• 1
  • 2
2011-03-16, 22:49
Medlem
Som rubriken lyder är det någon som provat att följa Icas "Billiga veckan"? Fanns i buffé tidningen tidigare men är nu mera en egen tidning. Ni som provat vad tyckte ni? Var det billigare?
Citera
2011-03-17, 00:48
Bannlyst
Svårt att räkna ut det själv?, om du vill ha billigare mat kan du handla på Lidl deras man går ju också att äta..

Ont; Ja klart det blir billigare, med sådär 5-10kr (?)
Citera
2011-03-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megxxtra
Svårt att räkna ut det själv?, om du vill ha billigare mat kan du handla på Lidl deras man går ju också att äta..

Ont; Ja klart det blir billigare, med sådär 5-10kr (?)

Ja visst kanske de går att få ännu billigare i andra affärer men gillar Ica och gillar dessutom testa nya recept är därför intresserad av att veta vad folk tyckte om de som testat.
Citera
2011-03-17, 11:49
Medlem
Mummies avatar
Vi körde det ett par veckor och inte blev det billigare.
Sedan var inte maten alltid god och barnen vägrade äta mycket av det.
Citera
2011-03-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Vi körde det ett par veckor och inte blev det billigare.
Sedan var inte maten alltid god och barnen vägrade äta mycket av det.

Okej, kan hålla med om att allt verkar inte gott. Hur många är ni och vad brukar er matkostnad sluta på i månaden i vanliga fall?

Planerar att flytta hemifrån och ihop med killen så skulle vilja veta lite vad som ungefär är en "normal" kostnad i månanden på mat. =)
Senast redigerad av R-q 2011-03-17 kl. 23:02.
Citera
2011-03-18, 09:53
Medlem
arnold2k5s avatar
Vill du komma billigt undan håll ögonen öppna för kött etc som är nedsatt och var inte rädd för att tillaga lite annorlunda grejer. Högrev kan man göra massa mer än att koka gryta på t.ex. lever är fantastiskt. Grillade kycklinghjärtan likaså.

Själv är jag 86kilo fet och tränar 5-6 ggr i veckan men äter endast för ca 1500 kr per månad, dock bakar jag eget bröd osv.
Citera
2011-03-18, 10:31
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R-q
Okej, kan hålla med om att allt verkar inte gott. Hur många är ni och vad brukar er matkostnad sluta på i månaden i vanliga fall?

Planerar att flytta hemifrån och ihop med killen så skulle vilja veta lite vad som ungefär är en "normal" kostnad i månanden på mat. =)

Vi är 5 personer här hemma och vi har en matkostnad på ca 6000-7000 i månaden inklusive hygienartiklar.
Nu har vi barn så vi vill ge dom det bästa så vi kör lite dyrare mat och nyttigt, alla vet hur dyrt det är.
Frukt, grönsaker och fisk är inte billigt.
Hade det bara varit jag och mannen hade vi säkert klarat oss med 3000 kr i månaden.
Citera
2011-03-18, 11:06
Medlem
Maledictuss avatar
Jag får buffé och "Icas billiga veckan" men har aldrig provat. Anledningen är att ICA oftast skriver med sina egna produkter i inköpslistan och jag köper av princip nästan aldrig ICAs egna varor.
Citera
2011-03-18, 12:53
Medlem
jajahars avatar
Jag handlar där köttdisken är som bäst och intressantast dvs City Gross. Jag har blivit besviken på ICA:s kött så många gånger att jag aldrig gör mina storinköp där. Jag är även emot deras eget märke och köper av princip aldrig det.

Billiga veckan sätter du själv ihop. Planera och handla till extrapris. Jag köpte t ex 1,7 kg kycklingklubbor för 25:- per förpackning, jättegott att krydda efter egen smak och steka/grilla i ugnen. Fläskkarré för 20:-/kg och rökta isterband (6 st per förpackning) för 39:- kg. Detta blir Billiga Veckan!
Citera
2011-03-19, 20:09
Medlem
Med Billiga Veckan ska det ju enligt de själva bli mat för 4 personer för under 400 kr i veckan. Det är grymt billigt. Man kan inte klaga på priset där. Ofta har min ICA-butik rabatterat ingredienserna till de recept som finns i blaskan också, så det blir extra billigt.

Normalt sett har jag en matbudget på runt 1500-2000 kr, bor ensam. Ingår lite snus, läsk och annat onyttigt i det som drar uppåt. Om man är ihärdig och kan tänka sig äta mycket veggo-bleggo (bönor, mkt rotfrukt, och sånt krafs) och annat äckligt kan man klara sig 2 personer för under 1000 spänn i månaden.

Nackdelen med Billiga Veckan är att det är fan inte gott någonstans. Med lite tur är det ett recept i veckan som är ätbart. Jag spanade in kanske 20 veckor och kollade ut ett par recept som jag tyckte såg ätbara ut, som jag sen kört in i min standard-repertoar tillsammans med köttfärssås och fiskpinnar typ. Inbillar mig att jag tjänar några spänn på det iaf.
Citera
2011-03-20, 17:00
Medlem
Intressant och lite lärorikt att läsa era svar. Min kille är inte tjock men äter ändå rätt mycket medan jag äter lite mindre, jag tycker mer om att laga maten. Haha

Själv har jag inget emot Icas egna varor. Kan tycka att de har mycket som är bra. Men att göra upp en egen matsedel kan väl också bidra till att inte ha en allt för hög budget? Då blir det ju lite mer planerat och inga större impuls köp. Vill inte snåla med maten men behöver ju inte heller ha oxfilé mitt i veckan. Men vill kunna räkna in en lite lyxigare middag någon helg eller så.

Självklart kommer jag att ha extra utkik efter erbjudande det har jag redan fast att jag bor hemma.

Vi varken snusar eller röker så där blir det inga onödiga utgifter.

Men en mat kostnad runt 3000 är de snålt eller lagom på 2 personer?
Har ingen större koll på vad hygien saker och sådant dylikt har för normal kostnad för en månad.
Citera
2011-03-20, 21:23
Medlem
3000 är absolut inte snålt, det kommer ni att klara er bra på, så länge det inte ska räcka till uteluncher. När man delar på två kommer man undan billigare också, eftersom det blir mindre svinn. 3000 spänn kommer ni lätt kunna fixa fina helgmiddagar för. Konsumentverket har ju statistik på genomsnitt, vad alla utgifter ligger på för average jane och joe. Kan ju vara bra att kika på om man vill ha ett hum om vad man bör spendera på hygien/kläder osv när man håller på att planera sin första budget/finansierar sitt första hushåll.

Edit:
Hushållets kostnader
Budgetkalkylen
Senast redigerad av suntaro 2011-03-20 kl. 21:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in