• 1
  • 2
2011-03-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hur kan de ha ett hus som är värt så mycket men knappt ha några pengar?

Stället har funnits i familjens ägo i mer än 60 år. Omgivningen ser väldigt annorlunda ut nu jämfört med då ...
Citera
2011-03-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Tack för tipset. Ska titta där. Väldigt grundläggande för vad de skulle kunna tänka sig är att det finns vatten i närheten. Och gärna någorlunda nära någon större stad även om lite allmän lantlighet annars bara är ett plus. Ett annat plus är bra avstånd från grannarna då min far kan vara något excentrisk och trivs bäst när han kan få lufsa runt ostörd i sina gummistövlar.

Om man kan stå ut med temperaturerna så är ju norrland otroligt billigt om man ska köpa villa. Fast då kanske man bör investera en del i att bättra på isolering och skaffa värmepump om sådant inte redan finns, eftersom driftkostnaden annars kommer bli ganska obehaglig
Annars som nämnts typ jämtland, dalarna, allting däromkring är också billigt sett till vad du får för ytor, både tomt och bostad. Och där är det inte så jättemkt kallare än stockholm, även om det såklart är lite mildare temperaturer vid kustområdena.

Men annars om de lånar på huset så borde de få helt ok ränta, och du kan ju alltid förhandla ned räntan ifrån den som banken försöker ge dig, det är ju knappast någon större risk med tanke på att de belånar bara en liten del av värdet. Det bästa svaret på vilken ränta de får är ju såklart om du kontaktar en bank direkt och kollar (helst flera så man kan hitta bästa räntan). Se även t.ex. http://www.finansportalen.se/bolan.htm för vart man hittar billigaste bolånen just nu.
Citera
2011-03-17, 12:11
Medlem
Conceptions avatar
Jag tycker dock det är dumt att belåna ett hus som är obelånat. Speciellt nu när räntorna sakta men säkert stiger uppåt.

Att låna pengar är alltid en dum affär oavsett hur man vrider och vänder på det för det är alltid banken som tjänar pengar i slutändan. Lägger de nu redan alla sina inkomster i boendekostnad så kommer även en "liten" ränta på 50000kr per år (1 miljon lånat, 5% ränta) vara jobbig att ha.
Citera
2011-03-17, 13:38
Medlem
Citat:
Stället har funnits i familjens ägo i mer än 60 år. Omgivningen ser väldigt annorlunda ut nu jämfört med då ...

Då förstår jag att de inte vill sälja! Har ingen av er barn möjlighet att ta över på något sätt? Skulle ju för mig kännas väldigt tråkigt att sälja ett fint hus som funnits i över 60 år hos familjen.

Då hade nog jag med lagt alla mina pengar för att kunna ha det kvar..
Citera
2011-03-17, 14:19
Medlem
Citat:
Vad för möjligheter finns det för dem att få ett vettigt lån med huset som säkerhet? Finns det några speciallån för äldre människor med låga inkomster och dyra fastigheter?
Det finns seniorlån avsedda just för det fallet ex. http://www.swedbank.se/privat/boende...rlan/index.htm
Citera
2011-03-17, 14:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det finns seniorlån avsedda just för det fallet ex. http://www.swedbank.se/privat/boende...rlan/index.htm

Med en ränta som för närvarande ligger på 5.6% låter väl det sisådär. Det blir 56000kr per år om man lånar en miljon som banken gladeligen tar emot utan att man egentligen får något för det.

Det står även att man kan tvingas att sälja sitt hus när låneperioden är slut. Om de inte vill behålla huset i familjens ägo ändå efter föräldrarna är bortgångna så tycker jag det är lika så bra de försöker sälja det nu och leva gott 20 år framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in