2011-03-16, 15:44
Medlem
Prometeuss avatar
Finns det något sådant? Jag kanske är helt normal, men om det jag har nu räknas som depressiva och maniska stadier så är dessa 1-4 dagar långa som mest.

Mina "glada" dagar ser oftast ut såhär:

Vaknar, känner mig extremt motiverad att göra något (oftast flera saker), jobbar på utan trötthet öht, ser väldigt ljust på framtiden, gillar det mesta jag tänker på osv. Eventuellt är jag fortfarande pigg framåt natten och då ofta i "rusande tankar"-state.

Nedåt-dagarna ser ut såhär:

Vaknar ganska neutral, något liten skitgrej händer, jag blir negativt inställd till det mesta, olust till det mesta, får väldigt svårt att ta tag i saker osv. Framåt kvällen mår jag som sämst, känner mig oftast rätt ensam osv, spelar ingen roll om jag varit jättesocial under dagen eller helt själv.

Jag är nog lite av en psykisk hypokondriker (eller inbillar jag mig bara det? ), så detta kanske är normalt?
Citera
2011-03-16, 15:48
Medlem
Gaugenhauzs avatar
Det låter som helt vanliga dåliga dagar, Tror jag, annars kanske jag också är bipolär?
Citera
2011-03-16, 15:51
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaugenhauz
Det låter som helt vanliga dåliga dagar, Tror jag, annars kanske jag också är bipolär?
Jo det lutar jag också mot, hörde på youtube om en bilförsäljare som började ge bort bilar under ett mani-stadium, och det är jag ju.. en bit ifrån :P Har aldrig gjort något sådant.

Känns som att de flesta psykiska sjukdomar är uppblåsningar av något fullt normalt.
Citera
2011-03-16, 22:09
Medlem
DoOrDoNots avatar
Det är omöjligt att säga om du är bipolär eller inte. Det krävs en utredning.

Du får hoppas att du inte är det, för det är en farlig sjukdom. Du kan glida in i en mani, en mani kan förstöra det liv du byggt upp. Självmord är vanligt hos bipolära.

Det finns olika varianter av sjukdomen. Det går att ha snabbväxlande skov.
Citera
2011-03-16, 22:10
Medlem
DoOrDoNots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Känns som att de flesta psykiska sjukdomar är uppblåsningar av något fullt normalt.

Just bipolaritet har man kunnat spåra ända tillbaka till antiken. Man har blåst upp det rätt stort isf.
Citera
2011-03-16, 22:15
Medlem
Känner en som har det på ett liknande sätt. Han blev utredd och fick någon slags "mild" bipolär-diagnos. Han behöver enligt läkaren inte ta medicin, såvida det inte accelererar och blir värre, eftersom biverkningarna överväger nyttan i just hans fall.
Citera
2011-03-18, 14:29
Medlem
Citat:
Finns det något sådant? Jag kanske är helt normal, men om det jag har nu räknas som depressiva och maniska stadier så är dessa 1-4 dagar långa som mest.

Mina "glada" dagar ser oftast ut såhär:

Vaknar, känner mig extremt motiverad att göra något (oftast flera saker), jobbar på utan trötthet öht, ser väldigt ljust på framtiden, gillar det mesta jag tänker på osv. Eventuellt är jag fortfarande pigg framåt natten och då ofta i "rusande tankar"-state.

Nedåt-dagarna ser ut såhär:

Vaknar ganska neutral, något liten skitgrej händer, jag blir negativt inställd till det mesta, olust till det mesta, får väldigt svårt att ta tag i saker osv. Framåt kvällen mår jag som sämst, känner mig oftast rätt ensam osv, spelar ingen roll om jag varit jättesocial under dagen eller helt själv.

Jag är nog lite av en psykisk hypokondriker (eller inbillar jag mig bara det? ), så detta kanske är normalt?

Du kan vara hypoman, jag misstänker att jag är det (även frugan som är läkare) Det är tydligen någon form av "mildare" form av bipolaritet och jag tror man kan medicineras mot det, men för egen del känner jag mig tveksam. Jag har nämligen grymma "uppåt-dagar" när jag är högproduktiv och jobbar järnet och det är rätt fördelaktigt och jag mår extrembra, vilket medicin skulle ta bort.

Jag har funderat på om inte hypomanin (när man är uppåt) är en liten bov i dramat för det tär ju på krafterna, så det är inte konstigt om man sedan blir låg i några dagar....
Citera
2011-03-18, 22:40
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Du kan vara hypoman, jag misstänker att jag är det (även frugan som är läkare) Det är tydligen någon form av "mildare" form av bipolaritet och jag tror man kan medicineras mot det, men för egen del känner jag mig tveksam. Jag har nämligen grymma "uppåt-dagar" när jag är högproduktiv och jobbar järnet och det är rätt fördelaktigt och jag mår extrembra, vilket medicin skulle ta bort.

Jag har funderat på om inte hypomanin (när man är uppåt) är en liten bov i dramat för det tär ju på krafterna, så det är inte konstigt om man sedan blir låg i några dagar....
Hypomani verkar bara vara uppåtfasen, eller? Hypomani växlat med depression ~= bipolär, eller är jag fel ute?

Men jag håller med, det skulle vara riktigt surt att få ge upp de där trevliga dagarna/stunderna när allt är kul, allt som har en logisk struktur är totalt glasklart och man skulle kunna springa dubbelt så långt runt joggingspåret :P
Citera
2011-03-19, 00:45
Medlem
DoOrDoNots avatar
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...ticleID=114184

"Orsaker:
*

Ofta som del i en bipolär sjukdom.
*

Sömnbrist.
*

Psykiskt omskakande händelse.
*

Antidepressiv behandling med mediciner,
*

Elektrokonvulsiv behandling (ECT)
*

Ljusterapi.
*

Övriga läkemedel som kortison eller levodopa.
*

Drogmissbruk (alkohol, amfetamin, bensodiazepin m fl).
*

Kroppslig sjukdom t ex hög ämnesomsättning hypertyreos"

"Hypomani uppvisar ett spektrum mellan svår sjukdom och normalitet.

Ett under minst fyra dagar ihållande förhöjt stämningsläge eller irritabilitet. Det förhöjda stämningsläget kan göra individen mer kreativ, aktivare, kritiklös. Individen tycker egna arbetsprestationerna är utmärkta. Eventuella utsvävningar ekonomiskt, sexuellt mm.

Hypomanin kan föregå såväl en manisk- som depressiv fas i Bipolär sjukdom.

Bilden skall vara klart avvikande från personens normala stämningsläge och funktionsförändringen skall vara iakttagbar från omgivningen. Störningen skall dock inte vara så allvarlig att den orsakar påtaglig funktionsnedsättning i arbetsliv, socialt etc eller motivera sjukhusvård. Psykotiska symtom får ej förekomma.

Minst 3 av nedanstående symtom skall dessutom finnas, 4 symtom om enbart stämningslägesförändringen består i ökad irritabilitet:

*

Förhöjd självkänsla eller irritabilitet.
*

Minskat behov av sömn (utvilad efter tre timmer).
*

Mer pratsam än vanligt.
*

Upplevelse av snabba tankar, visar snabba associationer.
*

Lättdistraherad.
*

Ökad och målinriktad aktivitet. Patienten kan t ex vara intensivt engagerad beträffande arbete, skola, socialt eller sexuellt eller vara psykomotorisk agitaterad eller irriterad.
*

Lustbetonade aktiviteter med sannolikt obehagliga konsekvenser (ökad libido och potens med omdömeslösa sexuella aktiviteter, stora penninginvesteringar i omdömeslösa projekt, intensivt shoppande, föga nogräknade sociala kontakter etc)."

Hypomani behöver inte vara något direkt farligt eller dåligt, mår man bra så mår man bra. Men det krävs en insikt för att se om det ger en negativ effekt. Under sådana skov kan man t.ex. trötta ut sig själv eller stressa för mycket, vilket kan ge negativa effekter. Är man bipolär är det vanligt att stress utlöser olika skov, och därav kan återkommande hypomana perioder i slutändan försämra ens mående. Om man får hypomani för att man är bipolär så kan det vara riskfyllt att vara hypoman eftersom risken finns att man glider in i en mani. Om man ofta får hypomana skov så anser jag att man ska tala med en läkare, bara för att få lite input av någon som är utbildad och kan sin sak. Just det här med insikt om sig själv har många svårt för, det kan vara väldigt svårt att se olika kopplingar.

Om du läser om bipolär sjukdom, känner du igen dig?
Citera
2011-03-19, 10:12
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoOrDoNot
Om du läser om bipolär sjukdom, känner du igen dig?
Delvis, men samtidigt är det så svårt att säga hur hög grad av olika saker som krävs för att det inte bara ska vara normalt sas.

Jag borde nog prata med en psykolog för att göra en bred "screening", det här är knappast den enda diagnosen jag oroat mig över om man säger så.
Citera
2011-03-19, 18:20
Medlem
DoOrDoNots avatar
Citat:
Delvis, men samtidigt är det så svårt att säga hur hög grad av olika saker som krävs för att det inte bara ska vara normalt sas.

Jag borde nog prata med en psykolog för att göra en bred "screening", det här är knappast den enda diagnosen jag oroat mig över om man säger så.

Ja, den bedömningen kan ju bara en läkare eller psykolog göra. Sök dig till öppenpsyk är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in