2011-03-17, 06:24
Medlem
Jag funderar på att köpa en MC och hade då tänkt ansöka om finansiering.

Är inte så bevandrar gällande lån, har tagit några mindre privatlån tidigare utan säkerhet, brukar det ställas samma krav på inkomst osv vid en finansiering med MCn som säkerhet?
Citera
2011-03-17, 07:13
Medlem
cdxz11s avatar
Edit: Läste fel =)
Senast redigerad av cdxz11 2011-03-17 kl. 07:18.
Citera
2011-03-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk

Är inte så bevandrar gällande lån, har tagit några mindre privatlån tidigare utan säkerhet, brukar det ställas samma krav på inkomst osv vid en finansiering med MCn som säkerhet?

Krav på inkomst har alla seriösa långivare oavsett säkerheten för lånet. Men självklart har du större möjlighet att få låna med Mc:n som säkerhet. Behöver förhoppningsvis inte säga att det är en dålig affär hursomhelst...
Citera
2011-03-18, 02:07
Medlem
JesperLs avatar
edit
Citera
2011-03-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk

då jag sitter och kikar lite på mitt första billån (och lån) så är jag i samma sits som dig. Dock har jag förstått det som så att ska du ha MC som säkerhet så måste den köpas på firma. Köps det privat så är det en blancolån som gäller.
Citera
2011-03-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Krav på inkomst har alla seriösa långivare oavsett säkerheten för lånet. Men självklart har du större möjlighet att få låna med Mc:n som säkerhet. Behöver förhoppningsvis inte säga att det är en dålig affär hursomhelst...

Klart det inte är en BRA affär, rent ekonomiskt, men vem bryr sig? Sålänge man är på det klara med alla kostnader så ser jag inget fel i att låna pengar för konsumtion. Jag förlorar gärna många tusenlappar till ränta än att spara pengar och ha råd att köpa MCn om 5-6 år. Man lever bara en gång(tror jag) och jag vill leva nu, inte krama en sparbössa tills jag är 75.
Man behöver inte gå en ekonomisk död till mötes för att man lånar pengar.
Citera
2011-03-18, 10:27
Medlem
anndreeaass avatar
so worth it!
Citera
2011-03-18, 14:54
Medlem
MC:n i sig kommer inte att gå att ha som säkerhet om du skall låna från en bank.

Däremot om du köper via en firma så kan de ha MC:n som säkerhet på ditt lån ,dvs om du inte betalar så har de en återtaganderätt på fordonet.

Banker gör detta, dock bara om du köper något som är nytt.
Citera
2011-03-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
MC:n i sig kommer inte att gå att ha som säkerhet om du skall låna från en bank.

Däremot om du köper via en firma så kan de ha MC:n som säkerhet på ditt lån ,dvs om du inte betalar så har de en återtaganderätt på fordonet.

Banker gör detta, dock bara om du köper något som är nytt.

När jag ska köpa bil går det utmärkt att ha bilen som säkerhet så länge jag köper på firma (behöver inte vara en ny bil) så är det inga problem. Däremot går det inte om jag köper privat.

Det borde vara samma för MC tycker jag.
Citera
2011-03-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
När jag ska köpa bil går det utmärkt att ha bilen som säkerhet så länge jag köper på firma (behöver inte vara en ny bil) så är det inga problem. Däremot går det inte om jag köper privat.

Självklart gäller samma regler för mc-köp som vid bilköp... Alltså att man kan få ett förmånligare lån med mc:n som säkerhet. Det du tycker är rätt och stämmer med verkligheten.

De som hävdar motsatsen kan väl förklara t.ex. Handelsbankens mc-lån.
Citera
2011-03-19, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83

Kollade på Handelsbanken nu och ja det verkade som man kan ha beggat i "pant" där, mycket har hänt sen jag kollade senast.
Senast redigerad av holf 2011-03-19 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in