• 1
  • 2
2011-03-17, 10:40
Medlem
Mina föräldrar har låga löner men bor i ett obelånat hus som ligger på en fin tomt som vid en försäljning skulle vara värt minst 10 miljoner (troligtvis en hel del mer enligt en märklare jag pratat med). De har alltså pengar i teorin men i praktiken lever de mycket knapert. Unnar sig knappt någonting alls fastän jag vet de gärna skulle vilja resa mer till exempel.

De är även tveksamma till alla lån eftersom de brukar tjata om att de vill lämna så mycket som möjligt till oss när de inte lever längre. Vi försöker dock övertyga dem om att ett arv om 20 år är helt ointressant och att vi vill att de ska få ha en guldkant på tillvaron här och nu istället. Kunna få resa och inte behöva köpa allt på extrapris hela tiden.

Vad för möjligheter finns det för dem att få ett vettigt lån med huset som säkerhet? Finns det några speciallån för äldre människor med låga inkomster och dyra fastigheter?

(De är båda runt 60 år.)

Tack på förhand om någon har vänligheten att svara.
Senast redigerad av blondinibland 2011-03-17 kl. 10:43.
Citera
2011-03-17, 10:45
Medlem
Conceptions avatar
De skulle inte vilja sälja huset?

Hade jag varit i deras sits hade jag nog sålt huset. Köpt mig ett bra billigt boende för 3-4 miljoner och sen investerat de andra miljonerna i resten av mitt liv.

Varför sitta och betala i ett så (stort?) hus med minimal lön? Går hela deras lön åt i boendekostnad eller vad?
Citera
2011-03-17, 10:46
Medlem
De kan väl ta och belåna huset på 1 milj om de vill, de får då helt enkelt betala boränta likt en vanlig familj som har huslån på samma belopp.

Här ser vi hur skevt vårt land är, bara för att man föddes för länge sen kan man tjäna skit och bo som en kung! Idag får vi yngre betala multum för att ens kunna bo.

Till dig ovan: Hon skriver ju att det är obelånat, då går väl troligen inte hela deras lön åt till boendekostnader så till vida det inte är 300 kvm hus med kass isolering och elvärme.
Citera
2011-03-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
De skulle inte vilja sälja huset?

Hade jag varit i deras sits hade jag nog sålt huset. Köpt mig ett bra billigt boende för 3-4 miljoner och sen investerat de andra miljonerna i resten av mitt liv.

Varför sitta och betala i ett så (stort?) hus med minimal lön? Går hela deras lön åt i boendekostnad eller vad?

Ja, kostnader runt boendet äter upp så gott som allt de tjänar. Men de älskar stället och det lär krävas väldigt mkt för de ska kunna tänka sig att flytta.
Senast redigerad av blondinibland 2011-03-17 kl. 10:55.
Citera
2011-03-17, 10:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Ja, så gott som allt de tjänar går till att bo. Men de älskar stället och det lär krävas väldigt mkt för de ska kunna tänka sig att flytta.

Nu vet jag inte vart i sverige ni bor men vet du vilka palats man kan få för 3-4 miljoner?? Dessutom boenden med enormt låg driftkostnad så även om de tjänar minimalt kan de stoppa undan massvis med pengar varje månad.

Jag tycker du lite försiktigt ska introducera detta erbjudandet för dem. Varför slösa de sista 20 åren av sina liv till att bara betala för sitt boende?
Citera
2011-03-17, 10:57
Medlem
dubbelpost sorry
Senast redigerad av blondinibland 2011-03-17 kl. 11:07.
Citera
2011-03-17, 11:00
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte vart i sverige ni bor men vet du vilka palats man kan få för 3-4 miljoner?? Dessutom boenden med enormt låg driftkostnad så även om de tjänar minimalt kan de stoppa undan massvis med pengar varje månad.

Jag tycker du lite försiktigt ska introducera detta erbjudandet för dem. Varför slösa de sista 20 åren av sina liv till att bara betala för sitt boende?

De bor en bit utanför Stockholm nu. Var i landet hittar man dessa palats för 3-4 miljoner? Hittar jag lite bilder på dem kanske farsgubben kan bli lite mer medgörlig till att överväga tanken att flytta.
Citera
2011-03-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
De kan väl ta och belåna huset på 1 milj om de vill, de får då helt enkelt betala boränta likt en vanlig familj som har huslån på samma belopp.

Här ser vi hur skevt vårt land är, bara för att man föddes för länge sen kan man tjäna skit och bo som en kung! Idag får vi yngre betala multum för att ens kunna bo.

Till dig ovan: Hon skriver ju att det är obelånat, då går väl troligen inte hela deras lön åt till boendekostnader så till vida det inte är 300 kvm hus med kass isolering och elvärme.

Vad för ränta tror du mina föräldrar skulle kunna få i dagsläget om de lånade en miljon?
Citera
2011-03-17, 11:09
Medlem
Masingas avatar
Hur kan de ha ett hus som är värt så mycket men knappt ha några pengar?
Citera
2011-03-17, 11:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
De bor en bit utanför Stockholm nu. Var i landet hittar man dessa palats för 3-4 miljoner? Hittar jag lite bilder på dem kanske farsgubben kan bli lite mer medgörlig till att överväga tanken att flytta.

Jag skulle nog vilja påstå att de finns överallt.

Hörde om ett par som skaffade sig en herrgård för en miljon uppe i Jämtland någonstans.

Men ska de bo ekonomiskt så finns det dessa passivhus som knappt kostar något i driftskostnad. Ett sådant kan de bygga själva nytt för 3-4 miljoner.

Kan rekommendera att du kollar upp Hemnet och söker på hus mellan 3-4 miljoner och kollar själv. Nu vet ju inte jag hur deras drömhus ser ut direkt.
Citera
2011-03-17, 11:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hur kan de ha ett hus som är värt så mycket men knappt ha några pengar?

Det är inte direkt ovanligt med de kraftigt stigande bostadspriser vi haft i det här landet. För 50-60 år sen kunde du köpa ett hus för skit och ingenting och nu kan de vara värda hur mycket som helst.
Citera
2011-03-17, 11:25
Medlem
Citat:
Jag skulle nog vilja påstå att de finns överallt.

Hörde om ett par som skaffade sig en herrgård för en miljon uppe i Jämtland någonstans.

Men ska de bo ekonomiskt så finns det dessa passivhus som knappt kostar något i driftskostnad. Ett sådant kan de bygga själva nytt för 3-4 miljoner.

Kan rekommendera att du kollar upp Hemnet och söker på hus mellan 3-4 miljoner och kollar själv. Nu vet ju inte jag hur deras drömhus ser ut direkt.

Tack för tipset. Ska titta där. Väldigt grundläggande för vad de skulle kunna tänka sig är att det finns vatten i närheten. Och gärna någorlunda nära någon större stad även om lite allmän lantlighet annars bara är ett plus. Ett annat plus är bra avstånd från grannarna då min far kan vara något excentrisk och trivs bäst när han kan få lufsa runt ostörd i sina gummistövlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in