Citat:
Ursprungligen postat av OskarWilliam117
Hej!
Ja, exakt som Rubriken lyder. Jag skall då skriva en Uppsats angående: "Vem är jag?"
Konstigt nog skulle den MAX vara 2 sidor
Men nu har jag problem över vad jag skall skriva! Vi skall också hänvisa och jämföra andra Filosofer så som, Sokrates, Platon och Kant om vad dem tyckte om "Jaget".
Snälla, jag skulle kunna behöva lite hjälp om vad jag skall skriva. Och hur jag skall jämföra mina åsikter med deras.
Tack på förhand!

Det var lite utrymme för en sådan intrikat frågeställning. Freud har sin teori om jaget, detet och överjaget. Detet är vårt undermedvetna som är bortträngt och kommer upp i drömmar eller djupare psykoterapi och är drifter osv. Överjaget är den dömande instansen. Jaget är den psykiska instans som medlar mellan detets krav på omedelbar driftstillfredsställelse och överjagets sociala normer.
Sokrates är den främste representanten för det skifte i västerländskt tänkande på 400-talet f Kr som gjorde att den enskilda människans existentiella problem blev ett ämne för filosofin. Han lämnade inte något skrivet efter sig. Vår viktigaste källa är Platons dialoger, vilket naturligtvis väckt frågan om var gränserna mellan Sokrates och Platon går. Sokrates tar ofta ordet själ i sin mun. Han är den förste kände filosof som låter själen vara något specifikt hos människan, vilken avgränsar henne som person och definierar henne som tänkande, kännande och etiskt handlande varelse. Själen är något
mer än en lem eller ett inre organ: den överlever människans kroppsliga existens.
Till skillnad från Sokrates och Platon menade Aristoteles att det inte finns enomedelbar koppling mellan att veta vad somär rätt och fel, och att efterleva en sådan insikt. En människa kan inse och vilja det rätta, men ändå inte handla därefter, eftersom hon inte alltid förmår tygla sina destruktiva
passioner - se likheten med Freuds detet.
Kant menade att den oberoende verkligheten är permanent dold för oss, utan också att de eviga frågorna om viljans frihet, själens odödlighet och Guds existens aldrig kan bli besvarade i vetenskaplig mening. Icke desto mindre måste vi tro på dessa ting, menar Kant, om vi ska kunna upprätthålla en moral.
Du kan även ta in existentialismen och då läsa Sartre och Kirkegaard som tar upp människans existensiella villkor. Jämför sedan alla dessa teorier och dra slutsatser och hypoteser om den frågeställning du fått.
Det är det jag kan hjälpa dig med genom de dokument jag hittade på min dator efter ett års studier i Lund i grundläggande filosofi. Men gå till biblioteket och be dem om hjälp för att finna litteratur så du får källhänvisningar.
Lycka till.