• 1
  • 2
2011-03-17, 12:55
Medlem
Hej!

Jag har funderat på att skaffa ett företag/bank (vet inte vad jag ska kalla det).

Tanken är att det ska vara ett sparkontoföretag där minimum insättningen är 5k och en månatlig ränta på 4% tillkommer. Alltså efter en månad har en person med 5k insatt, 5200kr, och efter ett år 8005kr. 1år bindningstid på dessa 5k, men själva räntan ska man kunna ta ut max 3ggr per år.

- Min fråga är då om detta klassas som bankverksamhet eller som ett företag?
-Om det blir bank, gäller detta? : http://www.fi.se/Tillstand/Soka-tillstand/Spar--och-laneforeningar/ fastän det bara är ett sparkonto?
- Måste pengarna skattas?
- Är det några fler kostnader (förutom länken ovan) för företag och banker?

Mvh
Citera
2011-03-17, 13:00
Medlem
Duerfians avatar
Varifrån skall du få de intäkter som gör att du kan ge kunderna 4% ränta i månaden? Det låter väldigt oseriöst och jag betvivlar att du skulle få tillstånd att driva bank under de premisserna.
Citera
2011-03-17, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Varifrån skall du få de intäkter som gör att du kan ge kunderna 4% ränta i månaden? Det låter väldigt oseriöst och jag betvivlar att du skulle få tillstånd att driva bank under de premisserna.

Hade jag varit han så hade jag spelat blackjack för sparpengarna.
Citera
2011-03-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian

Har en säker inkomstkälla, så den frågan är lugn. Jag vill dock inte beskriva den här. Detta projekt är inte tänkt att vara igång föränn om ett år lr två, men jag tänkte kolla upp lite info runt omkring bara.

Ny fråga som kommit upp:
-Jag behöver inget bankotroj, men kanske kreditmarknadsbolag?
Senast redigerad av imar 2011-03-17 kl. 14:25.
Citera
2011-03-17, 14:52
Medlem
Sherekhans avatar
Du kommer alltså låna pengar till 62% ränta per år? Hur i helvete ska du finansiera detta?
Citera
2011-03-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherekhan
Du kommer alltså låna pengar till 62% ränta per år? Hur i helvete ska du finansiera detta?

Jag har mina planer, och det är min ensak Så sluta fråga hur jag ska finansiera hela paketet, och svara på mina frågor :P

Lägger till lite extra info:
Om företaget/banken skulle gå bankrutt kommer alla med insatser få tillbaka sin insatts + 10%. Med andra ord om jag ser att pengarna inte kommer räcka till om 6 månader klassar jag det som bankrutt och folk får tillbaka sina pengar +10% av insatsen. Observera att bankrutt kommer bli så gott som omöjligt.
Senast redigerad av imar 2011-03-17 kl. 15:18.
Citera
2011-03-17, 15:10
Medlem
Det fungerar inte med Spar- och låneföreningar (sparkassor).

Om du vill starta en riktig bank behöver du ett eget kapital på minst 50 miljoner kronor.
Du kan som alternativ starta ett inlåningsföretag. Då räcker det med 10 miljoner i eget kapital.
Senast redigerad av Cyprus-Joe 2011-03-17 kl. 15:13.
Citera
2011-03-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprus-Joe
Det fungerar inte med Spar- och låneföreningar (sparkassor).

Om du vill starta en riktig bank behöver du ett eget kapital på minst 50 miljoner kronor.

Okej, känns lite onödigt att söka som en bank då det ända som liknar bankverksamheten är att det är ett sparkonto. Vill inte att folk ska låna osv osv, utan bara skapa ett sparkonto.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyprus-Joe
Du kan som alternativ starta ett inlåningsföretag. Då räcker det med 10 miljoner i eget kapital.

Vad menas med inlåningsföretag?
Senast redigerad av imar 2011-03-17 kl. 15:17.
Citera
2011-03-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imar
Jag har mina planer, och det är min ensak Så sluta fråga hur jag ska finansiera hela paketet, och svara på mina frågor :P

Lägger till lite extra info:
Om företaget/banken skulle gå bankrutt kommer alla med insatser få tillbaka sin insatts + 10%. Med andra ord om jag ser att pengarna inte kommer räcka till om 6 månader klassar jag det som bankrutt och folk får tillbaka sina pengar +10% av insatsen. Observera att bankrutt kommer bli så gott som omöjligt.

med 4 % månatlig till dina sparare delar du Ca 60,1 % ut per år av insatt belopp. dessutom måste 10 procent du får in som kapital sparas som reserv över tiden. Med andra ord kan du då använda 30% av ditt kapital till ny-investering eller utlåning som då alltså ska finansiera 60 % av kapitalet som kommer in. Du ska alltså MINST fördubbla kapitalinsatsen för dina investerade 30 % för varje år. Den affärsiden finns inte, om det inte gäller i initiala fasen av något revolutionerande (typ ID, internet el dyl.) Personligen skulle jag INTE sätta 4 % månatlig ränta, möjligen årlig, men det är rätt högt ändå. Det är så alla banker jobbar. Dessutom är minst 5000 för den extremt höga räntan för lite pengar.

Det är mina riskåsikter iaf =) Men du har väl din egen kalkylränta antar jag. Min är då definitivt högre än din kan jag konstatera...!
Citera
2011-03-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusRx
med 4 % månatlig till dina sparare delar du Ca 60,1 % ut per år av insatt belopp. dessutom måste 10 procent du får in som kapital sparas som reserv över tiden. Med andra ord kan du då använda 30% av ditt kapital till ny-investering eller utlåning som då alltså ska finansiera 60 % av kapitalet som kommer in. Du ska alltså MINST fördubbla kapitalinsatsen för dina investerade 30 % för varje år. Den affärsiden finns inte, om det inte gäller i initiala fasen av något revolutionerande (typ ID, internet el dyl.) Personligen skulle jag INTE sätta 4 % månatlig ränta, möjligen årlig, men det är rätt högt ändå. Det är så alla banker jobbar. Dessutom är minst 5000 för den extremt höga räntan för lite pengar.

Det är mina riskåsikter iaf =) Men du har väl din egen kalkylränta antar jag. Min är då definitivt högre än din kan jag konstatera...!

Jag anser min idé som revolutionerande haha Det du säger stämmer absolut, men ska tillägga att hela sparkontodelen måste finslippas rätt mycket. Tex 4% per månad sänks möjligen och minsta insatsen höjs, men jag får se hur det ser ut i framtiden. Sen tillkommer det säkert fler utgifter jag inte tänkt på än. Anledningen till månatligränta är pga dagens banker ger ca 3-4% per ÅR, vilket jag tycker är på tok för lite, då de flesta medelklassare inte kan trycka in 1mille för att se att det händer något med deras pengar.
Citera
2011-03-17, 17:10
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imar
Jag anser min idé som revolutionerande haha Det du säger stämmer absolut, men ska tillägga att hela sparkontodelen måste finslippas rätt mycket. Tex 4% per månad sänks möjligen och minsta insatsen höjs, men jag får se hur det ser ut i framtiden. Sen tillkommer det säkert fler utgifter jag inte tänkt på än. Anledningen till månatligränta är pga dagens banker ger ca 3-4% per ÅR, vilket jag tycker är på tok för lite, då de flesta medelklassare inte kan trycka in 1mille för att se att det händer något med deras pengar.

Det är ingen skillnad mellan årlig och månatlig ränta. Övergången däremellan är en trivial aritmetisk operation. Vidare verkar du varken medveten om vad skatt innebär eller hur du ska hantera andra utgifter i balansräkningen.

Om din affärsidé medger en avkastning på kapital om typ hundra procent om året ser jag inte varför du avser låna in kapitalet från grannen. Sätt upp din affärsrigg och ring din bankman, som om du har en vettig affärsplan kommer att ringa in dig direkt för ett finansieringssamtal. Han kommer antagligen att gladeligen låna dig motsvarande vad något tusental (administrativt betungande) klienter skulle satt in, på ett bräde och med trevligare återbetalningsvillkor än vad ströutbetalningar till en massa pöbelmedlemmar innebär.

Saken är den att den avkastning du utlovar som säker knappt ens förekommer bland riktigt vassa aktiefondsbolag, vilka spekulerar i världens samlade affärsspetskompetens. Vilken du knappast besitter, i sådant fall hade du inte svamlat fram din idé på sätt enligt ovan i tråden.
Senast redigerad av Qidush 2011-03-17 kl. 17:12.
Citera
2011-03-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Det är ingen skillnad mellan årlig och månatlig ränta. Övergången däremellan är en trivial aritmetisk operation. Vidare verkar du varken medveten om vad skatt innebär eller hur du ska hantera andra utgifter i balansräkningen.

Om din affärsidé medger en avkastning på kapital om typ hundra procent om året ser jag inte varför du avser låna in kapitalet från grannen. Sätt upp din affärsrigg och ring din bankman, som om du har en vettig affärsplan kommer att ringa in dig direkt för ett finansieringssamtal. Han kommer antagligen att gladeligen låna dig motsvarande vad något tusental (administrativt betungande) klienter skulle satt in, på ett bräde och med trevligare återbetalningsvillkor än vad ströutbetalningar till en massa pöbelmedlemmar innebär.

Saken är den att den avkastning du utlovar som säker knappt ens förekommer bland riktigt vassa aktiefondsbolag, vilka spekulerar i världens samlade affärsspetskompetens. Vilken du knappast besitter, i sådant fall hade du inte svamlat fram din idé på sätt enligt ovan i tråden.

Du har rätt med hela första stycket, jag har noll koll på detta område, det är därför jag kollar upp alla smådetaljer redan nu. Mitt problem är inte pengarna, utan att idén ska läcka och att någon annan tar den.. och som sagt det är mycket kvar, det jag presenterat för tillfället är bara idéer och tankar, samt informationssökning

Om man kör detta svart, är det fängelse och böter som gäller? alltså att jag lånar pengar privat av folk och betalar tillbaka dom lite mer.
Senast redigerad av imar 2011-03-17 kl. 17:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in