• 1
  • 2
2011-03-17, 00:05
Medlem
Jag har en vanlig arbetarlön (butik), men eftersom jag jobbar ca 300 timmar i månaden, samt inte tar ut någon semester, så passerar jag gränsen för statlig skatt.

Min inkomst är ca 500 000:- per år och jag är 25 år.

Känns ju sådär kul att veta att man får hälften av sin lön de dagarna man jobbar extra...

Jag har ingen bil, inga lån och jag pensionssparar inte privat.
Läste någonstans att ifall man pensionssparar så betalar man skatt på detta först när man plockar ut pengarna, om 40 år med andra ord...
Dock är jag inte så sugen på att spara dem så länge.
Kan jag pensionsspara dem, och plocka ut dem tidigare om jag vill, och då kanske slippa den statliga skatten ifall jag inte kommer upp i den summan det året, eller hur funkar det?

Kan jag på något sätt komma undran den statliga skatten? (Jag har ingen möjlighet att arbeta svart där jag jobbar nu, eftersom jag arbetar för ett väletablerat, stort, seriöst företag, och jag har inte heller några planer på att byta jobb).

Kan min arbetsgivare ge mig förmåner istället för pengar, eller betraktas även dessa som inkomst, precis som pengar hade gjort, och resulterar även dem i en statlig inkomstskatt?
Något annat man kan göra?
Citera
2011-03-17, 00:12
Medlem
Mr.knowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JobbaiNorge
Jag har en vanlig arbetarlön (butik), men eftersom jag jobbar ca 300 timmar i månaden, samt inte tar ut någon semester, så passerar jag gränsen för statlig skatt.

Känns ju sådär kul att veta att man får hälften av sin lön de dagarna man jobbar extra...

Läste någonstans att ifall man pensionssparar så betalar man skatt på detta först när man plockar ut pengarna, om 40 år med andra ord...
Kan jag pensionsspara dem, och plocka ut dem tidigare om jag vill, och då kanske slippa den statliga skatten ifall jag inte kommer upp i den summan det året, eller hur funkar det?

Kan jag på något sätt komma undran den statliga skatten? (Jag har ingen möjlighet att arbeta svart där jag jobbar nu, eftersom jag arbetar för ett väletablerat, stort, seriöst företag, och jag har inte heller några planer på att byta jobb).

Kan min arbetsgivare ge mig förmåner istället för pengar, eller betraktas även dessa som inkomst, precis som pengar hade gjort, och resulterar även dem i en statlig inkomstskatt?
Du kan säkert får tibax rätt mycket om du hitta en bra revisor, när man ska deklarera!!!

Men bara så du vet, det e förbjudet att arbeta så länge.
En av anledningar är att en annan person hade kunnat har ett jobb.
Den andra är på grund av ditt skattegnäll
Citera
2011-03-17, 00:13
Bannlyst
Försök inte smita, lilla gubben.

Du ska betala och du ska gilla det

Nej men allvarligt. Du tjänar alltså 500.000 per år? Hur mycket får du ut efter skatt?
Citera
2011-03-17, 00:14
Medlem
Mr.knowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JobbaiNorge

Din arbetsgivare kan alltid hålla in en del av din lön och betala dig i mindre summor så att du inte behöver skatta så mkt!
Citera
2011-03-17, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.knowledge
Du kan säkert får tibax rätt mycket om du hitta en bra revisor, när man ska deklarera!!!

Men bara så du vet, det e förbjudet att arbeta så länge.
En av anledningar är att en annan person hade kunnat har ett jobb.
Den andra är på grund av ditt skattegnäll

Det finns väl inga lagar som förbjuden folk att arbeta mycket?

EU-lagen eller vad det nu är, om max 48 timmar per vecka, är ju dispositiv.
Det är mest facket som brukar ha synpunkter, dock har jag gått ur det

Citat:
Ursprungligen postat av Yingtenaxiongnaier
Försök inte smita, lilla gubben.

Du ska betala och du ska gilla det

Nej men allvarligt. Du tjänar alltså 500.000 per år? Hur mycket får du ut efter skatt?

Jag får ut runt 25 000 - 30 000 per månad. Plus semesterersättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.knowledge
Din arbetsgivare kan alltid hålla in en del av din lön och betala dig i mindre summor så att du inte behöver skatta så mkt!

Fast jag får ju likväl skatta precis lika mycket varje år.
Citera
2011-03-17, 01:56
Medlem
revodnebs avatar
Du får säga som Mona - "Det är häftigt att betala skatt!". Ont: Nej det är inte häftigt, skaffa dig stora avdrag så kan du få en del tillbaka, om inte - betala.
Citera
2011-03-17, 14:28
Medlem
Någon du litar på som jobbar med dig? Be de sätta in en större summa på deras konto istället, kanske iof kan bli svårt i och med att som du säger så är det ett stort och seriöst företag. Dock förlorar du på det då arbetsgivaravgiften (innehållande pension) inte kommer dig till godo.
Citera
2011-03-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du får säga som Mona - "Det är häftigt att betala skatt!". Ont: Nej det är inte häftigt, skaffa dig stora avdrag så kan du få en del tillbaka, om inte - betala.

Hehe ja bara hon själv slipper göra det
Citera
2011-03-17, 16:45
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Dock förlorar du på det då arbetsgivaravgiften (innehållande pension) inte kommer dig till godo.

Nja, över 421000kr/år får man inga ytterligare pensionsrätter, så på allt förutöver betalar man bara en djävla massa skatt (statlig skatt från ca 396000kr).

(Ett undantag: tänkte man vara föräldraledig har man nytta av att deklarera inkomster upp till 428000kr/år, men allt därutöver ger noll och nada i termer av allmänna transfereringar.)

Som anställd finns det tyvärr mycket få avdrag att göra, och få möjligheter att skatteplanera på annat sätt. Kan du möjligen få sätta in timmar på ett flexkonto, så skulle du kunna minska ner på lönen och "ta ut den" på en längre semester kommande år?
Citera
2011-03-17, 16:58
Medlem
Lommis avatar
Jobba mindre. Det är vad du uppmuntras till av skattesystemet.

Skatt på cigg för att folket skall röka mindre, skatt på alkohol för att folket skall supa mindre, skatt på bensin för att folket skall använda mindre, skatt på arbete för att folket skall...
Citera
2011-03-17, 17:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Jobba mindre. Det är vad du uppmuntras till av skattesystemet.

Skatt på cigg för att folket skall röka mindre, skatt på alkohol för att folket skall supa mindre, skatt på bensin för att folket skall använda mindre, skatt på arbete för att folket skall...

Hur vill du ha det?

1) Betala mer i skatt och de som är mindre lyckligt lottade i samhället har det jävligt bra med höga bidrag.

eller

2) Betala mindre i skatt och de som är mindre lyckligt lottade i samhället har det jäkligt svårt.

Som det är nu så klagar de som får bidrag att de får för lite och de som jobbar klagar att de betalar en för hög skatt. Vad är det som är rätt då??
Citera
2011-03-17, 17:31
Medlem
Det är en ganska liten del av din årsinkomst du betalar statlig skatt på och då du jobbar extremt mycket är en ganska enkel lösning för dig att arbeta mindre. Du tycker ju trots allt att det svider att 50% försvinner (en uppgift jag förövrigt starkt betvivlar). Din åsikt att det är menlöst att pensionsspara bör du omvärdera, tjänar man så lite som du gör är ett sparande för framtiden väldigt viktigt. Dessutom vettigt att ta tag i nu när du är ung och orkar jobba extra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in