2011-03-16, 03:25
Medlem
Mangograperapes avatar
Håller på och kommer igång med Photoshop av alla program och försöker söker därför lite tips. Trött på att studera folk som bygger sin autentiska stil på att sitta och rita av bilder av skit, utan vill klara av detta med enbart tips och, snarast införskaffat, erfarenhet på freehand planet. Linjemässigt finns inga problem, vill dock gärna växa ifrån dem.

Sitter med en bild i detta nu och har endast lyckats få ihop hudfärgerna. Resten känns hopplöst svårt! Ersätter dessutom brister inom färgplanet med linjer!

Bild
Citera
2011-03-16, 16:19
Medlem
VenomXs avatar
Den var ju snygg!

Svårt att komma med tips på just färgläggning dock, den klassiska att tänka sig var ljuset kommer ifrån, hur "3d-strukturen" ser ut på det man ritar, och därmed var skuggor faller och highlights/reflektioner uppstår är väl det man främst använder sig av. Längst ner i veck i kläder och andra skrevor blir färgerna som mörkast, osv.

Det är väl bara övning som ger färdighet men du verkar ju vara på god väg, annars brukar hudtoner vara nåt jag kan tycka är svårt men det har du ju fixat bra
Citera
2011-03-16, 18:58
Medlem
Heliotropes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Den var ju snygg!

Svårt att komma med tips på just färgläggning dock, den klassiska att tänka sig var ljuset kommer ifrån, hur "3d-strukturen" ser ut på det man ritar, och därmed var skuggor faller och highlights/reflektioner uppstår är väl det man främst använder sig av. Längst ner i veck i kläder och andra skrevor blir färgerna som mörkast, osv.

Det är väl bara övning som ger färdighet men du verkar ju vara på god väg, annars brukar hudtoner vara nåt jag kan tycka är svårt men det har du ju fixat bra

Tycker att du dessutom borde leka lite med skuggorna på kläderna - använda komplementfärger.
Citera
2011-03-16, 21:49
Medlem
Mangograperapes avatar
När man ska ge sig på kläderna, blir det mer realistiskt att använda färre färger och lite mer kontrast mellan de man faktiskt använder t.ex. i lite starkare ljus eller är det vettigt att blanda in en hel röra med varianter? Som hud har jag inte använt mig av rödare händer, näsa t.ex. och även om det passar in där har ju kläder endast en färg + allt som reflekteras, men aldrig något underliggande.
Har även märkt att 2-3 färger på ett klädesplagg kan se otroligt verkligt ut om man väljer rätt färger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in