• 1
  • 2
2011-03-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Som det är nu så klagar de som får bidrag att de får för lite och de som jobbar klagar att de betalar en för hög skatt. Vad är det som är rätt då??

Bekymret är att de som klagar på dåliga bidrag/ersättningar idag är de som igår klagade på höga skatter. Har man oturen att dra nytta av det man betalar i skatt för t.ex avancerad sjukvård är man garanterat nöjd att sjukvården är skattefinansierad om man visste vad sjukvården kostar. Förutsatt att man inte tjänar några fantasisummor. Dock är jag ganska säker på att Börje Ekholm & company inte är medlemmar på Flashback.
Citera
2011-03-17, 17:49
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Hur vill du ha det?

1) Betala mer i skatt och de som är mindre lyckligt lottade i samhället har det jävligt bra med höga bidrag.

eller

2) Betala mindre i skatt och de som är mindre lyckligt lottade i samhället har det jäkligt svårt.

Som det är nu så klagar de som får bidrag att de får för lite och de som jobbar klagar att de betalar en för hög skatt. Vad är det som är rätt då??

Alternativ 2 såklart. Även om man skulle kunna sänka skatterna rejält utan att "de mindre lyckligt lottade" i Sverige drabbas överhuvudtaget.
Citera
2011-03-17, 18:04
Medlem
Du kommer bli galen om du räknar så efterblivet som du gör, dvs "jag skattar så mycket för de sista kronorna".

Med den inkomsten så ligger du på runt 32% skatt. Sen kan du pensionsspara och göra lite andra avdrag men då du är anställd blir det nog svårt med mer avancerad skatteplanering.
Citera
2011-03-17, 19:42
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du kommer bli galen om du räknar så efterblivet som du gör, dvs "jag skattar så mycket för de sista kronorna"

Det är fullt motiverat att räkna på marginalskatten när man funderar på om man kan göra avdrag eller annan skatteplanering som påverkar den taxerad inkomsten.

Eller för den delen gå ner i arbetstid, som påverkar inkomst & skatt på samma sätt.
Citera
2011-03-17, 21:32
Medlem
Gravelands avatar
Citat:
Hur vill du ha det?

1) Betala mer i skatt och de som är mindre lyckligt lottade i samhället har det jävligt bra med höga bidrag.

eller

2) Betala mindre i skatt och de som är mindre lyckligt lottade i samhället har det jäkligt svårt.

Du svarar ju egentligen dig själv med den frågeställningen. Klart som fan att den som drar in kulorna har rätt. Jobbar man inte så har man inte rätt till att äta oxfilé och åka till Thailand med familjen 2v/året.
Citera
2011-03-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får säga som Mona - "Det är häftigt att betala skatt!". Ont: Nej det är inte häftigt, skaffa dig stora avdrag så kan du få en del tillbaka, om inte - betala.

Vad kan man göra avdrag för? Och kan man ta ut pensionspengar innan pensionen, ifall man sparat dem privat?

IKEA köpte ju förlustbolag för att på så sätt kunna göra avdrag för förlusten och betala mindre skatt, dock antar jag att jag inte kan köpa någons SMS-skulder eller liknande...

Men hur är det med "förmånsbeskattning"? Om min chef ger mig, låt oss säga en ny dator, räknas värdet på den som inkomst i så fall, och bidrar alltså även den till statlig skatt?

Citat:
Hur vill du ha det?

eller

Det ska väl inte vara någon betald semester att gå på soc?
Frågan är varför en socialbidragstagare får runt 8 000:- varje månad (med hyra, månadskort samt kontanter inräknat) för att inte göra ett skit, samtidigt som en student får 2 500:-, resten måste studenten betala tillbaka...

Ju mer du bidrar till samhället i Sverige, ju ondare är du.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är en ganska liten del av din årsinkomst du betalar statlig skatt på och då du jobbar extremt mycket är en ganska enkel lösning för dig att arbeta mindre. Du tycker ju trots allt att det svider att 50% försvinner (en uppgift jag förövrigt starkt betvivlar). Din åsikt att det är menlöst att pensionsspara bör du omvärdera, tjänar man så lite som du gör är ett sparande för framtiden väldigt viktigt. Dessutom vettigt att ta tag i nu när du är ung och orkar jobba extra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du kommer bli galen om du räknar så efterblivet som du gör, dvs "jag skattar så mycket för de sista kronorna".

Med den inkomsten så ligger du på runt 32% skatt. Sen kan du pensionsspara och göra lite andra avdrag men då du är anställd blir det nog svårt med mer avancerad skatteplanering.

Totalt sett ja, men eftersom jag inte har någon månadslön utan är timanställd är det ju enbart de dagarna jag egentligen skulle varit ledig, men jobbar extra, jag betalar ca 50% i skatt.
Citera
2011-03-18, 12:02
Medlem
Conceptions avatar
Men det kanske finns en tanke bakom marginalskatten då ändå.

Varför ska man jobba en massa extra om man har 300-400 kkr om året i lön? Är det inte bättre då att någon annan anställs för att jobba de extra timmarna?

De som bara har en hög grundlön och ändå får betala en marginalskatt bryr sig antagligen inte för de tjänar tillräckligt med pengar ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av JobbaiNorge
Det ska väl inte vara någon betald semester att gå på soc?
Frågan är varför en socialbidragstagare får runt 8 000:- varje månad (med hyra, månadskort samt kontanter inräknat) för att inte göra ett skit, samtidigt som en student får 2 500:-, resten måste studenten betala tillbaka...

Ju mer du bidrar till samhället i Sverige, ju ondare är du.

Jag tror du ska vara lite försiktig med att jämföra en student med en socialbidragstagare. En som går på socialbidrag är under sträng bevakning av samhället. Denne får dessutom inte 8000kr i handen utan får som oftast sina fasta utgifter betalda.

En student får göra vad fan han vill med de pengar han/hon får. Det enda kravet är att sköta sina studier och det klarar man med hjärna och inte pengar.
Senast redigerad av Conception 2011-03-18 kl. 12:05.
Citera
2011-03-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JobbaiNorge
Totalt sett ja, men eftersom jag inte har någon månadslön utan är timanställd är det ju enbart de dagarna jag egentligen skulle varit ledig, men jobbar extra, jag betalar ca 50% i skatt.

Ta ett snack med lönekontoret och be dom betala in rätt skatt. Du ska betala ca: 12.275kr i snitt/månad för skatt... Alltså en ganska bra bit från de 50% du tror dig vara tvungen att betala, bara här har du tjänat drygt 20%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in