Citat:
Ursprungligen postat av imar
Jag anser min idé som revolutionerande haha

Det du säger stämmer absolut, men ska tillägga att hela sparkontodelen måste finslippas rätt mycket. Tex 4% per månad sänks möjligen och minsta insatsen höjs, men jag får se hur det ser ut i framtiden. Sen tillkommer det säkert fler utgifter jag inte tänkt på än. Anledningen till månatligränta är pga dagens banker ger ca 3-4% per ÅR, vilket jag tycker är på tok för lite, då de flesta medelklassare inte kan trycka in 1mille för att se att det händer något med deras pengar.
Det är ingen skillnad mellan årlig och månatlig ränta. Övergången däremellan är en trivial aritmetisk operation. Vidare verkar du varken medveten om vad skatt innebär eller hur du ska hantera andra utgifter i balansräkningen.
Om din affärsidé medger en avkastning på kapital om typ hundra procent om året ser jag inte varför du avser låna in kapitalet från grannen. Sätt upp din affärsrigg och ring din bankman, som om du har en vettig affärsplan kommer att ringa in dig direkt för ett finansieringssamtal. Han kommer antagligen att gladeligen låna dig motsvarande vad något tusental (administrativt betungande) klienter skulle satt in, på ett bräde och med trevligare återbetalningsvillkor än vad ströutbetalningar till en massa pöbelmedlemmar innebär.
Saken är den att den avkastning du utlovar som säker knappt ens förekommer bland riktigt vassa aktiefondsbolag, vilka spekulerar i världens samlade affärsspetskompetens. Vilken du knappast besitter, i sådant fall hade du inte svamlat fram din idé på sätt enligt ovan i tråden.