2011-03-16, 11:42
Medlem
kaleids avatar
Hej!
Jag skulle vilja ha tag på rå korv, dvs som inte är förkokt (ni vet, sån som är vanlig t ex i England). Kvaliteten ska givetvis vara hög. Finns det att köpa hos någon butikskedja eller är det en promenad till slaktaren som gäller?
Citera
2011-03-16, 11:46
Medlem
Vilken stad gäller det, kanske lättare för oss som inte vet vart du bor att då ge info till dig.
Citera
2011-03-16, 11:49
Medlem
Knotknets avatar
Om du bor i Stockholm rekommenderar jag Taylor and Jones på Hantverkargatn 12, Kungsholmen. De har eget scharketuri och har säkert upp mot 50 korvar som de gör själva enligt engelsk tradition som är råa.

Jag länkar deras hemsida http://www.taylors.se/sausages.htm

Sen finns det möjlighet att köpa råa korvar i Hötorgshallen, jag brukar köpa en rå chorizo som är otroligt god.
Citera
2011-03-16, 12:44
Medlem
sandströms som både finns i söderhallarna och i nacka forum gör också helt underbara korvar. pröva deras merques och bli förälskad.
Gillar även de korvar som dem i den sydamerikanska köttdisken längst in i hötorgshallen säljer.

knotknet inget går upp mot taylors cumberlandkorv och deras egna smokedbacon på en toast med ett stektägg som bakis frulle när livet känns som värst dagen efter en hård utekväll.
Citera
2011-03-17, 13:23
Medlem
kaleids avatar
Tack för svar! Platsen är sydvästra Skåne, alltså Lund/Malmö med omnejd. Jag tar iofs gärna emot tips på duktiga scharkuterister, men framför allt är jag nyfiken på ifall det finns vanliga livsmedelsbutiker som säljer rå korv. Någon som har koll?
Citera
2011-03-17, 17:35
Medlem
Om det nu ær Malmø som gæller så finns Væstchark på Scheelegatan, mittemot Abdos. Fantastiska råa korvar, sist jag var dær hade de två varianter. Deras øvriga produkter ær också av mycket høg kvalitet och priserna ær ofærskæmt låga.
Citera
2011-03-18, 23:42
Medlem
I Lund finns ju alltid Holmgrens i Saluhallen. Deras julkorv är inte dum! Men den skall ätas samma dag alternativt frysas.

EDIT: Har aldrig sett det i någon vanlig butik.
Citera
2012-09-27, 01:54
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaleid
Tack för svar! Platsen är sydvästra Skåne, alltså Lund/Malmö med omnejd. Jag tar iofs gärna emot tips på duktiga scharkuterister, men framför allt är jag nyfiken på ifall det finns vanliga livsmedelsbutiker som säljer rå korv. Någon som har koll?
Jag antar att du fortfarande gillar korv. Det finns ett företag i Vällingby som funnits typ ett år. De heter Korvhantverk och tillverkar mjölksyrade färska korvar. Jag köper dem på min lokala kvantumbutik. Brutalt goda slår alla annan färsk korv jag provat. Rekommenderas starkt.

Kolla deras hemsida www.korvhantverk.se för att se om det finns någon återförsäljare nära dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in