Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Folk är alltid så säkra på det där. Det finns en mängd andra saker som bestämmer huruvida det blir en invasion eller ej. Som vi vet så fick inte de amerikanska bolagen kontrakten för oljan i Irak. Det var ryska, kinesiska och franska.
Jag tvivlar på att Syrien kommer invaderas. Det ligger inte lika tätt inpå EU, och man är redan inblandad i en kostsam operation i Libanon. Dessutom tror jag inte att det finns samma typ av rebellrörelse i Syrien, som ser ut att kunna vinna ett krig förutsatt att de får lite hjälp.
Det är inte heller säkert att israeliska lobbyn är för en invasion. De kan mycket väl vara emot då demokratisering av deras grannar mycket väl kan innebära att de hjälper Palestina. Däremot tror jag inte demokratiska grannar skulle välja krig, men så är det inte heller nu.
USA bryr sig inte vem som pumpar upp oljan, bara att det kommer upp i tillräckliga mängder för att hålla oljepriset på en smärtfri nivå för dem.
Sen kommer det inte att val nån invasion där, varför skulle Nato vilja binda upp sig med ett till Afghanistan i ett obskyrt skitland som Syrien? Närheten till Israel borde ju göra att det inte val så troligt. Tror inte Israel vill ha nå halligalli i närheten av sitt förlovade land och USA och Nato svansar ju alltid efter så.
Men man får väl se vad dom kommer fram till på Bilderbergermötet. Det lär ju visa sig.