2011-03-16, 23:41
Medlem
JimmieAkessons avatar
Invånarna i Limhamn-Bunkeflo upplever störst trygghet av Malmös alla stadsdelar. Det framkommer i den senaste trygghetsmätningen som polismyndigheten i Skåne har gjort tillsammans med Malmö stad.

http://www.malmo.se/Kommun--politik/...-Bunkeflo.html

Det bor 31 000 människor i Limhamn-bunkeflo och 23 000 i Rosengård.

Varför är Limhamn Malmös tryggaste område?
Det bor nästan inga invandrare i Limhamn-bunkeflo, kan det vara ett anledning?
Senast redigerad av JimmieAkesson 2011-03-16 kl. 23:47.
Citera
2011-03-16, 23:43
Medlem
yjm308s avatar
Vad är medelinkomsten i Limhamn jämfört med andra stadsdelar?
Citera
2011-03-16, 23:47
Medlem
JimmieAkessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yjm308

Ingen aning
Citera
2011-03-17, 02:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmieAkesson

Näe, hark hark, det kan jag inte tänka mig att det har med saken att göra - inte en chans faktiskt. Det är säkert därför som Limhamn är ett av de mest segregerade områdena i Malmö faktiskt. Humm när jag tänker efter så beror det säkert på den strukturerade rasismen och därför är Limhamn ett dåligt område - undvik Limhamn!
Citera
2011-03-17, 02:22
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yjm308

Ingen större skillnad. I Limhamn bor många knegare och småföretagare.

Det du tänker på är nog höginkomstområde som exempelvis Fridhem. Där finns "lite" högre medelinkomst.
Citera
2011-03-17, 02:24
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Invånarna i Limhamn-Bunkeflo upplever störst trygghet av Malmös alla stadsdelar. Det framkommer i den senaste trygghetsmätningen som polismyndigheten i Skåne har gjort tillsammans med Malmö stad.

Troligtvis anledningen ya! Limhamn är mycket trevligt.
Citera
2011-03-17, 03:00
Medlem
kissflickans avatar
knappast förvånande. limhamn befolkas huvudsakligen av kälkborgerliga tråkmånsar som aldrig skulle komma på tanken att ställa till med ofog eller tänka utanför några som helst ramar (i alla fall inte om de riskerar att grannarna skulle märka något). det är omöjligt att ha det minsta lilla roligt i limhamn. så snart man kommit dit vill man bara komma därifrån igen.

nej jag har ingen källa på det påståendet; det är ett högst personligt intryck jag fått under mina vistelser där. men jag kan exemplifiera med den här skulpturen av marie-louise ekman:

http://sydsvenskan-img.se/archive/00...t9_351564a.jpg

den heter det svenska tungsinnet och det rinner vatten från dess ögon.

skulpturen var ursprungligen tänkt att placeras i limhamn men när lokalbefolkningen fick upp ögonen för detta skändliga tilltag blev de så till den milda grad upprörda över denna skulpturs anstötlighet att de organiserade ett folkligt uppror (nej givetvis inte, däremot en strid ström av brev med gnällgnällgnäll) mot lokalpolitikerna tills dessa ångrade sig och förvisade skulpturen till centrala malmö.

så går det när man utmanar den limhamnska kälkborgerlighetens sedlighet.
Senast redigerad av kissflickan 2011-03-17 kl. 03:08.
Citera
2011-03-17, 03:48
Medlem
yjm308s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Ingen större skillnad.

78% i Limhamn har jobb. I Rosengård har 38% jobb.
I Limhamn har 48% eftergymnasial utbildning. I Rosengård endast 18%. (källa malmo.se)

Det enda vi kan säga med säkerhet är att Limhamn är ett rikare område. När folk har pengar och trygga jobb så är det klart att de begår mindre brott.

Klass-samhället gör att de rika måste samla sig i speciella områden för att känna trygghet.
När jag var i USA såg jag t.ex skitfina jättesäkra områden, så kallade "gated communities". Hela bostadsområden som har murar runt sig och beväpnade vakter vid ingångarna. Det är vad som väntar Sverige om vi fortsätter öka klass klyftorna. Innanför murarna var det verkligen jättefint! Skulle lätt kunna bo där om jag haft råd, men ghettot låg i princip på andra sidan murarna. Är det verkligen så uppdelat vi vill ha det?

Ett mångkulturellt samhälle har ingenting med detta att göra. Att skylla på invandringen är lättast, men jag tror inte på det. Jag tror istället att det är kapitalismen som gör att det blir skillnader mellan människor.

Utan överklass = inget Limhamn, men inget Rosengård heller.
Citera
2011-03-17, 09:00
Medlem
ixgamess avatar
Citat:

För att polisen håller till där!!
Citera
2011-03-29, 23:15
Bannlyst
Det finns nog två stora anledningar till att limhamn är malmö tryggaste område
För det första är där som sagt lite invandrare, och de som är där är där är fullt integrerade.
För det andra är limhamn inget ställe man åker så ofta till om man inte bor där. Tex centrum och möllevången samlas det folk från hela malmö.
Citera
2011-03-29, 23:28
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:

15% av de som bor i Limhamn-Bunkeflo är födda utomlands. 10% är födda utanför norden. Var tionde person i LB är alltså antingen falaffelfritör eller kahtgnagare. Detta är mer än i stadsdelen Västra innerstaden och ändå känner sig befolkningen tryggare, detta är märkligt.

Källor:

scb.se

http://www.malmo.se/Kommun--politik/...fald-2009.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in