2011-03-16, 12:42
Medlem
Ringde till unga vuxnas "allmänna nummer" för ett tag sen och bad dom hitta en läkare som skriver ut imovane till mig, vilket också senare gjordes. Det var alltså någon random läkare som tog sig an det och skrev ut, inte någon jag haft kontakt med innan.

Nu har jag ju inte typ brukat 30 tabletter på en vecka men visst fan ligger jag före tiden jag ska få en ny, även om dom inte sagt någon specifik tid så har jag ju knappast tagit "en tablett till natten vid behov" alla dagar om man säger så, det har snarare rört sig om 2st för det mesta.

Jag tänkte ringa dom igen och undrar följande:
-lagrar dom info kring när jag fick min medicin utskrives senast/mängden medicin i någon databas.
-Kollar de sk "random" läkarna i denna databas.
-Vad kan påföljderna bli om man ringer för tidigt (ska tilläggas att jagätit denna medicin i ca 2 år utan problem)

Kan jag alltså ringa dom idag eller bör jag vänta en vecka, lida av abstinens, men däremot få det att se ut som att jag inte tagit för många tabletter?
Citera
2011-03-16, 12:51
Medlem
funkermanis avatar
ja dom kan se i din journal när du fick recept senast.
dom kan dock inte kolla om du har hämtat ut dom utan ditt medgivande, men det spelar väl knappast nån roll här.

ta det försiktigt med att be om för mycket piller, gjorde samma sak på lyrica. hämntade ut mycket piller hela tiden och kom med olika ursäkter hela tiden. det kommer också hamna i din journal och ser dom att du har tendeser att missbruka medicinen du fått kan dom sluta skriva ut den helt.
tycker du ska försöka äta en åt gången och kanske ta en lergigan 25mg eller en halv ml theralen.
prata med läkaren säg att du har svårt att somna på bara en och du skulle vilja pröva en icke narkotika klassat piller.
Citera
2011-03-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funkermani
ja dom kan se i din journal när du fick recept senast.
dom kan dock inte kolla om du har hämtat ut dom utan ditt medgivande, men det spelar väl knappast nån roll här.

ta det försiktigt med att be om för mycket piller, gjorde samma sak på lyrica. hämntade ut mycket piller hela tiden och kom med olika ursäkter hela tiden. det kommer också hamna i din journal och ser dom att du har tendeser att missbruka medicinen du fått kan dom sluta skriva ut den helt.
tycker du ska försöka äta en åt gången och kanske ta en lergigan 25mg eller en halv ml theralen.
prata med läkaren säg att du har svårt att somna på bara en och du skulle vilja pröva en icke narkotika klassat piller.

okej, fast för att hålla oss till ämnet så tycker du att jag ej bör ringa idag?
Kan påpeka att jag inte brukar "Komma med ursäktet hela tiden", är det kanske lungt då?
Citera
2011-03-16, 19:08
Medlem
BUMP! ingen som kan bidra med lite erfarenheter?
Citera
2011-03-16, 21:52
Medlem
Psykotons avatar
Ring direkt, men med risk för att du får frågor om varför medicinen tagit slut så snabbt, eller play it safe, må dåligt några dagar och ring när tiden är inne.

Är ju helt upp till dig, om du tänker kortsiktigt, tar en chansning och ringer kan det ju gå bra och du får dina Imovane, men om du har otur så kanske du får byta till Atarax eller liknande...
Citera
2011-03-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Ring direkt, men med risk för att du får frågor om varför medicinen tagit slut så snabbt, eller play it safe, må dåligt några dagar och ring när tiden är inne.

Är ju helt upp till dig, om du tänker kortsiktigt, tar en chansning och ringer kan det ju gå bra och du får dina Imovane, men om du har otur så kanske du får byta till Atarax eller liknande...

tänker säga att jag tappat en karta vid övernattning hos föräldrarna, har aldrig kört på något liknande innan så det kanske fungerar nu?

Förresten, hur säger man "karta" på politisk korrekt svenska? vill inte låta som en pundare.

Och kan dom verkligen byta till atarax trots att dom aldrig på något sätt låtit hotfulla innan?
Citera
2011-03-16, 22:32
Medlem
Ninjalittles avatar
De ser klart och tydlligt när du fick din senaste medicin och de kommer inte att skriva ut en ny till dig hur som helst, speciellt eftersom du inte har haft någon tidigare kontakt med läkaren. Försök inte lura läkarna, de vill ju bara hjälpa dig
Senast redigerad av Ninjalittle 2011-03-16 kl. 22:38.
Citera
2011-03-17, 09:31
Medlem
funkermanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
okej, fast för att hålla oss till ämnet så tycker du att jag ej bör ringa idag?
Kan påpeka att jag inte brukar "Komma med ursäktet hela tiden", är det kanske lungt då?

ta det försiktigt bara. det skulle suga om du vart av med en medicin som verkar hjälpa dig så mycket.
klart du kan ringa och kolla vad dom säger om att du tappat dom.
säger inte att du kommer med ursäker hela tiden men får man det där i system så e det lätt att man försöker utnytja det. en gång borde dock inte vara nåt problem, som sagt, be om en antihistamin så kanske din imisar räcker längre.

hoppas det löser sig och att du får ut nåt vettigt.
fridens.

edit:fix och trix.
Citera
2011-03-17, 09:37
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjalittle
De ser klart och tydlligt när du fick din senaste medicin och de kommer inte att skriva ut en ny till dig hur som helst, speciellt eftersom du inte har haft någon tidigare kontakt med läkaren. Försök inte lura läkarna, de vill ju bara hjälpa dig

Tack Ninjalittle för att du sa det jag glömde, drugseekers som fraum förstör för folk med legitima besvär, som bara vill få hjälp för sina problem, och inte "lura" random eller andra läkare att förskriva preparat för att flumma på.

Och karta heter karta eller blisterpack på vardagssvenska..

Tror inte att någon vårdgivare låter "hotfull", men ja, de ger dig den behandling som dom tycker är bäst lämpad för dig, oavsett om det är Imovane, Atarax, något annat läkemedel eller en kort föreläsning om sömnhygien och vikten av att jobba, äta, träna och sova på regelbundna tider.
Citera
2011-03-17, 10:29
Medlem
AllmäntOupptäcks avatar
Japp drugseekers förstör verkligen för alla andra. Seriöst, jag kan förstå att ni vill ta droger men om man bara tar några minuter och googlar runt lite eller kollar på flashback så hittar man en hemsida som oftast har det man vill få ut. Och ja det kostar mera pengar, men om du inte har råd att knarka så gör inte det.

Min erfarenhet av läkare är att om du går in med tveksam attityd till att ta läkemedel så slänger de nästan det på dig. Tvärtom, går du in och frågor efter något specifikt så blir de oftast mer misstänksamma.
Citera
2011-03-17, 16:45
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
tänker säga att jag tappat en karta vid övernattning hos föräldrarna, har aldrig kört på något liknande innan så det kanske fungerar nu?

Förresten, hur säger man "karta" på politisk korrekt svenska? vill inte låta som en pundare.

Och kan dom verkligen byta till atarax trots att dom aldrig på något sätt låtit hotfulla innan?

Du har kanske aldrig "kört på" något liknande tidigare, men tro mig när jag säger att det har mängder av andra gjort. De förklaringar läkarna får höra till att en patient behöver nytt recept lite tidigare än tänkt är otaliga, en del är hyfsat bra, en del är mindre bra.

Läkarna har hört allt, ett antal gånger, och de genomskådar lätt någon som haft lite för roligt med sina piller...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in