2004-09-12, 14:36
Medlem
Jag har nyss köpt en extra hårddisk till datorn.

Jag har nu gjort följande:
Jag har stoppat in den nya disken i datorn (slave), startat win xp pro installationsskiva med sp1 från windows och lyckats installera xp pro på den nya disken. (Datorn gick direkt ned till dosläge och frågade därifrån på vilken disk jag ville installera det nya operativet på.)

Varje gång jag startade om datorn så fick jag i dosmiljö 2st alternativ:
1.) Vill du starta win xp pro eller
2.) Ditt gamla operativ

Oavsett vad jag valde så funkade båda operativen klockrent.

Problemet är att jag försökte installera sp2 på den nya hårddisken. Detta funkade fram tills omstarten då datorn hängde sig.

När jag sedan efter uppstart i dosmiljö valde det nya operativet så har installationen av sp2 gjort att datorn hängde sig.

Valde jag däremot det gamla operativet så funkade detta klockrent.

Nu har jag blåst det nya operativet på den nya disken och ominstallerat win xp pro igen (Utan att installera SP2).

Jag har försökt att fysiskt ta bort den gamla hårddisken och starta den nya (som master) med det nya operativet. Av någon förbannad anledning meddelar datorn då att jag inte har något operativsystem?????!!!!!!!

Sätter jag in den gamla disken igen så kommer de 2 alternativen upp och jag kan starta det nya operativet på den nya disken därifrån. Snacka om konstigt!

Hur gör jag om jag vill slänga bort den gamla disken och starta upp datorn med det nya operativet som bevisligen finns där men inte funkar utan min gamla disk?

Jag vågar ju inte heller blåsa disken med det gamla operativet. Då slutar det väl att jag inte kan starta upp datorn över huvudtaget. Jag vill inte ha 2 operativ. 1 räcker mer än väl.

/Vansinnig
Citera
2004-09-12, 14:57
Medlem
hmm vet inte om de går att byta så bara...
på c: finns de en fil som heter boot.ini
ser ut som följande när bara ett os är installerat:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /fastdetect

och när du installera nya os'et på en annan disk så lägger den till i boot.ini filen på c: att de finns ett till os, så man får välja när datorn startar...
och den filen ligger ju på din c: så när du drar ur den disken finns inte den filen så datorn kan se vilket som ska laddas... vet inte om de går att bara kopiera den till den andra disken: men du kan ju prova... borde gå man tycker..
nån annan här vet säkert bättre
Citera
2004-09-12, 15:17
Medlem
två operativ, ett för mycket

Vågar inte dribbla i systemfilerna innan jag vet mer exakt vad jag ska göra.

Såhär ser det ut i kontrollpanelen/ system/ advanced/ startup and recovery/ settings:

default operating system:

Alt.1) ms win xp pro/ fastdetect/
Alt.2) ms win xp pro/ fastdetect/ NoExecute=OptIn
Citera
2004-09-12, 15:35
Medlem
ja men om du ändrar default till de nya så ede inte så när du drar ur c: disken tror ja.. de ställs in på den att den ska ladda den andra diskens os... tror jag..... aja bara å vänta å se om nån annan vet bättre
Citera
2004-09-12, 15:35
Medlem
Det som hände var bara att alternativen bytte plats.

Hur gör jag för att få det nya operativet att fatta att det ska starta upp utan att den gamla disken sitter i.

"Ber till högre makter om hjälp"
Citera
2004-09-12, 15:44
Medlem
blueCommands avatar
Ta ut den gammla disken och installera XP, sen sätter du in den gammla igen?
Det är mkt lättare än att hålla på på andra sätt. T.ex, som du har gjort så antar jag att din andra disk inte ha fått någon redig MBR eller boot filer
Citera
2004-09-12, 16:00
Medlem
Problemet är att jag måste starta installationen i windows. Det går inte att boota från cd:n. Det går heller inte att skriva "setup" i dosprompten, då får jag ett felmeddelande om att denna fil endast går att köra i windows.

Försökte ladda ned bootdisketter till win xp pro men img.-filen fick jag inte att funka. Programmet för bootdisketterna angav att man skulla ange vilken enhet de skulle installeras på. När jag då skev "A" så stängde programmet ned sig utan att starta installationen av disketterna.

Sedan så är jag osäker på om bootdisketterna löser probemet med att starta installationsprogrammet i dosmiljö?
Citera
2004-09-12, 16:46
Medlem
dra ner en bootbar version av xp då så du slipper vela..
Microsoft.Windows.XP.Professional.SP1a.and.RU1.Int ergrated.REPACK.READ.NFO.SWEDiSH-eth0
t.ex
eller ede datorn som inte kan boota cd'n? ställ in i bios isåfall först cd sen floppy sen hddn
Citera
2004-09-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zubor
Sedan så är jag osäker på om bootdisketterna löser probemet med att starta installationsprogrammet i dosmiljö?
dom lägger in ett gäng filer på disken så installationsprogramet kan startas....
de e de dom e till för.. om inte datorn bootar cd'n så den gör de direkt...
Citera
2004-09-13, 22:57
Medlem
Gjorde nästan detta. Lyckades fixa de 6 bootdisketterna för skivan istället.

Installerade disketterna som gjorde att datorn kunde starta installationsprogrammet på cd:n i dosläge.

När 97% av filerna var kopierade till hårddisken så saknades ett par filer. Detta gjorde såklart att jag var tvungen att bränna ny cd och installera om... igen.

Nu är allt tiptop. Allt installerat och klart inkl. de övriga program jag vill ha.

Nu undrar jag bara, kan man göra en kopia av disken som den ser ut nu. Antingen till en cd eller till en annan hdd?

Tanken jag har är att man bara ska kunna köra copy disk eller ngt utan att behöva installera om skiten igen. (för det måste man ju när man varit och porrsurfat ett tag ;-)

/Z
Citera
2004-09-13, 22:59
Medlem
Glömde tacka för tipsen

TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem