Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-09-12, 15:44
Bannlyst
Vet inte om den här frågeställningen hör hemma här, men jag gör ett försök så får vi se vad moderatorerna säger:

En tid efter Estoniakatstrofen skickade man (regeringen? haveriutredningen?) ner dykare som tog bilder inifrån vraket. Hårt cencurerade bilder publicerades i tv, men självklart visades inga bilder på lik eller personliga tillhörigheter. Man kan dessutom förmoda att x antal illegala dykare beökt vraket med en filmkamera i näven.

Såvitt jag känner till har "hemliga" bilder från vraket aldrig visats. Har jag fel där? Finns sådana bilder? Var, i så fall?
Citera
2004-09-12, 22:16
Medlem
Det här konspiration på högstsa nivå. Regeringen mål är att bygga en sakrofag(grav) utav Estonia. Man vill inte att de som fortfarande ligger kvar där skal exploateras och omöjiggöra en bärgning utav skeppet. Redan från början har det omgärdats utav mystik kring varför skeppet parkerade på botten. Jag såg en dokumentär om Estonia på Discovery för en tid sedan. Där Svenksa regeringen fick ganksa hård kritik för sitt agerande. Olycksrapporten tycker jag borde vara öppen för alla. Offentlighetsprincipen kasnke är bort tagen? Eftersom det här är FB är det någon har som tillgång till bilderna som du frågar efter.
Citera
2004-09-12, 23:26
Medlem
IdiAmins avatar
Psykförsvaret har fått regeringens uppdrag att skingra molnen kring detta och de ska redovisa det mesta som samlats in på http://www.estoniasamlingen.se under hösten (var oklart vem som skulle ha hand om websidan sedan).

sidan kom upp 1:a sept och ska som jag förstått det innehålla så mycket av materialet som insamlats som möjligt. Det finns en del för videofilmerna som togs av den där trådstyrda Ugglan eller va d den hette, men den har inget innehåll än. Kika där och skicka lite mail så kanske de fixar upp filmerna du efterfrågar.

Idi
Citera
2004-09-13, 08:39
Medlem
TEOs avatar
Om man tror att det ligger någon form av konspiration bakom förlisningen så kommer inga "bevis" i världen att övertyga. Det kommer antagligen inte att spela någon roll i fall bevisen skulle vara överensstämmande med konspirations teorierna. Det enda som skulle hända då är att nya konspirationsteorier skulle uppstå. Det samma kommer att hända om inte bevisen överensstämmer med teorierna. Så egentligen är alla utredningar meningslösa eftersom de inte kommer att tillfreställa de som skall tillfredställas. Därmed menar jag inte att man skall strunta i att utreda om nu någon trodde det. Problemet är väl att många har vigt sitt liv åt att avslöja anlednigen bakom förlisningen. När sedan anledningen försvinner så blir det svårt för dessa personer att anpassa sig till ett normalt liv och då hittar man genast på nya konspiratoriska teorier för att man inte skall bli av med menigen i sitt liv.
Citera
2004-09-21, 09:41
Medlem
Det är dock underligt att man inte bärgar båten.

För att en båt av den här typen ska sjunka så fort så måste vatten ha kommit in under bildäck, Något som enligt konstruktionen ska vara omöjligt.

Att inte bärga båten kan därmed leda till att fler båtar av typen ro-ro går under på liknande sätt. flera miljoner människor reser på dessa båtar varje år runt om i världen, Den svenska regeringen har försatt dom alla i fara.
Citera
2004-09-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Det är dock underligt att man inte bärgar båten.

För att en båt av den här typen ska sjunka så fort så måste vatten ha kommit in under bildäck, Något som enligt konstruktionen ska vara omöjligt.

Att inte bärga båten kan därmed leda till att fler båtar av typen ro-ro går under på liknande sätt. flera miljoner människor reser på dessa båtar varje år runt om i världen, Den svenska regeringen har försatt dom alla i fara.
Njae...för det första, alla ro-ro fartyg har inte bogvisir. För det andra, det krävs inte särskilt mycket fri vätskeyta inne på bildäck för att göra ett fartyg instabilt. Det är inte mängden vatten, att fartyget fylls, som är farligt, utan vätskan som snabbt förflyttar sig utan hinder, vilket leder till instabilitet och att fartyget riskerar att slå runt. Lägg till att stängningsdisciplinen inte var på topp och att mer vatten hela tiden trängde in via fören (enligt rapporten så tog det en tid innan skepparen upptäckte att visiret var öppet/borta) så har du en livsfarlig situation.

Englandsbåtarna har haft en del incidenter där den aktra rampen inte fällts upp ordentligt efter avfärd, men öppet i aktern är lättare att hantera.

/KT
Citera
2004-09-21, 12:02
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
Njae...för det första, alla ro-ro fartyg har inte bogvisir. För det andra, det krävs inte särskilt mycket fri vätskeyta inne på bildäck för att göra ett fartyg instabilt. Det är inte mängden vatten, att fartyget fylls, som är farligt, utan vätskan som snabbt förflyttar sig utan hinder, vilket leder till instabilitet och att fartyget riskerar att slå runt. Lägg till att stängningsdisciplinen inte var på topp och att mer vatten hela tiden trängde in via fören (enligt rapporten så tog det en tid innan skepparen upptäckte att visiret var öppet/borta) så har du en livsfarlig situation.

Englandsbåtarna har haft en del incidenter där den aktra rampen inte fällts upp ordentligt efter avfärd, men öppet i aktern är lättare att hantera.

/KT

Men "problemet" med Estonia var just att hon inte slog runt.. Detta enligt vittnen. Fartyg av den typen ska slå runt så som "Herald of Free Enterprise" gjorde. Inte sjunka som en sten. OM INTE vatten har kommit in under bildäck och trängt vidare uppåt. Flera vittnen har sett vatten spruta ut ur "svanhalsar" (ventilationsrör från underliggande däck) vilket bara kan ske om utrymmet är vattenfyllt och satt under tryck. Estonia fick först slagsida, RÄTADE sen upp sig till enbart LÄTT slagsida (vilket gjorde att 250-300 personer kunde klara sig ut) för att sedan få mer slagsida och sjunka med aktern först. Detta tyder också på att vatten kommit in långt under vattenlinjen (i bassängutrymmet m. närhet till vattentankarna??) det har forsat in vatten genom de tidigare nämnda ej stängda skotten som lett till slagsida. SEDAN har ÄNNU mer vatten strömmat in, fördelat sig jämnt, vilket rätade upp fartyget som sedan sjönk pga den ökade tyngden.

OnTopic: Jag har några små filmer, som haverikommisionen valde att censurera, där man bl.a ser de påstådda sprängladdningarna. Små gula paket... Ska kolla var dom är..
Citera
2004-09-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Men "problemet" med Estonia var just att hon inte slog runt.. Detta enligt vittnen. Fartyg av den typen ska slå runt så som "Herald of Free Enterprise" gjorde. Inte sjunka som en sten. OM INTE vatten har kommit in under bildäck och trängt vidare uppåt. Flera vittnen har sett vatten spruta ut ur "svanhalsar" (ventilationsrör från underliggande däck) vilket bara kan ske om utrymmet är vattenfyllt och satt under tryck. Estonia fick först slagsida, RÄTADE sen upp sig till enbart LÄTT slagsida (vilket gjorde att 250-300 personer kunde klara sig ut) för att sedan få mer slagsida och sjunka med aktern först. Detta tyder också på att vatten kommit in långt under vattenlinjen (i bassängutrymmet m. närhet till vattentankarna??) det har forsat in vatten genom de tidigare nämnda ej stängda skotten som lett till slagsida. SEDAN har ÄNNU mer vatten strömmat in, fördelat sig jämnt, vilket rätade upp fartyget som sedan sjönk pga den ökade tyngden.

OnTopic: Jag har några små filmer, som haverikommisionen valde att censurera, där man bl.a ser de påstådda sprängladdningarna. Små gula paket... Ska kolla var dom är..
Var satt de små gula paketen? Under vattenlinjen? Posta gärna en länk till filmerna! Var satt svanhalsarna? Är det överfyllnadsskydden från tankarna du tänker på?

HofFE är väl ett exempel på ett snabbt förlopp. Alla tycks ju överens om att vatten strömmade in på bildäck genom rampen i fören. Alla erfarna skeppare vet att vatteninträning på lastdäck är något av det farligaste som kan hända - du får en fri vätskeyta som inte behöver vara särskilt djup för att fartygets stabilitet ska påverkas. Vattten som strömmar in på ett öppet bildäck, särskilt i svår blåst och hög våghöjd stabiliserar sig inte. Det rör på sig mer och mer.

Vad jag förstår är den officiella förklaringen att bogvisiret knäcktes i den hårda sjö som gick vid tidpunkten. Andra förklaringar som jag sett har varit ett dåligt najat ankare som skulle slagit mot skrovet och dåligt sjösurrad last. Andra förklaringar har med sprängladdningar att göra - något som skulle gjort att vatten strömmat in under bildäck och lett till större påfrestningar på visir och ramp.

Sjunkförloppsrapporten som Styrelsen för Psykologiskt Försvar gjorde talar om följande:

Citat:
Avseende vatteninströmning på däcken under bildäck utgör detta sjunkförloppets "kärnfråga".Genom konstruktionen med en s.k. centercasing mitt i fartyget för all förbindelse - trappor, avgaser, ventilation mm - mellan de övre däcken och däck 1 och 0 så skall inget vatten kunna tränga in i de undre däcken förrän vatten når branddörrarna i centercasingen på bildäck och/ellernär vatten når luftintagen i området vid skorstenen på däck 8. Detta sker först vid ca 90 graders slagsida. Arbetsgruppen har dock funnit i byggnadsvarvets ritningar [4] [5] [6], som beskriver ventilationssystemen ombord, att det bordvarts finns 6 ventilationskanaler på SB- resp. BB-sida vilka leder luft till/från maskinområdet från utsidan av fartyget (underkant däck 4). Vatten kan via dessa kanaler snabbt och i större mängd nå de undre däcken redan vid ca 40 graders slagsida. Dessa ventilationskanaler har endast brandavstängningsventiler som hanteras manuellt frånbildäck vilket talar för att de ej stängdes under olycksförloppet.

http://svt.se/content/1/c6/25/45/95/estoniastudie2003.pdf

/KT
Citera
2004-09-21, 16:25
Medlem
FetFulElaks avatar
Fan. Jag är ledsen, men tydligen har jag raderat hela min mapp med Estoniamaterial. För några år sedan rotade jag som besatt i detta då jag insåg att Svenska staten inte berättade allt de visste. Ge mig lite tid så lägger jag upp sånt som jag snabbt kan hitta igen. Det jag orkat dvs, förra gången resulterade det i flera hundra timmars efterforskningar.
De här ev. sprängladdningarna satt på insidan av bogvisiret, eller rättare sagt där hydrauliken från visiret fästa i skrovet s.a.s. De var på den sida som nu ligger uppåt. På motsatt sida filmades ett hål, men detta täcktes sedemera över med sand då förberedelsrerna för betongtäcket gjordes. Efter att det hålet på styrbord, förut-sida täckts så lade kommissionen villigt ner övertäckningen.. Som många anhöriga redan vädjat om. Jag har för mig att när båten hette Viking Sally, så hade man problem med dålig luft i och runt serviceutrymmena underbildäck. Då drog man helt enkelt friskluftsintag från hyttkorridorerna/trapphus rakt ner.. Dessa stack upp som svanhalsar i bla hyttkorridorena. Altså ett halvt uppochnedvänt U..

http://heiwaco.tripod.com/estoniabluffenomslag.htm Enormt bra sida om Estonia. Här ser man oxo det numer ickeexisterande hålet på styrbordssidan.

http://www.fildelaren.com/link/link?name=Motorman%20Sillastes%20väg%20efter%20lar m.ritning..GIF Ritnig över bassängdel.

http://www.politiken.biz/ventilationssystem.htm Angående ventilationen.

http://user.tninet.se/~uht674g/nexus1.htm
http://user.tninet.se/~uht674g/nexus2.htm
Citera
2004-09-22, 00:03
Bannlyst
Jag känner några dykare som påstår sig varit ned till Estonia bara ett par år (runt 1997) efter att hon förliste. Det var hur lätt som helst att ta sig ned med bra dykutrustning och ta sig förbi de båtar som "vaktade".
När de kom ner visade det sig dock att de inte var de första som varit dit i annat syfte än att bara iaktta vraket. Det syntes tydligt hur vissa saker släpats ut från vraket och hur nya hål hade sågats/klippts upp för att ta ut saker därifrån.

Dessutom såg de en massa lik som låg snyggt uppradade på botten i närheten av båten, precis som om det varit några där och dragit ur folk och lagt upp de prydligt.
Citera
2004-09-22, 02:18
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Dessutom såg de en massa lik som låg snyggt uppradade på botten i närheten av båten, precis som om det varit några där och dragit ur folk och lagt upp de prydligt.

Utan att vara någon kärnfysiker: Skulle verkligen kropparna ligga kvar på havsbotten? Borde de inte relativt snabbt svepas bort av havsströmmarna?
Citera
2004-09-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Utan att vara någon kärnfysiker: Skulle verkligen kropparna ligga kvar på havsbotten? Borde de inte relativt snabbt svepas bort av havsströmmarna?
För att inte tala om ruttna och ätas upp av Östersjöns många asätare? Tre år är lång tid i vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Här ser man oxo det numer ickeexisterande hålet på styrbordssidan.
Sorry, jag ser inget hål på styrbordsidan. Jag ser vad jag tror är en dykararm och vad som ser ut som en glipa i någonform av plåt. Inget som visar att det sitter på Estonia eller att det är sprängt. Som jag ser det är det tills dess bilden visas i sitt rätta sammanhang ett "false captioning"-fall.

/KT
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in