2011-04-29, 19:05
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Syrian security forces shot dead at least 15 people when tens of thousands of protesters rallied for a "day of rage", defying warnings of a harsh crackdown, activists said.

In the protest epicentre of Deraa, rights groups said that security forces fired on thousands of protesters trying to enter the besieged city.

Al Jazeera's Rula Amin said that sources have revealed that "the situation in Deraa is dire".
Source: Al Jazeera

Antar att dessa tens of thousands är alla terrorister och medlemmar av Mosad och CIA.
2011-04-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Men tack för att du delar med dig. Men ingen vet egentligen när dessa bilder är tagna. Kanske är det från terroristerna som tänkte attackera centrala Damaskus med kemiska bomber?
Nej vi vet såklart inget om det, det kanske inte stämmer eller så gör de det, att terror dock förekommit mot ledningen tidigare är ingen nyhet så att de förekommer sådana grupperingar bland de dessa på gatorna får ses som sannolikt.
2011-04-29, 23:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Source: Al Jazeera

Antar att dessa tens of thousands är alla terrorister och medlemmar av Mosad och CIA.

"(Reuters) - At least 48 civilians were killed in pro-democracy demonstrations in Syria on Friday, including 13 in the town of Rastan north of Homs, the Syrian Observatory for Human Rights said"
http://www.reuters.com/article/2011/04/29/syria-killings-civilians-idUSLDE73S1RH20110429

Day of slaughter skulle jag vilja säga...

Idag demonstrerades det i många städer. Inte så mycket i Damaskus och knappt alls i Aleppo. Mitt intryck är dock att upproret sprider sig. Vanliga människor har inte skrämts bort från gator och torg. De är modiga. Idag har vi hört rapporter om 4 dödade soldater också. Troligen har demonstranterna beväpnat sig. Jag hade hoppats på en utveckling i riktning mot Egypten men det är troligen försent. Assads regim verkar bara förstå våld. Jag tror vi kommer se en ökad beväpning av civila. Och att vissa smala fraktioner kommer träda fram.

Jag tror inte Assad kan återta kontrollen. Stenen är i rullning. Om han skulle ge upp nu så skulle han spara liv samt öka möjligheten för en utveckling mot demokrati och mänskliga rättigheter. Men han kommer inte ge upp på länge...
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-29 kl. 23:27.
2011-04-29, 23:54
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"(Reuters) - At least 48 civilians were killed in pro-democracy demonstrations in Syria on Friday, including 13 in the town of Rastan north of Homs, the Syrian Observatory for Human Rights said"
http://www.reuters.com/article/2011/04/29/syria-killings-civilians-idUSLDE73S1RH20110429

Idag demonstrerades det i många städer. Inte så mycket i Damaskus och knappt alls i Aleppo. Mitt intryck är dock att upproret sprider sig. Vanliga människor inte har skrämts bort från gator och torg. De är modiga. Idag har vi hört rapporter om 4 dödade soldater också. Troligen har demonstranterna beväpnat sig. Jag hade hoppats på en utveckling i riktning mot Egypten men det är troligen försent. Assads regim verkar bara förstå våld. Jag tror vi kommer se en ökad beväpning av civila.

Jag tror inte Assad kan återta kontrollen. Stenen är i rullning. Om han skulle ge upp nu så skulle han spara liv samt öka möjligheten för en utveckling mot demokrati och mänskliga rättigheter. Men han kommer inte ge upp på länge...

Det är riktigt ögonskärande att se så många civila bli dödade helt urskillningslöst av säkerhetsstyrkorna. Men precis som du påpekar verkar demonstrationerna sprida sig och ökar i intensitet för var dag som går. Folket har nog brutit skräck barriären. Det intressanta i det här fallet är nog de döda soldaterna, kan det vara myteri inom armen eller folket som beväpnat sig?
2011-04-30, 00:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det är riktigt ögonskärande att se så många civila bli dödade helt urskillningslöst av säkerhetsstyrkorna. Men precis som du påpekar verkar demonstrationerna sprida sig och ökar i intensitet för var dag som går. Folket har nog brutit skräck barriären. Det intressanta i det här fallet är nog de döda soldaterna, kan det vara myteri inom armen eller folket som beväpnat sig?

Låt oss hoppas att det finns någon sanning i några av ryktena om avhoppade soldater. Vissa av Assads partikamrater har ju lämnat skeppet, kanske några i militären eller säkerhetsstyrkorna kan göra det också. Jag tror inte det går att vända den här skiten, så ju fortare det går att hans stöd krymper desto bättre.

Det är väldigt knepigt att få ut info från Syrien. Nyhetskanaler är dåliga på att beskriva svårigheterna att rapportera. AJ verkar vara de enda som har en korre (inga bilder) i Syrien. (Finns fler?). Hur kommer det sig att AJ har en men inte Reuters och BBC t ex? Betalar AJ bättre!?

Och vad händer runt omkring? Jag tvivlar stakt på att Syriens öde är varken i regimens eller folkets helt egna händer. Om man som grannländer har bl a Israel och Turkiet så får man nog inte sköta allt själv.
2011-04-30, 01:21
Bannlyst
Citat:

Idag demonstrerades det i många städer. Inte så mycket i Damaskus och knappt alls i Aleppo. Mitt intryck är dock att upproret sprider sig. Vanliga människor har inte skrämts bort från gator och torg. De är modiga. Idag har vi hört rapporter om 4 dödade soldater också. Troligen har demonstranterna beväpnat sig. Jag hade hoppats på en utveckling i riktning mot Egypten men det är troligen försent. Assads regim verkar bara förstå våld. Jag tror vi kommer se en ökad beväpning av civila. Och att vissa smala fraktioner kommer träda fram.

Du har ingen jävla aning om vad du snackar...ska Syrien gå i samma spår som Egypten? Vet du ens vad som pågår i Egypten? Har de fått demokrati? Nej, har Tunisien fått demokrati? Nej. De har inte fått ett piss, ingenting. Bara slag mot käften och att muslimska brödrarskapet har tagit över och gjort det ett helvete där. Kvinnor kan inte gå ut i gatan utan att bära slöja i rädslan om att bli våldtagen eller kidnappade i Egypten, folk har det jobbigare just nu än när Mubarak var vid makten. Du verkar inte förstå att dessa demonstrationer inte leder något vart va? Du tror att Assad kommer lägga sig som en hora för alla dessa pundare och knarkare? Syrien har varit med om värre tider som det har pratats om, detta är bara en bagatell jämfört med vad de har hänt tidigare i historien. Varenda liten jävel som demonstrerar kommer dödas, det finns anledningar. Men ni svenskar är så banala och tycker synd om de "ojjjj så många civila döda" Problemet ligger i att DE VET INTE vad människorna vill ha för reformer. Frågar du en idiot på gatan: Varför demonsterar du, han kommer svara dig: Ingen aning, jag följer strömmen. Förstår du poängen?

Kom inte hit och säg att du vill att Syrien hoppas gå samma väg som Egypt, och att Assad har förlorat, jag som känner till Syrien bättre än vad du gör säger till dig: Assad lär inte ge upp, och dessa pundare och knarkare kommer att förgöras. Det är roligt att Ubayd-Allah säger att vi gå mot strömmen där Kadaffi och Mubarak kom med och säger att alla som demonstrerar är pundare,knarkare och horor, men lilla vän, det är sanningen, försök inse det. Varför demonsterar man inte i Aleppo? Varför demonstrerar inte mina släktingar? juste din lilla fan..för de har det bra.. de har ingen anleding till att döda sig själva eller demonsterar för något som inte kommer ske. Men ni verkar inte få in det i era hjärnor Det kommer inte bli demokrati i MÖ, hur ni än vänder och vrider på det Dessa demonstrationer gynnar endast USA, allt detta är en stratgeti från Israel&USA

Sen att ni länkar Al Jazeera som källa är bara skrattretande...
Senast redigerad av guberti 2011-04-30 kl. 01:40.
2011-04-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Du har ingen jävla aning om vad du snackar...ska Syrien gå i samma spår som Egypten? Vet du ens vad som pågår i Egypten? Har de fått demokrati? Nej, har Tunisien fått demokrati? Nej. De har inte fått ett piss, ingenting. Bara slag mot käften och att muslimska brödrarskapet har tagit över och gjort det ett helvete där. Kvinnor kan inte gå ut i gatan utan att bära slöja i rädslan om att bli våldtagen eller kidnappade i Egypten, folk har det jobbigare just nu än när Mubarak var vid makten. Du verkar inte förstå att dessa demonstrationer inte leder något vart va? Du tror att Assad kommer lägga sig som en hora för alla dessa pundare och knarkare? Syrien har varit med om värre tider som det har pratats om, detta är bara en bagatell jämfört med vad de har hänt tidigare i historien. Varenda liten jävel som demonstrerar kommer dödas, det finns anledningar. Men ni svenskar är så banala och tycker synd om de "ojjjj så många civila döda" Problemet ligger i att DE VET INTE vad människorna vill ha för reformet. Frågar du en idiot på gatan: Varför demonsterar du, han kommer svara dig: Ingen aning, jag följer strömmen. Förstår du poängen?

Kom inte hit och säg att du vill att Syrien hoppas gå samma väg som Egypt, och att Assad har förlorat, jag som känner till Syrien bättre än vad du gör säger till dig: Assad lär inte ge upp, och dessa pundare och knarkare kommer att förgöras. Det är roligt att Ubayd-Allah säger att vi gå mot strömmen där Kadaffi och Mubarak kom med och säger att alla som demonstrerar är pundare,knarkare och horor, men lilla vän, det är sanningen, försök inse det. Varför demonsterar man inte i Aleppo? Varför demonstrerar inte mina släktingar? juste din lilla fan..för de har det bra..

Snälla du sluta snacka skit, visa oss någon som helst bevis på det du säger.
2011-04-30, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kharabirasak
Snälla du sluta snacka skit, visa oss någon som helst bevis på det du säger.

Käften din jävla åsna, kom med något vettigt för att skriva så din lilla kurd hora. Vad ska jag ge bevis för? Att du är en cp-skadad kurd och inte har koll? det är väl enkelt

Elelr ska jag ta upp ditt dumma slutsats att man inte får snacka politik i Syrien? jävla horunge
2011-04-30, 01:34
Bannlyst
Citat:
Låt oss hoppas att det finns någon sanning i några av ryktena om avhoppade soldater. Vissa av Assads partikamrater har ju lämnat skeppet, kanske några i militären eller säkerhetsstyrkorna kan göra det också. Jag tror inte det går att vända den här skiten, så ju fortare det går att hans stöd krymper desto bättre.

Det är väldigt knepigt att få ut info från Syrien. Nyhetskanaler är dåliga på att beskriva svårigheterna att rapportera. AJ verkar vara de enda som har en korre (inga bilder) i Syrien. (Finns fler?). Hur kommer det sig att AJ har en men inte Reuters och BBC t ex? Betalar AJ bättre!?

Och vad händer runt omkring? Jag tvivlar stakt på att Syriens öde är varken i regimens eller folkets helt egna händer. Om man som grannländer har bl a Israel och Turkiet så får man nog inte sköta allt själv.

Ha Ha ha, Al jazeera är styrt av USA, det USA vill ska AJ visa. Där AJ visar bilder och videos på Libyens demonstrationer och säger att det är Syrien...? jo tjena..

Det är aningen skrattretande och lite humoristisk att ni inte har fattat det än, för så inkompenta är ni inte, eller?
Senast redigerad av guberti 2011-04-30 kl. 01:51.
2011-04-30, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Japp. Vad allt hänger på är vad stormakterna (USA/England/Frankrike, och när det gäller mellanöstern - Israel) tycker i frågan - nu hatar man Syrien pga av israel/palestina konflikten och kommer och har i sedvana agerat därefter.., sen följer EU efter och likaså den västliga mediarapporteringen därefter och inte ställer några kritiska frågor utan allt är så extremt politiserat.

Man vill tex inte spinna vidare på sådana här bilder eftersom bilden man försöker upprätthålla då skulle falla i bitar:

http://www.youtube.com/watch?v=xQAOQfIVCOM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=iR3L--DjOqU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=eSqLK29TFNk&feature=related

Israels utrikesminister har även tex uttalat sig att NATO ska agera mot Syrien precis som väst gjorde i Libyen, USA och England pratar sanktioner etc och andra patetiskt politiserade aktioner som bara har som syfte att ta USA, Israel närmare sina politiska mål i regionen.

USA vet att genunin utveckling i området i helhet inte är till USAs fördel, för då kan USA säga hejdå till sin hegemoni inte bara i mellanöstern utan globalt, det är därför man har vägrat ta ställning för exakt samtliga länder där de brytit ut "protester", förutom då i de 2-3 länder man hatar-... USA gömmer sig bakom fina ord men det betyder inget, det geostrategiska är anledningen till att USA har militärbaser i vart och vartannat land i regionen.

Det är inte alls omöjligt att USA kommer utnyttja de destabiliserade situationerna i länderna i mellanöstern för att gå in på "humanitära grunder" för att använda som förevänding för att störta stater som man ogillar precis som man håller på med i Libyen.

Otroligt vackert skrivet, nu börjar USA och vita huset skriva att de tänker skärpa tonen mot Syrien http://www.dn.se/nyheter/varlden/24-skots-ihjal-av-syriska-trupper (ja det är DN men ni får ha överseende med detta)

Detta håller på att bli ett riktig fult spel av USA...vi får se hur detta slutar, hur som helst så hoppas jag att inte Assad lägger sig ner och vågar stå upp precis som Kaddafi

en mer tillförlitlig källa http://www.reuters.com/article/2011/04/29/us-syria-idUSLDE73N02P20110429

har dock svårt att se att 200 medlemmar avgår bara sådär, i andra media talas det om betydlig färre och att summan 200 är bara påhittad.
Senast redigerad av guberti 2011-04-30 kl. 01:51.
2011-04-30, 01:54
Bannlyst
Ojdå..sanningen träder fram...dock så kunde tom den blinde ana detta..

http://www.washingtonpost.com/world/us-secretly-backed-syrian-opposition-groups-cables-released-by-wikileaks-show/2011/04/14/AF1p9hwD_story.html
2011-04-30, 02:18
Medlem
Madagascars avatar
Det händer en del skumma grejer runt omkring:

Hamas lämnar Damaskus för Quatar.
idag, http://www.daralhayat.com/portalarticlendah/261292 (okänd källa för mig)
Varför Quatar?

Haaretz skriver om IAEA som idag uppmärksammar misstänkt syrisk kärnvapenreaktor som Israel bombade 2007
idag, http://www.haaretz.com/news/international/un-security-council-likely-to-discuss-secret-syria-nuclear-reactor-1.358872

Och igår återförenades Hamas och Fatah i Palestina. Tror ni det är kopplat till det som händer i Syrien?

EDIT:
Det twittras just nu från två konton jag finner trovärdiga för att vara twitter, om militära reträtter.

MalathAumran Malath Aumran
Urgent #Banias The army withdraw from the station rotary suddenly and quickly. The reason is still unknown #Syria
2 minutes ago

lharriri AlHarriri Al Darewi
Breaking: News that troops and the hated security forces are withdrawing from #Deraa. Not yet Confirmed if full withdrawal. #Syria
5 minutes ago

Det är väl kanske inte så konstigt. Regimen kanske chansar på att det in blir så stora demonstrationer imorgon. De återkommer säkert senare, nästa fredag t ex.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-30 kl. 02:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in