• 1
  • 2
2011-03-16, 15:20
Medlem
Reagan86s avatar
Seriöst nu gott folk. Jag är ingen språkpolis och stavar mer fel än en blind höna. Men jag retar mig på vissa ord som vi säger som uttryck men inte tänker på innebörden. Som "tammefan" som så många säger, heter de inte "ta mig fan"? "Ta mig fan" måste ju vara något man sa förr när man skvallrade om saker man inte fick säga eller om man gjort något dumt. Idag låter de "vi hade jätte kul tammefan" eller "nu ska jag tammefan fixa det här" osv.

Vad tror och tycker ni? Har ni egna exempel på andra ord.
Citera
2011-03-16, 15:29
Medlem
Jag är inte säker på att jag förstår vad du vänder dig emot. Är det

a) att ett gammalmodigt uttryck används i ett sammanhang där det inte borde användas
b) att det används märkligt i ett grammatiskt perspektiv, t.ex. positionen i satsen
c) att uttrycket har reducerats fonetiskt till "tammefan", dvs. är "dåligt" artikulerat?
Senast redigerad av In-Fredel 2011-03-16 kl. 15:37.
Citera
2011-03-16, 15:33
Medlem
Reagan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag är inte säker på att jag förstår vad du vänder dig emot. Är det

a) att ett gammalmodigt uttryck används i ett sammanhang där det inte borde användas
b) att det används märkligt i ett grammatiskt perspektiv, t.ex. positionen i satsen
b) att uttrycket har reducerats fonetiskt till "tammefan", dvs. är "dåligt" artikulerat?

Jag retar mig på vissa ord som vi säger som uttryck men inte tänker på innebörden.

Alternativ A passar ju in. Sen även C antar jag.
Citera
2011-03-16, 15:39
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reagan86
Idag låter de "vi hade jätte kul tammefan" eller "nu ska jag tammefan fixa det här" osv.

Jag tolkar innebörden i uttrycken ovan så här:

"vi hade jätte kul tammefan" - Må fan ta mig om jag har fel när jag säger att vi hade väldigt roligt.

"nu ska jag tammefan fixa det här" - Må fan ta mig om jag inte ordnar detta på en gång.

Hur skulle de annars tolkas? Det är ju ingen annan innebörd än det som sägs. Att det är dåligt artikulerat spelar inte så stor roll då det är talspråk.
Citera
2011-03-16, 15:41
Medlem
Benzoftws avatar
"Nu ska jag ta mig fan fixa det här" syftar väl på att om man inte fixar det så kommer fan (djävulen) och tar en. Man taggar upp sig själv till att verkligen se till att fixa det, annars möter man döden. Ser inget märkligt med det om vi snackar om talspråk här.

Fast sen så använder jag nästan aldrig "ta mig fan", utan det blir mest bara "fan"
Citera
2011-03-16, 15:46
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

"vi hade jätte kul tammefan" - Må fan ta mig om jag har fel när jag säger att vi hade väldigt roligt.

"nu ska jag tammefan fixa det här" - Må fan ta mig om jag inte ordnar detta på en gång.

Hur skulle de annars tolkas? Det är ju ingen annan innebörd än det som sägs. Att det är dåligt artikulerat spelar inte så stor roll då det är talspråk.

Ja, så betyder det väl?

Något jag stör mig på mycket mer är folk som använder "vad fan" helt fel:

"Men du kan inte måla huset grönt vadfan!"
"Det här är inte roligt vadfan!"
osv.

Citera
2011-03-16, 17:01
Medlem
Reagan86s avatar
Ok ok förstår vad ni menar! Nästa ord!

Gosse!

Detta kan skrikas (oftast) till både pojkar och flickor (barn) när dom inte söter sig.

"Nu jävlar passar du dig gosse!"

Precis som om "gosse" ska betyda att nu är det jäkligt allvarligt. men gosse är väl ändå en liten pojke!?
Citera
2011-03-16, 17:06
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reagan86
Ok ok förstår vad ni menar! Nästa ord!

Gosse!

Detta kan skrikas (oftast) till både pojkar och flickor (barn) när dom inte söter sig.

"Nu jävlar passar du dig gosse!"

Precis som om "gosse" ska betyda att nu är det jäkligt allvarligt. men gosse är väl ändå en liten pojke!?
"Gosse"?
Använder någon seriöst det ordet? Numera?
Det är som i en svensk översättning av Christine av Stephen King.
Alla "boy" och "man" har översatts från amerikanskt ungdomstugg till ... "gosse".
Ser så jävla fult ut att jag överväger att tippexa över vartenda "gosse" i hela boken

Jag vet inte varför man säger så, men jag har aldrig hört någon säga använda det i hela mitt liv.
Citera
2011-03-16, 17:06
Medlem
Reagan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Köper den förklaringen=)
Citera
2011-03-16, 17:09
Medlem
Reagan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
"Gosse"?
Alla "boy" och "man" har översatts från amerikanskt ungdomstugg till ... "gosse".
Ser så jävla fult ut att jag överväger att tippexa över vartenda "gosse" i hela boken

Jag vet inte varför man säger så, men jag har aldrig hört någon säga använda det i hela mitt liv.

Tydligen men kanske även beror på var man bor. Här i Västernorrland ha jag hört de ofta.
Citera
2011-03-16, 17:11
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
"Gosse"?

Det uttrycket försvann nog med Fritjof Andersson i någon cyklon för länge sedan. Gosse, sanna mina ord.
Citera
2011-03-16, 17:26
Medlem
Reagan86s avatar
Jo men de finns ju massor med ord man använder dagligen som man inte tänker på innebörden av men man säger dom ändå.

Nån som har fler förslag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in