• 1
  • 2
2011-03-16, 09:01
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Morrn!

I slutet av förra året avslutades ett ärende där beslutet blev att mitt körkort skulle bli indraget.
Jag fick hem ett brev om att beslutet tagits och inte mycket mer. Jag ställde av bilen och antog att spärrtiden skulle börja gälla från det datumet som brevet skrevs ut.

Igår fick jag ett rekommenderat brev där jag blir informerad om att spärrtiden börjar räknas från och med den dagen då det brevet skrevs ut. När jag ringer Transportstyrelsen säger de att de inte fått något delgivningskvitto underskrivet och inskickat i december. Jag fick inget papper att skriva under!

Jag har alltså gått nära tre månader utan körkort och nu säger de att jag ska behöva gå körkortslös i sex månader till! Detta är helt sjukt. Kan någon förklara hur det fungerar och kan jag på något sätt slippa de extra månaderna?

Jag har inte lämnat över mitt körkort till Transportstyrelsen.
Citera
2011-03-16, 09:48
Medlem
Inte alltför ovanlig situation.

Jag skulle skriva ett brev till Transportstyrelsen, bifoga något som visar att du ställt av bilen i samband med att du fick beslutet (har du köpt något busskort eller liknande kan du ju bifoga kopior på det också), där du förklarar att du inte kört bil då du trodde att spärrtiden började löpa när beslutets fattades. Förklara ditt misstag med att din avlägsna släktings spärrtid började löpa när transportstyrelsens beslut fattades (händer i de fall polisen omhändertar körkortet på plats).

Framstår du som trovärdig och dessutom har tur att få en handläggare som orkar gå några extra steg så kanske de sätter ner din spärrtid.
Citera
2011-03-16, 09:48
Medlem
Fan vad surt!
Prata med en advokat.
Citera
2011-03-16, 10:31
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Jag har alltså gått nära tre månader utan körkort och nu säger de att jag ska behöva gå körkortslös i sex månader till! Detta är helt sjukt. Kan någon förklara hur det fungerar och kan jag på något sätt slippa de extra månaderna?
Enligt 7 kap. 8 § körkortslagen (1998:488) räknas spärrtid från den dag när beslutet delges körkortshavaren eller från den tidigare dag när körkortshavaren överlämnar körkortet till Transportstyrelsen. Du kan inte tillgodoräkna dig att du frivilligt avstått från att köra bil under en tid. Hur spärrtiden räknas brukar anges i beslutet.
Citera
2011-03-16, 12:39
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bukkrukk
Inte alltför ovanlig situation.

Jag skulle skriva ett brev till Transportstyrelsen, bifoga något som visar att du ställt av bilen i samband med att du fick beslutet (har du köpt något busskort eller liknande kan du ju bifoga kopior på det också), där du förklarar att du inte kört bil då du trodde att spärrtiden började löpa när beslutets fattades. Förklara ditt misstag med att din avlägsna släktings spärrtid började löpa när transportstyrelsens beslut fattades (händer i de fall polisen omhändertar körkortet på plats).

Framstår du som trovärdig och dessutom har tur att få en handläggare som orkar gå några extra steg så kanske de sätter ner din spärrtid.
Snackade med Transportstyrelsen och de sa samma sak. Jag har kvitton på busskortssköp och lite papper från när jag ställde av bilen.
Så det händer att Transportstyrelsen glömmer att skicka med ett delgivningskvitto som man ska fylla i?

Jag fick ju inget sådant. Någon som sitter på en bra mall eller så för ett brev till Transportstyrelsen? Jag är sämst på kanslisvenska och laoyt.
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Enligt 7 kap. 8 § körkortslagen (1998:488) räknas spärrtid från den dag när beslutet delges körkortshavaren eller från den tidigare dag när körkortshavaren överlämnar körkortet till Transportstyrelsen. Du kan inte tillgodoräkna dig att du frivilligt avstått från att köra bil under en tid. Hur spärrtiden räknas brukar anges i beslutet.
Ja det har jag redan läst. Men när räknas det att körkortshavaren blivit delgiven då? Står det i någon lag tro? Som jag tidigare skrivit har jag uppfattat det som att man ska få ett kvitto som man skriver på iom brevet där meddelande om beslutet finns. Något sådant kvitto fick jag aldrig.
Citera
2011-03-16, 16:35
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ja det har jag redan läst. Men när räknas det att körkortshavaren blivit delgiven då? Står det i någon lag tro?
Delgivning regleras i delgivningslagen (1970:428).
Citat:
Som jag tidigare skrivit har jag uppfattat det som att man ska få ett kvitto som man skriver på iom brevet där meddelande om beslutet finns. Något sådant kvitto fick jag aldrig.
Delgivningskvitto är ett sätt att delge. Om det nu framgår av beslutet att spärrtiden räknas från delgivningen kanske du borde ha reflekterat tidigare över vad delgivning är i stället för att utgå från beslutsdatum.
Citera
2011-03-16, 18:35
Medlem
killen30s avatar
Men tänk vad mycket pengar du sparar, alltid nått positivt i kråksången..
Citera
2011-03-16, 18:49
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Delgivning regleras i delgivningslagen (1970:428).

Delgivningskvitto är ett sätt att delge. Om det nu framgår av beslutet att spärrtiden räknas från delgivningen kanske du borde ha reflekterat tidigare över vad delgivning är i stället för att utgå från beslutsdatum.
Jag har varit i kontakt med några andra myndigheter bland annat tullen och där ansåg de att man blivit delgiven så fort jag fått brevet om beslutet som tagits (det handlade om att de ville elda upp mina cigg som fastnat i tullen). Jag tyckte inte jag gjorde fel som antog att samma gällde här och dessutom fanns det inget papper att skriva under och skicka in.
Citera
2011-03-16, 19:16
Medlem
allt.o.ingets avatar
Transportstyrelsen är ett fiasko. Ett typiskt exempel på "effektivisering" som bara leder till problem för alla inblandade. Tråkigt att folk ska behöva lida för politikers oskick att ändra på sådant som fungerar.

Att du inte fått delgivningekvitto är ett administrativt fel och det beror troligtvis på omorganisation. Men det är inte acceptabelt som jag ser det. Det var tidigare länsstyrelsen som hade hand om körkortsfrågor och det borde givetvis ha fortsatt så. Varför ska en enda myndighet ha hand om landets alla körkortsfrågor?
Citera
2011-03-16, 22:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Tror du inte att det mottagna brevet som sådant räcker för att visa att beslutet delgetts? Det normala är ju att den delgivne till varje pris vill slingra sig undan beslutet, här är det ju tvärtom. Jag funderar på § 19, delgivningslagen

Det är ju i så fall bra om brevet finns kvar, och ännu bättre om det kan kopplas till en avställning av bilen.
Citera
2011-03-16, 22:17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tror du inte att det mottagna brevet som sådant räcker för att visa att beslutet delgetts?
Det skulle jag säga att det gör, men hur ska TS visa att den för honom så viktiga tidpunkten för delgivning ligger längre tillbaka i tiden än nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag funderar på § 19, delgivningslagen
Vad specifikt i den paragrafen funderar du på?
Citera
2011-03-17, 07:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det skulle jag säga att det gör, men hur ska TS visa att den för honom så viktiga tidpunkten för delgivning ligger längre tillbaka i tiden än nu?

Vad specifikt i den paragrafen funderar du på?

Den enkla och raka formuleringen: 19 § Delgivning har skett genom att den som söks för delgivning själv har mottagit handlingen, oavsett på vilket sätt den kommit honom till handa.

Eventuellt var jag otydlig: Om man får ett brev (som TS hävdar) där man få besked om att ens körkort är indraget kan man anses delgiven. Agerar man sedan (till exempel med att ställa av sin bil) i enlighet med beskedet i brevet, så bör det styrka saken ytterligare.

TS säger i inledningsposten:
Citat:
I slutet av förra året avslutades ett ärende där beslutet blev att mitt körkort skulle bli indraget.
Jag fick hem ett brev om att beslutet tagits och inte mycket mer. Jag ställde av bilen och antog att spärrtiden skulle börja gälla från det datumet som brevet skrevs ut.

Givetvis kan ju Transportstyrelsen påstå att de inte skickat något sådant brev, men det tror jag inte att de kommer att påstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in