• 1
  • 2
2011-03-16, 18:06
Medlem
Cassandraas avatar
Hej

Jag blir galen på min jäkla dator, måste köpa ny helt enkelt, och fan nog ska jag köpa en SSD till...Min Mac är på G att gå i graven...Seg som sirap...

För ett tag sen läste jag om ett kommando man kunde hålla in under uppstart för att "rensa" något ur datorn, och när jag gjorde det och provade starta iphoto (som inte alls vill svara längre) så gick det hur fort som helst, iTunes med för den delen...

Snälla, vilken kommando var det?

Kram
Citera
2011-03-16, 18:08
Medlem
tzjs avatar
Senast redigerad av tzj 2011-03-16 kl. 18:10.
Citera
2011-03-16, 18:37
Medlem
Cassandraas avatar
Joo, den skulle det kunna vara, men det är nog inte säker start jag tänker på, utan det blev en vanlig omstart...Finns det något annat kommando jag kanske tänker på?
Citera
2011-03-16, 18:43
Medlem
Lethass avatar
Här är en lista på alla "startup shortcuts"

Citat:
Startup Shortcuts

Hold the 'x' key during startup. This will force the Mac to boot from OS X, no matter which disk is specified as the startup disk.

Hold the 'c' key during startup to boot from a bootable CD or DVD.

Hold the 'n' key during startup to boot from a networked computer that has a NetBoot volume.

Hold the 't' key during startup to boot in FireWire Target Disk Mode. This mode lets you use any Mac with a FireWire port as the source for your bootup system.

Hold the 'd' key during startup. If the Apple Hardware Test DVD is in the optical drive, the Apple Hardware Test will begin.

Hold the option key during startup. The OS X startup manager will appear, allowing you to select a disk to boot from.

Hold the shift key during startup. This will boot your computer in Safe Mode. Safe Mode disables login items and non-essential kernel extensions from starting up.

Hold Command + 'v' during startup The command key is the key with the cloverleaf symbol. This shortcut will boot your Mac in Verbose Mode, with descriptive text sent to the display during the startup process.

Hold Command + 's' during startup. This shortcut will boot your Mac in Single-User Mode, a special mode used for troubleshooting and repairing complex hard drive issues.

Hold down the mouse's primary key during startup. On a two- or three-button mouse, the primary key is usually the left button. This shortcut will eject a CD or DVD from the optical drive.

Hold Command + Option + 'p' + 'r' during startup. This zaps the PRAM (Parameter RAM), an option that long-time Mac users will remember. Press and hold the key combination until you hear the second set of chimes. Zapping the PRAM returns it to its default configuration for display and video settings, time and date settings, speaker volume, and DVD region settings.

Vet dock inte vilket kommando du tänker på.
Citera
2011-03-16, 19:27
Medlem
Cassandraas avatar
Tror det var det där Pram-grejjen...Men inget funkar...Allt är segt och jag bara MÅSTE in i iPhoto och hitta en bild på mig själv...Fan att det ska strula när man som mest behöver det!!!
Citera
2011-03-16, 20:16
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Tror det var det där Pram-grejjen...Men inget funkar...Allt är segt och jag bara MÅSTE in i iPhoto och hitta en bild på mig själv...Fan att det ska strula när man som mest behöver det!!!

Starta skivverktyg och kör i följande ordning:
1: Kontrollera behörigheter
2. Reparera behörigheter

3. Kontrollera skiva
4. Reparera skiva

Starta sedan om datorn.

Kontrollera även så inte hårddisken är full. Se till att det finns minst 10 Gb ledigt.
Citera
2011-03-16, 20:33
Medlem
Cassandraas avatar
Tack SinX, ska prova och återkommer sen!

kram
Citera
2011-03-16, 20:54
Medlem
om du har kvar installationsskivan så boota från den med kommandot ovan givet och kör en diskkontroll alt en ren installation och då fortmatera om hårddisken
Citera
2011-03-17, 07:25
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Tack SinX, ska prova och återkommer sen!

kram

Hur gick det?
Citera
2011-03-17, 07:55
Medlem
Cassandraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Hur gick det?

Hej

Blev ingen större skillnad tyvärr! Det är mest iphoto som inte funkar! Kan inte formatera heller just nu då jag håller på med bokföringen i Windows! Får vänta ett tag och sen blåsa om datorn! Men jag vet att man ska kunna ta bort plist eller vad det heter! Har tömt cashen, utan resultat!
Citera
2011-03-17, 08:57
Medlem
felstavadds avatar
Formatera inte nåt än, testa dessa först;

Från iPhotos hjälp, bygga om miniatyrerna:

Avsluta iPhoto om programmet är öppet.
Håll ner alternativ- och kommandotangenterna och öppna iPhoto genom att klicka på symbolen för iPhoto. (Fortsätt att hålla nere alternativ- och kommandotangenterna.)
En dialogruta med alternativ för att bygga om miniatyrerna visas.
Markera någon av följande kryssrutor:
Bygg om bildernas små miniatyrbilder: Bara de små versionerna av miniatyrerna byggs om, som de som visas i bildbläddraren när du skapar en bok eller ett bildspel.

Bygg om alla bildernas miniatyrbilder: Alla miniatyrer kopplade till en bild byggs om, inklusive de små miniatyrerna och de miniatyrer som visas i fotoalbum och händelser.

ANM: Läs mer om de återstående kryssrutorna genom att gå till iPhotos supportwebbplats och sök efter ”rebuilding the iPhoto library” (bygg om iPhoto-biblioteket).
Supportwebbplatsen för iPhoto
Klicka på Bygg om.
Det kan ta fler minuter att bygga om cachen för miniatyrer.

Alternativ 2, bygg om iPhotobiblioteket:
http://hints.macworld.com/article.ph...30619143412696

Har själv gjort det nån gång när jag hade skit med iPhoto, funkade för mig iaf.
Senast redigerad av felstavadd 2011-03-17 kl. 09:09. Anledning: hittade mer
Citera
2011-03-17, 09:11
Medlem
felstavadds avatar
OBS:
Testade alternativen själv precis och skippa alternativ två, du kommer åt ombyggnad-funktionen genom alt 1.

Tvåan var i tidigare version av iPhoto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in