig helt rätt för!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in