• 5
  • 6
2011-03-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Nej, om du går utanför den vetenskapliga metoden upphör det att vara vetenskap. Det enda det kan bli är religion med inslag av vetenskap.

På vilket sätt upphör det att vara vetenskap`? Vetenskap är mycket mer än bara metoden. Vetenskap kan användas som religion, behöver inte vara religion . vetenskapen kan utnyttjas och manipuleras som precis allt annat.

Ps. Vad säger du om doktor Mengeles metod? Är den vetenskaplig ? Om inte varför inte?
Citera
2011-03-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamurajWoman
På vilket sätt upphör det att vara vetenskap`? Vetenskap är mycket mer än bara metoden. Vetenskap kan användas som religion, behöver inte vara religion . vetenskapen kan utnyttjas och manipuleras som precis allt annat.

Ps. Vad säger du om doktor Mengeles metod? Är den vetenskaplig ? Om inte varför inte?

De moraliska aspekterna som uppstår kring användandet av en hammare står vi själva för, hammaren i sig är varken ond eller god.

Vetenskap är ett verktyg vi använder oss av för att beskriva hur vår värld fungerar.

Religion är beskrivningar av vår värld som ska accepteras utan någon som helst bevisning.

Vetenskap har ingenting med tro att göra. Du kan tro precis vad du vill, det gör ingen som helst skillnad. Äpplet du nyss plockade från äppelträdet kommer falla när du släpper det, din dator kommer fungera på exakt samma sätt, jorden snurrar runt solen, 70% av all massa i universum är absolut ingenting, 30% är svart materia, det vi ser omkring oss är en försumbar förorening i ett universum av tomhet... Det är helt oväsentligt vad vi tror, universum ser ut som den gör och fungerar som den gör oavsett om vi är hinduister, kristna eller tillber någon naturgud från den brasilianska urskogen.
Citera
2011-03-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
De moraliska aspekterna som uppstår kring användandet av en hammare står vi själva för, hammaren i sig är varken ond eller god.

Vetenskap är ett verktyg vi använder oss av för att beskriva hur vår värld fungerar.

Religion är beskrivningar av vår värld som ska accepteras utan någon som helst bevisning.

Vetenskap har ingenting med tro att göra. Du kan tro precis vad du vill, det gör ingen som helst skillnad. Äpplet du nyss plockade från äppelträdet kommer falla när du släpper det, din dator kommer fungera på exakt samma sätt, jorden snurrar runt solen, 70% av all massa i universum är absolut ingenting, 30% är svart materia, det vi ser omkring oss är en försumbar förorening i ett universum av tomhet... Det är helt oväsentligt vad vi tror, universum ser ut som den gör och fungerar som den gör oavsett om vi är hinduister, kristna eller tillber någon naturgud från den brasilianska urskogen.

Återigen: Ingen påstår att vetenskap är religion. Men däremot kan den användas som religion (eller ideologi) för att manipulera människor. Religion,vetenskap,ideologi, allt är hammare. Det är användning och tolkning som gör dem farliga.

Universum som du nämner här är kanske bara en illusion. Det är kanske så just nu att de procentsatser stämmer, om 50 år är det helt andra siffror. Nu kom jag bort lite från huvudtanken....men jag menar på att det inte finns absoluta sanningar även om vi är helt övertygade att något är som det är. (nu är jag helt borta , jag återkommer när jag har samlat mig hahahhaha)
Citera
2011-03-28, 20:11
Medlem
Citat:
Återigen: Ingen påstår att vetenskap är religion. Men däremot kan den användas som religion (eller ideologi) för att manipulera människor. Religion,vetenskap,ideologi, allt är hammare. Det är användning och tolkning som gör dem farliga.

Världen ser ut och fungerar som den gör oavsett vad vi säger eller gör, vetenskap är INTE en ideologi. Ideologier behandlar värderingar. Vetenskapen värderar inte, den beskriver allt precis så som det är observerat. Vi vet inte allt, därför är vetenskapen inte perfekt.
Citera
2011-03-30, 17:43
Medlem
ChristerNs avatar
Jag ser det på följande vis:

1) Det finns riktig vetenskap, där sanningsidealet står högst.
Målet är att söka sanningen om natturen och beskriva det.

2) Det finns gräslig humbug, som normalbegåvad genomskådar direkt.

3) Kanske det värsta av allt.
Det finns kvasivetenskap och humbug, som politiker, journalister och en stor del av folket tror på.

T.ex. Kolesterol, salt, blodtryck mm är orsak.
Det är bara riskfaktor och symptom. (Men omättligt mycket av något är farligt).

Christer
Citera
2011-03-30, 17:48
Medlem
pjalles avatar
Citat:
Är jag den enda som ser likheter mellan vetenskap och religion? Enligt mig , är människor manipulerade, indoktrinerarade och hjärntvättade med vetenskap lika mycket som med religion. Vetenskap används av ett fåtal rika personer som köper tjänster av ett fåtal lärda personer och resultat av deras forskning används MOT OSS, resten av befolkningen. Vi kontrolleras via dessa ”aktuella forskningar ” om bröstkancer, svininfluensa, människoapor, nya planeter i solsystemet….you name it. Man ifrågasätter knappt något råd eller läkemedel som kommer ur dessa forskningar.
Jag tycker att det har gått för långt . Finns det någon oberoende forskning idag, som inte är kopplat till ngn stor koncern som vill tjäna pengar på oss eller någon regering som vill hålla människor under kontoroll? Känner inte ni er indoktrinerade och nästan vetenskaps-religiösa ibland?

Om jag är på fel forum eller om det redan finns sådana trådar, flytta gärna
Vetenskap går dock att bevisa.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här