2004-09-13, 12:45
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Problemet är ju att om du kan "återuppväcka" personen du dödat så är ju han/hon inte egentligen död. I begreppet död är ju det oåterkalleliga en central del. Så du kan ju inte känna hur det känns att döda om du kan ändra dig efteråt.
Om du förstår vad jag menar.

Själv vill jag inte veta hur det känns att döda någon. Jag har träffat mäniskor som dödat andra och dom mådde inte bra.

Precis.
Jag skulle dock kunna tänka mig att döda någon om det inte går att få "undone", om jag var säker på att komma undan dvs.
Citera
2004-09-13, 13:40
Medlem
Döda?

vadå.. skulled e vara svårt att döda en annan männsika? My azz att de är.. ja visst mm de är en inteligent varesle.. eller inte.. bara massa djur.. lika svårt att döda en människa som att döda en ko.. inte svårt alls.. inte med min inställning till livet i alla fall.. och att nöjes döda folk.. varför inte låter som en kul grej tycker jag.. å jag skulle inte vilja göra de ogjort
Citera
2004-09-13, 19:44
Medlem
Finn Frösts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanzalazh
vadå.. skulled e vara svårt att döda en annan männsika? My azz att de är.. ja visst mm de är en inteligent varesle.. eller inte.. bara massa djur.. lika svårt att döda en människa som att döda en ko.. inte svårt alls.. inte med min inställning till livet i alla fall.. och att nöjes döda folk.. varför inte låter som en kul grej tycker jag.. å jag skulle inte vilja göra de ogjort

Ha! Jaja, whadevah...
Citera
2004-09-15, 14:09
Medlem
Ardipithecuss avatar
Mord enligt Freud

Dina mordtankar som du välvilligt delar med dig av visar att du lidit brist av någonting i din barndom förmodligen närkontakt från dina föräldrar vilket gör att du nu står inför oidipus-komplexet som innebär att du vill mörda en förälder för att gifta dig med den andre.
Lite motbjudande faktiskt. +o(
Citera
2004-09-15, 15:55
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Jag vill döda ardiphitecus .. fast bara på skoj!
Citera
2004-09-20, 20:47
Medlem
Freud är också kanske lite mindre beaktad i den moderna psykoanalysen.
Så får man inte heller glömma att psykoanalys är en metod, och inte en vetenskap.
Citera
2004-09-20, 21:42
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Skulle du kunna tänka dig att ha ihjäl någon bara för att känna hur det känns?

Haken (eller haken o haken, grejjen) är den att du kan göra allt ogjort. Låt oss till exempel säga att du har en Matrix-maskin (mind-machine interface med en artificiell likadan värld som våran) och att du kan plugga in dig i denna, ha ihjäl nån bara för att känna hur det känns, och sen plugga ur dig.
Mår du dåligt så kan du alltid programmera om denna värld så denna artificiella person kommer tillbaka "i livet" så att säga, så du möter den nästa gång du pluggar in dig.

Ovanstående var bara ett exempel, jag antar att du kan komma på många fler. Men, fråga var alltså:
Skulle du kunna tänka dig att ha ihjäl någon bara för att känna hur det känns? För att veta hur det är? Om du kunde göra allt ogjort efteråt.

Med en sån där Matrix maskin, i mitt fall, så blir svaret: Ja
Det skiljer sig inte mycket från drömmar (nattliga). Och jag kan med stor sannorlikhet säga att många drömt (på natten) att dom haft ihjäl någon.
Så ja... jag skulle kunna tänka mig det med en sådan maskin tillgänglig.

Ni då?

/Spader

Jag tror inte att jag skulle ha några problem att döda nån i verkligeheten, OM jag visste att jag slapp sitta i finkan resten av livet. Det filosofiska resonemanget kring känslan att döda tror jag vilken älgjägare som helst kan berätta om. Det är iof en helt annan sak att skjuta en älg på hösten och döda en människa. Men jag tror att det är i princip samma sak.
Citera
2004-09-21, 01:05
Medlem
Jomazis avatar
Varför skulle det kännas något speciellt att döda någon? Då menar jag dödandet i sig.
Är någon närstående är det en vidrig tanke, är det vem-som-helst så är det obehagligt, men är det någon som jävlats rejält med en så är det knappast en motbjudande tanke.
Många gånger i mitt liv hade jag gått lös på folk om jag vore förvissad att jag skulle komma undan, dock inte idag.

Jag skulle nog inte tycka om det där "matrix-spelet" om det inte också vore lite utmaning, exempelvis svårt att träffa att kringspringande "kickers" (eller vad jag nu väljer att avliva.
Citera
2004-09-24, 13:23
Medlem
Neguss avatar
Intressantare än att döda någon vem-som-helst bara för känslan vore väl att - i Matrixvärlden - döda någon väl utvald person, bara för att se vad konsekvenserna av detta skulle bli.
Man kan kanske köra flera parallella världar också, där man dödar/ändrar om på lite olika sätt; i en dödar man George W, i en annan drottning Silvia + fixar ihop det med Madde, samt tar nakenbilder på Göran Persson i en trekant med Carl Bildt och Bert Karlsson etc etc. Vad skulle hända?
Vore intressant att följa utvecklingen.
Eventuellt kan man köra världen som dataspel också, dvs man utnyttjar sin makt för att göra världen bättre. Går det åt helvete är det bara att börja om.
Det ultimata strategispelet.
Citera
2004-09-25, 10:01
Bannlyst
”Tungsinthet flår själen och dödar sedan kroppen.”

Längtan, efter att få någonting ogjort, lurar oftast in en på fel spår. Ömsinthet i en dunkelt förklädd mans strävan efter bot, mystifierar dess paradoxala innanmäte. Önskan, att man skall få ett tecken från ovan, blir till en katt och råtta lek, där målet till slut suddas bort utav din egen feghets kontemplation.

”Hellre dö än leva i skam.”

Hierarki applicerar de dömda… stumma vid anblicken av det fördolda tempel, vars hemligheter ej tillkännages skall. Den undsattes fruktan, vars skam vidhållits, töar bort vid mötet med ”solguden”. +o(
Citera
2004-09-25, 15:42
Medlem
Plastk0tt3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Skulle du kunna tänka dig att ha ihjäl någon bara för att känna hur det känns?

Haken (eller haken o haken, grejjen) är den att du kan göra allt ogjort. Låt oss till exempel säga att du har en Matrix-maskin (mind-machine interface med en artificiell likadan värld som våran) och att du kan plugga in dig i denna, ha ihjäl nån bara för att känna hur det känns, och sen plugga ur dig.
Mår du dåligt så kan du alltid programmera om denna värld så denna artificiella person kommer tillbaka "i livet" så att säga, så du möter den nästa gång du pluggar in dig.

Ovanstående var bara ett exempel, jag antar att du kan komma på många fler. Men, fråga var alltså:
Skulle du kunna tänka dig att ha ihjäl någon bara för att känna hur det känns? För att veta hur det är? Om du kunde göra allt ogjort efteråt.

Med en sån där Matrix maskin, i mitt fall, så blir svaret: Ja
Det skiljer sig inte mycket från drömmar (nattliga). Och jag kan med stor sannorlikhet säga att många drömt (på natten) att dom haft ihjäl någon.
Så ja... jag skulle kunna tänka mig det med en sådan maskin tillgänglig.

Ni då?

/Spader

Ja det skulle jag kunna tänka mig att göra, men grejjen är den att dom få personer som jag verkligen önskar livet ur, vill jag ska stanna kvar i döden och inte återgå till livet igen när dom väl är döda, DOM JÄVLARNA!
Citera
2004-09-25, 15:53
Medlem
Det finns en jävla massa saker jag skulle gjort om jag hade tillgång till en matrixmaskin, dock står inte att banka livet ur nån högst på listan av nån anledning. Dock förstår jag, dataspel och tv ger ju oss utlopp för sånt vi inte kan göra i verkliga livet, ingen slump att det är mycket våld och mördande. Eller kan kan vi ju, men bara en gång till skillnad från dataspel där man har 800 liv.
Själv skulle jag hellre vilja uppleva hur det känns att få rejält med stryk, i verkliga livet hade man ju knäckt ben och förlorat tänder. Men den böjelsen är en annan historia kanske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in