Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får säga som Mona - "Det är häftigt att betala skatt!". Ont: Nej det är inte häftigt, skaffa dig stora avdrag så kan du få en del tillbaka, om inte - betala.
Vad kan man göra avdrag för? Och kan man ta ut pensionspengar innan pensionen, ifall man sparat dem privat?
IKEA köpte ju förlustbolag för att på så sätt kunna göra avdrag för förlusten och betala mindre skatt, dock antar jag att jag inte kan köpa någons SMS-skulder eller liknande...
Men hur är det med "förmånsbeskattning"? Om min chef ger mig, låt oss säga en ny dator, räknas värdet på den som inkomst i så fall, och bidrar alltså även den till statlig skatt?
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur vill du ha det?
1) Betala mer i skatt och de som är mindre lyckligt lottade i samhället har det jävligt bra med höga bidrag.
eller
2) Betala mindre i skatt och de som är mindre lyckligt lottade i samhället har det jäkligt svårt.
Som det är nu så klagar de som får bidrag att de får för lite och de som jobbar klagar att de betalar en för hög skatt. Vad är det som är rätt då??
Det ska väl inte vara någon betald semester att gå på soc?
Frågan är varför en socialbidragstagare får runt 8 000:- varje månad (med hyra, månadskort samt kontanter inräknat) för att inte göra ett skit, samtidigt som en student får 2 500:-, resten måste studenten betala tillbaka...
Ju mer du bidrar till samhället i Sverige, ju ondare är du.
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är en ganska liten del av din årsinkomst du betalar statlig skatt på och då du jobbar extremt mycket är en ganska enkel lösning för dig att arbeta mindre. Du tycker ju trots allt att det svider att 50% försvinner (en uppgift jag förövrigt starkt betvivlar). Din åsikt att det är menlöst att pensionsspara bör du omvärdera, tjänar man så lite som du gör är ett sparande för framtiden väldigt viktigt. Dessutom vettigt att ta tag i nu när du är ung och orkar jobba extra.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du kommer bli galen om du räknar så efterblivet som du gör, dvs "jag skattar så mycket för de sista kronorna".
Med den inkomsten så ligger du på runt 32% skatt. Sen kan du pensionsspara och göra lite andra avdrag men då du är anställd blir det nog svårt med mer avancerad skatteplanering.
Totalt sett ja, men eftersom jag inte har någon månadslön utan är timanställd är det ju enbart de dagarna jag egentligen skulle varit ledig, men jobbar extra, jag betalar ca 50% i skatt.