2011-03-17, 10:00
Medlem
BadAliass avatar
Hej Flashback.

Jag har en Eee PC 1005PE på vilken jag för några veckor sedan plötsligt fick upp ett meddelande om att en enhet inte känns igen. I enhetshanteraren under "USB-styrenheter" har jag nu en "Unknown device", och USB:n fungerar inte alls. Om jag inaktiverar USB2-styrenheten försvinner den okända enheten och USB-anslutningarna fungerar, dock går det ju sjukt långsamt.

Jag har provat all jag kan komma på i uppdateringsväg, och installerat om USB-styrenheter. Och eftersom Eee saknar CD/DVD-läsare tänkte jag till slut ominstallera Windows via USB. Men den hittar inget USB-minne att boota från. Jag har använt Microsofts eget program för att göra ett bootbart USB-minne med Windows 7.

Efter massvis med googlande har jag sett en trend i att Eee kan ha problem med okända enheter på USB, dock på andra modeller, och där har det hjälpt att avaktivera den inbyggda webbkameran i BIOS. Min BIOS har dock inte den valmöjligheten...

Så, vad fan ska jag göra? Har funderat på att öppna den och rent fysiskt koppla ur webbkameran och se om det är den som ställer till det som i andra Eee-modeller. Eller är det någon som har något förslag på hur jag ska få det att boota från USB och se om en formatering hjälper? Har installerat om Windows, dock utan möjligheten att formatera när man installerar från Windows.

Puss.
Citera
2011-03-17, 14:58
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAlias
Och eftersom Eee saknar CD/DVD-läsare tänkte jag till slut ominstallera Windows via USB. Men den hittar inget USB-minne att boota från.
Håll nere F9 under hela uppstarten, så kommer du in i återställningspartitionen på disken och kan ominstallera därifrån.

Det blir alltså samma procedur som när du startade datorn allra första gången efter inköpet: välj språk osv.
Citera
2011-03-18, 08:20
Medlem
BadAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Håll nere F9 under hela uppstarten, så kommer du in i återställningspartitionen på disken och kan ominstallera därifrån.

Det blir alltså samma procedur som när du startade datorn allra första gången efter inköpet: välj språk osv.
Hjälpte inte...
Citera
2011-03-19, 00:10
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAlias
Hjälpte inte...
Du ominstallerade alltså maskinen till leveransstatus medelst F9-tricket, men ändå funkar inte USB2?

I sådant fall är det ju hårdvarufel.

Asus har 2 års garanti, och 1005PE kom för mindre än 2 år sedan.

Bara att lämna in och få det fixat, således.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in