• 1
  • 2
2004-09-12, 13:26
Medlem
Bingolikets avatar
Har kontakt med en läkare som inte nekar att skriva ut sk nakotikaklassade lläkemedel.Kan Apoteket se om det är en överutskrivning och neka mig att ta ut recept? PM undanbedes tack!
Citera
2004-09-12, 18:10
Medlem
libertines avatar
Nej, Apoteket AB är en serviceinrättning och inte en kontrollerande instans eller myndighet. Deras register är till för statistik och berör inte dig som patient.
Citera
2004-09-12, 18:23
Medlem
Gabrielswes avatar
Det är bara doktorn som kan råka illa ut om så skulle vara...

Du vet, koden på framsidan på dom särskilda receptblanketterna lagras i en databas som sedan socialstyrelsens tillsynsnämnd(?) eller vad det nu heter
får tillgång till.

Således behöver inte du ha några betänkligheter...
Citera
2004-09-12, 18:55
Medlem
Porrpojkes avatar
Jag vill ha en sån doktor med ju...
Citera
2004-09-12, 18:58
Medlem
Viktorias avatar
Det finns en likadan tråd redan med färska inlägg.

tillägg: http://forum.flashback.info/scandina...ad.php?t=83805
Citera
2004-09-13, 11:26
Tror att när det gäller tung narkotika, förteckning II & III, så får receptet bara expedieras en gång, samt bara en viss mängd på varje recept.

Annars när det gäller förteckning IV & V så ska det inte vara några problem. Enda gången jag har nekats var när jag jag hade två recept på Iktorivil (utskrivet av samma läkare iof.), men då sa dem att de bara kunde expediera ett av dem. Kanske för att det var expeditionsintervall på båda av dem, men det var bara att gå dit dagen efter och hämta ut det (eller till ett annant apotek).
Citera
2004-09-13, 11:48
Medlem
Bloodhounds avatar
Har en kompis vars morsa är psykolog och han har tillgång till hennes receptblanketter/stämplar, hela köret. Hur lätt är det att förfalska ett recept och hur stor risk är det att apoteket börjar fatta misstankar om dom anser att nåt är fel. Kan dom ringa upp läkaren och kontrollera att allt gått rätt till eller är sånt sekretesskyddat?
Citera
2004-09-13, 11:50
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Har kontakt med en läkare som inte nekar att skriva ut sk nakotikaklassade läkemedel.

Avund
Citera
2004-09-13, 22:11
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Har en kompis vars morsa är psykolog och han har tillgång till hennes receptblanketter/stämplar, hela köret. Hur lätt är det att förfalska ett recept och hur stor risk är det att apoteket börjar fatta misstankar om dom anser att nåt är fel. Kan dom ringa upp läkaren och kontrollera att allt gått rätt till eller är sånt sekretesskyddat?
Japp, så fort de fattar misstankar på apoteket, så ringer de läkaren för att bekräfta receptet. Alternativt om det är uppenbart förfalskat så ringer de direkt till polisen.

En psykolog får inte skriva ut mediciner, kanske menar du psykiater? Hur som helst, så känner apotekspersonalen ofta igen läkarens underskrift och när det gäller narkotikaklassade läkemedel, så stämplar dom inte på recepten utan sätter en klisterlapp med streckkod på istället.
Citera
2004-09-13, 22:15
Bannlyst
Hur är det nu egentligen - trots denna och tidigare trådar har jag inte riktigt fattat: har varje apotek ett eget register (vilket skulle göra det möjligt att gå till olika apotek med olika recept) som de ser vad man hämtar ut ifrån - eller delar alla apotek på samma register (vilket skulle omöjliggöra att hämta ut recept från olika läkare)?

Eller.. finns det överhuvudtaget något register (om man nu inte tar ut via högkostnadsskydd)?

Alltså: om jag går till apoteket "Opiaten" i huddinge och hämtar ut 100 stycken sobril, och sedan går till apoteket "stjärnan" i Sollentuna - och hämtar ut 100 sobril utskrivet av en annan läkare - ser det senare apoteket att jag nyss hämtat ut ett liknande recept hos ett annat apotek?
Citera
2004-09-13, 22:19
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Hur är det nu egentligen - trots denna och tidigare trådar har jag inte riktigt fattat: har varje apotek ett eget register (vilket skulle göra det möjligt att gå till olika apotek med olika recept) som de ser vad man hämtar ut ifrån - eller delar alla apotek på samma register (vilket skulle omöjliggöra att hämta ut recept från olika läkare)?

Eller.. finns det överhuvudtaget något register (om man nu inte tar ut via högkostnadsskydd)?

Sedan något år ska det finnas ett register så de kan se att du inte hämtar ut samma läkemedel för ofta, varför idén om att springa till olika apotek borde falla. Det infördes pga just missbruk.
Citera
2004-09-13, 22:21
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Japp, så fort de fattar misstankar på apoteket, så ringer de läkaren för att bekräfta receptet. Alternativt om det är uppenbart förfalskat så ringer de direkt till polisen.

En psykolog får inte skriva ut mediciner, kanske menar du psykiater? Hur som helst, så känner apotekspersonalen ofta igen läkarens underskrift och när det gäller narkotikaklassade läkemedel, så stämplar dom inte på recepten utan sätter en klisterlapp med streckkod på istället.

Psykiatriker ja... Klisterlappar eller stämpel, jag har inte sett dom personligen men personen har allt i en låda enligt min kompis. Allt som egentligen behövs är väl att man läser på i fass så man kan dosering osv. Sen att på ett bra sätt att kopiera namnteckningen är det lite kluriga. Man får också ragga upp nån person som ser ut att kunna fått nåt roligt utskrivet (jag har inte det utseendet ) så dom inte fattar misstankar på det sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in