• 1
  • 2
2011-03-16, 15:47
Bannlyst
Tjena,

Funderat över detta ett tag nu. Ponera att du befinner dig i ett tåg, tåget kör i 300km/h och det är ett omöjligt stort tåg vi snackar om, tänk er en hundra meter lång vagn, det är helt tomt.

Om tåget nu skulle krascha, och du hoppar precis innan kraschen, vad händer då? Färdas man själv även i 300km/h vilket leder till att man flyger långt som fan inom vagnen och sen till sist slår i något eftersom att tåget stannar, eller är man fortfarande på samma "plats" men vagnen har rört sig en hel del? Klarar man sig oskadd eller är man helt enkelt screwed?

Säkert en jäääävligt lätt fråga, men idioter som jag klarar inte riktigt av den hehe.

Sen undrar jag även varför vatten skapar friktion, men det passar kanske inte här :c
Citera
2011-03-16, 15:50
Medlem
TheOmnipotents avatar
Du åker också i 300 km/h, så du kommer åka i 300 km/h rakt in i närmaste tågvägg framför dig, förutsatt att tåget stannat helt. Luftmotståndet inne i tåget kommer dock sakta ner dig en del, så 300 km/h gäller enbart i vakuum.
Citera
2011-03-16, 15:50
Bannlyst
Står du i ett helt öppet, omöblerat rum som färdas i 300 km/h spelar det ingen roll om du hoppar. Du färdas själv i 300 km/h och stannar rummet tvärt som kommer du flyga åt helvete i hastighetsriktningen.

Enda skillnaden mellan att hoppa eller inte är att du har längre till golvet. :P
Citera
2011-03-16, 15:52
Medlem
prOGramrebells avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6ghetslagen

Tröghetslagen.

"Det krävs ingen kraft för att hålla en kraft i rörelse"

Varför tror du man har säkerhetsbälten i bilar?
Tänk lite logiskt bara.

Du kommer på mindre än du hinner blinka flyga rätt in i väggen där framme och mosas.
Citera
2011-03-16, 15:53
Medlem
Barnpartys avatar
Det är väl samma myt som det här om du skulle hoppa i en hiss när den störtar..
Citera
2011-03-16, 15:54
Bannlyst
Jag har en fråga jag också.
Om du åker i en hiss vi säger 200möh och hissen faller rakt ner med en jävla fart.
klarar man sig om hissen inte blir till mos?
säker lika lätt som det där med tåget, eller ja det är väll samma sak?
Citera
2011-03-16, 15:56
Medlem
TheOmnipotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prOGramrebell
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B6ghetslagen

Tröghetslagen.

"Det krävs ingen kraft för att hålla en kraft i rörelse"

Varför tror du man har säkerhetsbälten i bilar?
Tänk lite logiskt bara.

Du kommer på mindre än du hinner blinka flyga rätt in i väggen där framme och mosas.

En kraft rör sig inte. Ett bättre sätt att formulera det är att nettokraften som verkar på en kropp med konstant hastighet är 0. Jag tänker dock inte vara nedlåtande mot dig för det.
Citera
2011-03-16, 15:59
Medlem
fiskmasen99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megxxtra
Om du åker i en hiss vi säger 200möh och hissen faller rakt ner med en jävla fart.

Om jag hoppar och gatan är hel när jag landat. Är jag död då?
Citera
2011-03-16, 16:05
Medlem
Det är nog bättre att stanna kvar i tåget. Tåget kommer ju att tryckas ihop längst fram, vilket dämpar smällen lite. Om du hoppar har du inget alls som dämpar smällen.
Citera
2011-03-16, 18:25
Medlem
MrHumpes avatar
Om du skulle hoppa i ett tåg som är i rörelse, flyger du då iväg motsatt färdriktningen?
Citera
2011-03-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megxxtra

Är det här en seriös fråga? Du undrar om du överlever ett 200m fritt fall?

Citat:
Om du skulle hoppa i ett tåg som är i rörelse, flyger du då iväg motsatt färdriktningen?

Jämför med att du sitter i en bil, först en med tak och sedan en utan tak, som åker i 100km/h och kastar en boll upp i luften.

I fallet med tak så kommer luften i bilen, och vilken bollen rör sig i, att ha samma hastighet som bilen, alltså påverkar inte luften bollens bana.

I fallet utan tak så kommer bollen att bromsas in av luftmotståndet. Det innebär att för dig som kastar bollen kommer det att se ut som att bollen rör sig i motsatt bilens håll.
Citera
2011-03-16, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urandir
Tjena,

Funderat över detta ett tag nu. Ponera att du befinner dig i ett tåg, tåget kör i 300km/h och det är ett omöjligt stort tåg vi snackar om, tänk er en hundra meter lång vagn, det är helt tomt.

Om tåget nu skulle krascha, och du hoppar precis innan kraschen, vad händer då? Färdas man själv även i 300km/h vilket leder till att man flyger långt som fan inom vagnen och sen till sist slår i något eftersom att tåget stannar, eller är man fortfarande på samma "plats" men vagnen har rört sig en hel del? Klarar man sig oskadd eller är man helt enkelt screwed?

Säkert en jäääävligt lätt fråga, men idioter som jag klarar inte riktigt av den hehe.

Sen undrar jag även varför vatten skapar friktion, men det passar kanske inte här :c

Du behöver inte ens hoppa, för om du färdas i ett tåg så har du samma hastighet på tåget och därav rör du dig inte någonstans. Utan kan gå fritt på vagnarna. Men om tåget skulle helt plötsligt stanna så fortsätter du färdas i samma hastighet. Om man skulle hoppa eller om man skulle stå kvar spelar absolut ingen roll. Du kommer fortfarande färdas 300km/h tills du slår i något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in